Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

29.1 Proslov Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Mgr.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "29.1 Proslov Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Mgr."— Transkript prezentace:

1 29.1 Proslov Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Mgr. Drahomíra Párová Vážené dámy a pánové! Ladies and gentlemen! Meine Damen und Herren! Mesdames et Messieurs! Dames en heren! Dame i gospodo! Дамы и господа! 女士们,先生们! Signore e signori! Vážené dámy a pánové! Ladies and gentlemen! Meine Damen und Herren! Mesdames et Messieurs! Dames en heren! Dame i gospodo! Дамы и господа! 女士们,先生们! Signore e signori! francouzsky německy čínsky chorvatsky česky holandsky rusky italsky anglicky francouzsky německy čínsky chorvatsky česky holandsky rusky italsky anglicky

2 INTERVIEW: Jedná se druh zprávy, která má formu rozhovoru a pravdivým způsobem informuje o různých skutečnostech. Osoba, která rozhovor řídí, musí klást provokující otázky, ale současně je tematicky usměrňovat. Odpovědi by měly tvořit kompaktní celek (např. Marek Eben - Na plovárně). INTERVIEW: Jedná se druh zprávy, která má formu rozhovoru a pravdivým způsobem informuje o různých skutečnostech. Osoba, která rozhovor řídí, musí klást provokující otázky, ale současně je tematicky usměrňovat. Odpovědi by měly tvořit kompaktní celek (např. Marek Eben - Na plovárně) Co již víme ? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura PŘEDNÁŠKA: Jde o rozsáhlý útvar, v němž se řeší a předkládají složitější vědecké a odborné problémy. Posluchači se buď dozvídají nové poznatky, nebo hlouběji poznávají takové, které znají pouze zběžně. Jsou zde kladeny velké nároky na posluchače i přednášejícího, především na soustředěnost a spolupráci. Osnova se skládá z úvodu, stati a závěru (vysokoškolský výklad). PŘEDNÁŠKA: Jde o rozsáhlý útvar, v němž se řeší a předkládají složitější vědecké a odborné problémy. Posluchači se buď dozvídají nové poznatky, nebo hlouběji poznávají takové, které znají pouze zběžně. Jsou zde kladeny velké nároky na posluchače i přednášejícího, především na soustředěnost a spolupráci. Osnova se skládá z úvodu, stati a závěru (vysokoškolský výklad). DISKUSE: Jejím cílem je osvětlit nějaký problém z různých hledisek a hledat možná řešení vzájemnou výměnou názorů. Uvádějí se důkazy a příklady, vyslovují se námitky. Účinná diskuse je založena na dialogu. REFERÁT: Vyjadřuje jím nové či aktuální informace. Je podrobný, obsahuje všechny základní údaje o daném předmětu či jevu. Cílem je podnítit posluchače k hlubšímu zájmu o dané téma. Účinnost lze zvýšit použitím názorných pomůcek, mezi které patří nákresy, diapozitivy, PPT prezentace apod. Referát má obyčejně osnovu: - stručná celková zpráva - výčet hlavních problémů - hodnocení - získávací závěr REFERÁT: Vyjadřuje jím nové či aktuální informace. Je podrobný, obsahuje všechny základní údaje o daném předmětu či jevu. Cílem je podnítit posluchače k hlubšímu zájmu o dané téma. Účinnost lze zvýšit použitím názorných pomůcek, mezi které patří nákresy, diapozitivy, PPT prezentace apod. Referát má obyčejně osnovu: - stručná celková zpráva - výčet hlavních problémů - hodnocení - získávací závěr

3 Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura PROJEV: Řečník jím zaujímá stanovisko k nějakému jevu, stručně jej rozebírá a hodnotí, v žádném případě jím nepoučuje. Hlavním posláním je přispět k slavnostnosti určitého okamžiku. Obsahem projevu bývá hodnocení minulého období nebo skutečnosti, vyhlídkové perspektivy (oficiální projev žáků při příležitosti ukončení studia). PROSLOV: Je kratší, méně oficiální projev (slavnostní zahájení nějaké akce - výstavy,...). PŘÍPITEK: Jedná se o krátkou formu proslovu, který bývá pronášen při některých slavnostních příležitostech. Má být obsahově krátký. Jeho nejčastějším obsahem je vtipné, neotřele formulované blahopřání. ŘEČ: Je to nejpropracovanější řečnický útvar. Cílem je plně získat posluchače. (závěrečná řeč u soudu, prezidentský projev se někdy také blíží řeči). PROJEV: Řečník jím zaujímá stanovisko k nějakému jevu, stručně jej rozebírá a hodnotí, v žádném případě jím nepoučuje. Hlavním posláním je přispět k slavnostnosti určitého okamžiku. Obsahem projevu bývá hodnocení minulého období nebo skutečnosti, vyhlídkové perspektivy (oficiální projev žáků při příležitosti ukončení studia). PROSLOV: Je kratší, méně oficiální projev (slavnostní zahájení nějaké akce - výstavy,...). PŘÍPITEK: Jedná se o krátkou formu proslovu, který bývá pronášen při některých slavnostních příležitostech. Má být obsahově krátký. Jeho nejčastějším obsahem je vtipné, neotřele formulované blahopřání. ŘEČ: Je to nejpropracovanější řečnický útvar. Cílem je plně získat posluchače. (závěrečná řeč u soudu, prezidentský projev se někdy také blíží řeči) Jaké si řekneme nové termíny a názvy?

4 Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Než začneme mluvit, musíme si uvědomit: - co je cílem projevu - připravíme si osnovu - ke komu budeme hovořit - jak dlouho budeme hovořit (optimální pozornost udržíme dobře připraveným a předneseným projevem minut) - kde budeme vystupovat (velikost místnosti, zda budeme mít k dispozici mikrofon) - kdy budeme hovořit (dopoledne jsou posluchači pozornější než odpoledne, večer) Zásady, které bychom měli dodržet: 1. přehlednost - oslovení posluchačů, vytyčení tématu, vlastní stať, závěr, v němž poděkujeme za pozornost, kterou nám posluchači věnovali 2. logická výstavba - neodbíháme od tématu, vyjadřujeme se přesně 3. srozumitelnost - vždy mluvíme spisovným jazykem, dbáme na výslovnost, silovou modulaci hlasu (nešeptáme ani nekřičíme), klidně dýcháme a nespěcháme, dáme pozor na neúměrná gesta a mimiku Než začneme mluvit, musíme si uvědomit: - co je cílem projevu - připravíme si osnovu - ke komu budeme hovořit - jak dlouho budeme hovořit (optimální pozornost udržíme dobře připraveným a předneseným projevem minut) - kde budeme vystupovat (velikost místnosti, zda budeme mít k dispozici mikrofon) - kdy budeme hovořit (dopoledne jsou posluchači pozornější než odpoledne, večer) Zásady, které bychom měli dodržet: 1. přehlednost - oslovení posluchačů, vytyčení tématu, vlastní stať, závěr, v němž poděkujeme za pozornost, kterou nám posluchači věnovali 2. logická výstavba - neodbíháme od tématu, vyjadřujeme se přesně 3. srozumitelnost - vždy mluvíme spisovným jazykem, dbáme na výslovnost, silovou modulaci hlasu (nešeptáme ani nekřičíme), klidně dýcháme a nespěcháme, dáme pozor na neúměrná gesta a mimiku Nedostatky a chyby mluvního projevu 1. Slova a obraty vyskytující se neúměrně často jsou velmi rušivé, komické a nežádoucím způsobem nápadné. Jedná se například o tvary: "jako", "že ano", "zkrátka", "jaksi" atd. 2. Parazitní zvuky - mluvčí jimi vyplňuje dlouhé pauzy mezi větami nebo větnými úseky. Někdy tak vzniká dojem, že řečník jimi chce krýt rozpačitost a pomalost svého myšlení. 3. Nesprávné zakončení vět. 4. Nesprávný výběr nebo užití slov (emociální, expresivní, hanlivá, vulgární, zastaralá, slangová aj.). Nedostatky a chyby mluvního projevu 1. Slova a obraty vyskytující se neúměrně často jsou velmi rušivé, komické a nežádoucím způsobem nápadné. Jedná se například o tvary: "jako", "že ano", "zkrátka", "jaksi" atd. 2. Parazitní zvuky - mluvčí jimi vyplňuje dlouhé pauzy mezi větami nebo větnými úseky. Někdy tak vzniká dojem, že řečník jimi chce krýt rozpačitost a pomalost svého myšlení. 3. Nesprávné zakončení vět. 4. Nesprávný výběr nebo užití slov (emociální, expresivní, hanlivá, vulgární, zastaralá, slangová aj.) Co si řekneme nového? PROJEV

5 29.5 Procvičení a příklady. Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Loučení s devátou třídou a konec školního roku Vážený pane řediteli, učitelé a žáci, dnes, 30. června, tu máme sice obyčejný den, ale pro všechny žáky je přece jen něčím mimořádný. Jde o poslední vyučovací den v tomto školním roce a pro nás deváťáky dokonce o poslední den na základní škole vůbec. Každý rok jsme se jako ostatní žáci těšili na konec roku i na nastávající prázdniny, avšak tento rok víme, že tomu tak je naposledy. Dnes se musíme po devíti letech rozloučit a ukončit náš "společný život" a začít nový na středních školách. Ode dneška budeme moci na základní školu už jen vzpomínat - na nabytá kamarádství, společné průšvihy, spolupráci s ostatními, zbytečné hádky, ale i na učitele. Na to, co jsme spolu prožili a divili se, cože to po nás všechno chcete. Ovšem většině z nás snad brzy dojde, že jste to s námi mysleli dobře a že jste nás chtěli pouze něčemu naučit. Byla to od vás příprava na střední školy a na náš budoucí život. Nejtěžší bude se rozloučit s kamarády, s nimiž jsme chodili devět let do třídy. Doufám, že se budeme scházet i nadále a jednou za čas zavzpomínáme na staré dobré časy. Za nás všechny Vám přeji krásné prázdniny, mnoho pohody, sluníčka a zážitků. Děkujeme za vše! VYTVOŘ PROJEV PRO NASTÁVAJÍCÍ ŠKOLNÍ PLES

6 29.6 Něco navíc pro šikovné Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Rétorika (řečnictví) je nauka pojednávající o verbálním projevu. Je vedle gramatiky a dialektiky jedním ze tří původních svobodných umění (tzv. trivium), která se vyučovala na středověkých univerzitách. Jde o jednu z nejstarších jazykových disciplín, která vznikla již ve starověku. Postup tvorby řečnických děl 1. inventio = nalezení látky či tématu řeči 2. dispositio = uspořádání a strukturalizace té látky 3. elocutio = nalezení výrazu a formy, v nichž bude řeč pronesena 4. memoria = zapamatování si připravené řeči, uložení si do paměti 5. actio = samotný přednes, výstup Známí řečníci Prótagorás z Abdér Démosthénés Isokratés Platón Aristotelés Cicero Fidel Castro Winston Churchill Adolf Hitler Benito Mussolini W. ChurchillDémosthénés Platón

7 29.7 CLIL Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature What is this passage from the movie "King's speech"?

8 29.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1.a 2.b 3.a 4.d Test na známku Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura

9 29.9 Použité zdroje a citace (slideč.1) ( slide č.3) ( slide č. 2,4,5,6) (slide č. 6) (slide č.6) ( slide č.6) ( slide č.7) kings-speech-movie-photo-01http://www.cinemaaonline.com/allreviews/the-king%E2%80%99s-speech-the-royal-underdog-and-the-quirky-rainmaker/attachment/the- kings-speech-movie-photo-01 (slide č.7) Obrázky z databáze klipart (slideč.1) ( slide č.3) ( slide č. 2,4,5,6) (slide č. 6) (slide č.6) ( slide č.6) ( slide č.7) kings-speech-movie-photo-01http://www.cinemaaonline.com/allreviews/the-king%E2%80%99s-speech-the-royal-underdog-and-the-quirky-rainmaker/attachment/the- kings-speech-movie-photo-01 (slide č.7) Obrázky z databáze klipart

10 AutorMgr. Drahomíra Párová Období01 – 06/2012 Ročník9. ročník Klíčová slovaProslov, projev, přípitek, řeč, mluvní projev, rétorika AnotacePrezentace popisující přípravu a zásady mluvních projevů ( proslov, projev) Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Anotace


Stáhnout ppt "29.1 Proslov Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Mgr."

Podobné prezentace


Reklamy Google