Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBřetislav Beran
1
1 Křesťanství Učení a napomínání
2
2
3
3 Rabi Jošua Neztotožňuje se s žádným z tehdejších směrů v judaismu Nelze ovšem ale říci, že by své vystoupení chápal jako boj proti některému z nich „Nepřišel jsem zákon rušit, ale naplnit:“ Staví na pojmu „AGAPÉ“, který je tak poté nadřazen ostatním hodnotám
4
4 Program a učení Spiritualizace očekávaného Božího království – nový věk již nastal Deklarace nových hodnot – AGAPÉ je mostem do nového způsobu existence, ležícího mimo kompetenci smrti (napojení na hodnoty trvalé povahy) Změna životních paradigmat a definice úspěšnosti
5
5 Praktické důsledky učení Láska k nepřátelům – contradictio in adiecto, jde o nový pohled na rovinu vztahů – nepřítel není vnímán jako nepřítel Bezstarostnost – změna priorit a hodnot Oddělení se od „starého“ stylu myšlení – magie, obchod
6
6 Pavel z Tarsu Původně židovský farizeus a zákoník, pronásledovatel křesťanů, židovským jménem Saul. Pochopil patrně lépe než ostatní rozpor mezi křesťanským a ortodoxně židovským pojetím boha i spravedlnosti Na cestě do Damašku, kde měl zakročit proti křesťanům prožil vidění.
7
7 Misijní dílo Pavla z Tarsu Pavel je znalec hellénistické kultury a mluví řecky Odstraňuje dosavadní zavazující podmínku přijetí křesťanství, kterou byla konverze k židovství – Kristova oběť je absolutně dostačující (možná se snaží vymanit z gravitačního pole antického „do ut des“)
8
8 Misijní dílo Pavla z Tarsu Učení leží na půli cesty mezi teoretickou akademičností a prakticismem, vyjadřuje se k důsledkům toho, že člověk akceptuje Ježíšovo spasitelské božství jako výchozí postulát svého života. Změnu vidí jako převratnou novou událost, po které se člověk stává zjela jiným, novým člověkem jiných názorů, cílů a paradigmat. Problémy a korekce.
9
9 Učení Víra je dar, který se ovšem ze strany člověka stává závazkem. Nepřechází do lidské svémocné dispozice. Nepoužívá antický přesvědčovací styl. Navazuje na některé římskoprávní představy – vina, trest, satisfakce. Rozdvojená eschatologie – přítomné a budoucí.
10
10 Vývoj po Pavlovi Institucionalizace a moralismus Postup od charismatičnosti k struktuře Reakce na akceptování „prodloužené lhůty“ Nutnost definice základních článků víry
11
11 Vznik raně katolické církve Nutnost vytvořit strukturu Moc přechází do rukou episkopa Struktura umožňuje zachovat identitu ve složitých synkretických podmínkách a v pronásledování Struktura ovšem do jisté míry potlačuje charismatičnost
12
12 Konstantinovský obrat Pronásledování křesťanů v římské říši Konstantin Veliký a jeho pragmatická kalkulace, dovršení vyhlášením křesťanství oficiálním náboženstvím říše. Pyrrhovo vítězství? Je tato soustava určena a disponována pro tuto roli? Panovnické zájmy a zásahy, vznik oficiálního dogmatu
13
13 Počátky systematického učení Svatý Augustin, Dionýzos Areopagitský, vliv platonského a novoplatonského učení Ucelená koncepce dějin, statut církve jako nového pokolení, dokonalé společnosti Církev a stát.
14
14 Dvě cesty, dva směry UČENÍ, DOGMA První století církve jsou poznamenána věroučnými spory, do kterých se vměšuje i římský císař. Do věroučných otázek se promítají i jiné vlivy ŽIVOTNÍ PRAXE Životní praxe a životní styl křesťanů vyplývá z přijaté víry, avšak je předmětem napomínacích, připomínacích pasáží epištol
15
15 Nový životní styl Přihlášení se ke Kristu znamenalo v pestré paletě hellénistických náboženství volbu zcela určitého životního stylu, jehož rysy nemusely být každému na první pohled jasné. Parakalein, paranein, parakleze, pareneze – napomínání, připomínání, povzbuzování.
16
16 Vztah k svému vlastnímu bytí Nejsem již nadále živ já, ale ve mně žije Kristus – proměna základu a smyslu člověkovy existence, znamenajíc – můj život není podnik v mé režii. Jde o to, aby náš život byl co nejmenší karikaturou Krista. Vědomí odlišnosti, nezakládající však nepřátelství nebo nenávist
17
17 Vztah k světu Nesnažte se být podobní tomuto světu, pomíjí schéma tohoto světa Vědomí jinakosti způsobuje, že nepřátelská reakce „světa“ je spíše předpokládána (i když apoštolové byli lidem milí a první následovníci Kristovi získávali další svědectvím své jinakosti).
18
18 Vztah k římskému státu Každá duše křesťanská vrchnosti poddána buď, neboť není vrchnosti než od Boha.. Podřiďte se každému lidskému zřízení –(1 Pt) modlitby za vrchnost, aby dopřály pokojné časy 1 Pt 4,15 – netrpte za vraždu, krádež nebo jiný zlý čin nebo jako alotriepiskopos Ep. Filemonovi – nové nastavení vztahů v ekonomické sféře
19
19 Vztah k antické kultuře Nezalíbilo se Bohu spasit svůj lid skrze dialektiku Tělesná cvičení a vypočítávání rodů jsou malého užitku Kritický vztah k ideálu „kalokagathia“
20
20 Vztah k bližním Žijte vzorně mezi pohany, aby byla vidět vaše dobré činy Mějte jedni druhé za důstojnější než sebe Jste svobodní, ale ne jako ti, kterým svoboda slouží jako plášť nepravosti Ke všem lidem mějte úctu Žádnému nebývejte nic dlužni - bilance
21
21 Vztah k majetku Blahoslavenství chudých Pragmatická relativizace a posun významu – chudý duchem = člověk, který disponuje majetkem, ale není na něj vázán, nepovažuje ho za boha a jistotu svého života Stejná váha každého člověka
22
22 Řazení hodnot Víra, láska, naděje- primární hodnoty nejsou materiální, nýbrž vztahové. Pravidla a znaky lásky – 1 Kr 13 Činění pokoje
23
23 Řád života a rodiny Žena má být podřízena muži, mladší má být podřízen starším. Podřízenost ovšem neznamená, jako u severských barbarů, vydání na milost a nemilost (pán a rab). Nadřízený je podřízenému ochráncem, rádcem, patronem, pomocníkem a oporou.
24
24 Životní pocit Na rozdíl od ponurosti či rozpustilosti hellénistických náboženských kultů je křesˇˇtanská bohoslužba radostným setkáním, a radost a radostnost jsou poznávacím i diferenčním znakem.
25
25 Životní styl Mějte dosti na tom, co máte… Jsme zde poutníci na zemi…. Nemáme zde trvalé město, ale hledáme to budoucí Radujte se, opět pravím, radujte se, Mírnost vaše známa buď všem lidem
26
26 Vítězství systému
27
27 Vítězství systému a dogmatu Záhy bylo pravověří učiněno rozhodujícím kritériem Nová životní praxe se zredukovala na „skutky“, tedy na izolované činy, nekorespondující často s celým kontextem života. Dilema „víra nebo skutky“ je zmateční
28
28
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.