Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

5.1 Určení polohy na Zemi Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Vít.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "5.1 Určení polohy na Zemi Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Vít."— Transkript prezentace:

1 5.1 Určení polohy na Zemi Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Vít Průša Jak se cestovatelé v minulosti dostávali na určité místo? portolánové mapy královská observatoř Greenwich nultý poledník

2 5.2 Co již víme o poloze na Zemi? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis rovník Země má tvar koule. sever západ východ jih Na zemi určujeme čtyři světové strany: Světové strany se určují pomocí kompasu.

3 5.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Místo na sever od rovníku má tzv. severní zeměpisnou šířku. Místo na jih od rovníku má tzv. jižní zeměpisnou šířku. Místo na východ od nultého poledníku má tzv. východní zeměpisnou délku. Místo na západ od nultého poledníku má tzv. západní zeměpisnou délku. Př. Kaspické moře musí tedy mít Severní zeměpisnou šířku a východní zeměpisnou délku Zeměpisná délka může nabývat hodnot o západní nebo východní zeměpisné délky. Zeměpisná šířka může nabývat hodnot 0-90 o severní nebo jižní zeměpisné šířky. ZEMĚPISNÁ SÍŤ

4 5.4 Co si řekneme nového? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Rovník Kolmo nad hlavou se tedy zdánlivě pohybuje Slunce pouze mezi obratníky!! Přijdete na to, kdy se nám v ČR může stát, že v pravé poledne nevrháme vůbec žádný stín?

5 5.5 Procvičení a příklady Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Přiřaďte zeměpisné souřadnice pro níže uvedená města: Paříž - Madrid - New York - Sao Paulo - Sydney - Maracaibo - Praha 50°s.š. 14°25´v.d.41°s.š. 74°z.d.41°s.š. 4°z.d.23°j.š. 46°z.d. 34°j.š. 152°v.d.11°s.š. 72°z.d.49°s.š. 3°v.d. Barevně vyznačte rovník a nultý poledník. Města vyznačte na mapě.

6 5.6 Něco navíc pro šikovné Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Již kolem roku 150 před Kristem rozdělil řecký matematik Hipparchos celou Zemi 360ti polokružnicemi a 180ti kružnicemi. Vznikla tak síť, pomocí které můžeme určit polohu kteréhokoliv místa na Zemi. Dodnes se toto dělení používá na mapách i glóbech. Pokuste se odpovědět. 1.Jsou rovnoběžky vždy stejně dlouhé? 2.Je vzdálenost mezi jednotlivými poledníky vždy stejná? 3.Kde se protínají rovnoběžky? 4.Která rovnoběžka je nejdelší? 5.Který poledník je nejdelší?

7 5.7 CLIL Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Geography In geography, latitude is a geographic coordinate that specifies the north-south position of a point on the Earth's surface. Lines of constant latitude, or parallels, run east–west as circles parallel to the equator. Latitude is an angle which ranges from 0° at the Equator to 90° (North or South) at the poles. Longitude is a geographic coordinate that specifies the east-west position of a point on the Earth's surface. It is an angular measurement, usually expressed in degrees. Points with the same longitude lie in lines running from the North Pole to the South Pole. By convention, one of these, the Prime Meridian, which passes through the Royal Observatory, Greenwich, England, establishes the position of zero degrees longitude.Royal Observatory, Greenwich

8 5.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1.Nejdelší poledník je: a/ obratník raka b/ Greenwichský c/ rovník d/ žádný, všechny jsou stejně dlouhé 3. Každé místo na Zemi najdeme: a/ podle zeměpisných souřadnic b/ podle obratníků c/ podle času na Zemi d/ podle ročního období 2. Podle rovnoběžek určujeme: a/ zeměpisnou délku b/ čas na Zemi c/ zeměpisnou šířku d/ roční období 4. Rovnoběžky se navzájem: a/ neprotínají b/ protínají na pólech c/ protínají na obratnících d/ neprotínají jen na rovníku 1.d 2.c 3.a 4.a Test na známku Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis

9 5.9 Použité zdroje, citace 1.http://cs.wikipedia.org/wiki/Poledn%C3%ADk, slide 1http://cs.wikipedia.org/wiki/Poledn%C3%ADkhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Zemsk%C3%BD_rovn%C3%ADk 2.http://cs.wikipedia.org/wiki/Portol%C3%A1nov%C3%A1_mapa slide 1http://cs.wikipedia.org/wiki/Portol%C3%A1nov%C3%A1_mapa 3.http://www.zsdobrichovice.cz/programy/zemepis/zemepisna_sit/index.htm slide 2http://www.zsdobrichovice.cz/programy/zemepis/zemepisna_sit/index.htm 4.http://www.matzem.cz/dokuments/zem.sirka.delka.pdf slide 3http://www.matzem.cz/dokuments/zem.sirka.delka.pdf 5.http://encyklopedie.divoch.info/cs/Obratn%C3%ADk slide 4http://encyklopedie.divoch.info/cs/Obratn%C3%ADk 6.http://www.matzem.cz/dokuments/zem.sirka.delka.pdf slide 4http://www.matzem.cz/dokuments/zem.sirka.delka.pdf 7.http://czsveseli.cz/pro/751/element/19514/download slide 5http://czsveseli.cz/pro/751/element/19514/download 8.http://kalendar.beda.cz/moje-zemepisne-souradnice slide 5http://kalendar.beda.cz/moje-zemepisne-souradnice 9.http://www.zemepis.com/ slide 5http://www.zemepis.com/ 10.http://www.zsdobrichovice.cz/programy/zemepis/zemepisna_sit/index.htm slide 6http://www.zsdobrichovice.cz/programy/zemepis/zemepisna_sit/index.htm 11.http://cs.wikipedia.org/wiki/Hipparchos slide 6http://cs.wikipedia.org/wiki/Hipparchos 12.http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:World_map_with_tropic_of_capricorn.svg slide 7http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:World_map_with_tropic_of_capricorn.svg 13.http://en.wikipedia.org/wiki/Geographical_coordinates slide 7http://en.wikipedia.org/wiki/Geographical_coordinates 1.http://cs.wikipedia.org/wiki/Poledn%C3%ADk, slide 1http://cs.wikipedia.org/wiki/Poledn%C3%ADkhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Zemsk%C3%BD_rovn%C3%ADk 2.http://cs.wikipedia.org/wiki/Portol%C3%A1nov%C3%A1_mapa slide 1http://cs.wikipedia.org/wiki/Portol%C3%A1nov%C3%A1_mapa 3.http://www.zsdobrichovice.cz/programy/zemepis/zemepisna_sit/index.htm slide 2http://www.zsdobrichovice.cz/programy/zemepis/zemepisna_sit/index.htm 4.http://www.matzem.cz/dokuments/zem.sirka.delka.pdf slide 3http://www.matzem.cz/dokuments/zem.sirka.delka.pdf 5.http://encyklopedie.divoch.info/cs/Obratn%C3%ADk slide 4http://encyklopedie.divoch.info/cs/Obratn%C3%ADk 6.http://www.matzem.cz/dokuments/zem.sirka.delka.pdf slide 4http://www.matzem.cz/dokuments/zem.sirka.delka.pdf 7.http://czsveseli.cz/pro/751/element/19514/download slide 5http://czsveseli.cz/pro/751/element/19514/download 8.http://kalendar.beda.cz/moje-zemepisne-souradnice slide 5http://kalendar.beda.cz/moje-zemepisne-souradnice 9.http://www.zemepis.com/ slide 5http://www.zemepis.com/ 10.http://www.zsdobrichovice.cz/programy/zemepis/zemepisna_sit/index.htm slide 6http://www.zsdobrichovice.cz/programy/zemepis/zemepisna_sit/index.htm 11.http://cs.wikipedia.org/wiki/Hipparchos slide 6http://cs.wikipedia.org/wiki/Hipparchos 12.http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:World_map_with_tropic_of_capricorn.svg slide 7http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:World_map_with_tropic_of_capricorn.svg 13.http://en.wikipedia.org/wiki/Geographical_coordinates slide 7http://en.wikipedia.org/wiki/Geographical_coordinates

10 AutorMgr. Vít Průša Období07 – 12/2012 Ročník6. ročník Klíčová slovaZeměpisná poloha, zeměpisné souřadnice AnotacePrezentace ukazuje, jaké máme možnosti určení polohy na Zemi. Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 5.10 Anotace


Stáhnout ppt "5.1 Určení polohy na Zemi Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Vít."

Podobné prezentace


Reklamy Google