Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Мetafora a metonymie v české mluvnici

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Мetafora a metonymie v české mluvnici"— Transkript prezentace:

1 Мetafora a metonymie v české mluvnici
Laura A. Janda University of Tromsø

2 Jakobson [1956] 1980 Obě jsou důležité v mluvnici
“The metaphoric and metonymic poles” Metafora -- podobnost Metonymie -- styk Obě jsou důležité v mluvnici

3 Langacker 1993, 2009 Metafora a metonymie jsou základní a všudypřítomné kognitivní mechanismy, které motivují jak myšlení tak mluvnici Pomocí metafory a metonymie můžeme nazvat jednu věc a tím způsobem získat přístup k jiné

4 Struktura přednášky: Část 1: Metafora a český vid Část 2:
Metonymie a česká slovotvorba

5 Část 1 Metafora a český vid ČAS JE PROSTOR

6 Co je metafora Chápání abstraktního ponětí pomocí konkretního ponětí
Čas je například abstraktní ponětí, které nemůžeme vnímat bezprostředně Lidé často chápají čas pomocí ponětí prostoru Metafora ČAS JE PROSTOR

7 ČAS JE PROSTOR Vidíme tuto metaforu v časových výrazech
Například měsíce a roky chápeme jako nádoby: v říjnu, v roce 2009 Vid ve slovanských jazycích chápeme pomocí specifické verze metafory ČAS JE PROSTOR: DOKONAVÝ VID JE PEVNÝ PŘEDMĚT NEDOKONAVÝ VID JE TEKUTÁ HMOTA

8 Dva projevy materiálního světa
Pevné předměty: Tekuté hmoty:

9 A. Hrany Dokonavý Má hrany 1) Nedokonavý Nemá hrany 2)

10 B. Forma Dokonavý Nedokonavý
Má různé formy, může být tenkým plátkem 3), 4) Nedokonavý Nemá formu ale může se rozšířit 5), 6), 7)

11 C. Celistvost Dokonavý Nedokonavý Jediný děj 8)
Nepřetržitý průběh nebo opakování 9), 10)

12 D. Počitatelnost Dokonavý Nedokonavý Počitatelné děje 11)
Nepočitatelné děje, může naplnit nádobu 12), 13)

13 E. Proudění Situace je gestalt 14) Dokonavý Nedokonavý
Postupné nahromadění 15), slovesa pohybu

14 F. Pronikání Dokonavý Nedokonavý Vnitřní průběh 16)

15 G. Slučitelnost Dokonavý Nedokonavý Pořadí a budoucí čas 17), 19)
Současnost a přítomný čas 18), 20)

16 G. Slučitelnost Dokonavá situace se může ponořit v nedokonavou situaci 21)

17 Část 2 Metonymie a česká slovotvorba význam přípon při tvoření slov
vyloučíme a) zdrobněliny, b) odvozování srovnávacích přídavných jmen, c) odvozování sloves nedokonavého vidu klasifikace je vytvořena podle klasifikace Peirsmana a Geeraertsa (2006) - největší inventář metonymie v lexikonu

18 Co je metonymie Metonymie tvoří mentální systém dostupnosti
Používáme jednu věc (nositel), abychom poukázali na druhou (cíl) vozidlo, terč

19 Příklad 1 metonymie v lexikonu
Potřebujeme chytrou hlavu pro tento projekt (chytrá) hlava nositel část (chytrý) člověk cíl celek

20 Příklad 2 metonymie v lexikonu
Mléko se převrátilo mléko nositel obsah sklenice cíl nádoba

21 Metonymie ve slovotvorbě
břicháč břicho nositel část břicháč cíl celek

22 Metonymie ve slovotvorbě
květináč květina nositel obsah květináč cíl nádoba

23 Databáze metonymie v české slovotvorbě
576 typů Každý typ je jednoznačná soustava: metonymie, word class, přípona 109 metonymií 208 přípon

24 Metonymie s nejvyšším výskytem v češtině
1. DĚJ MÍSTO VLASTNOSTI (31 přípon) 2. DĚJ MÍSTO ČINITELE (26 přípon) 3. ABSTRAKCE MÍSTO VLASTNOSTI (24 přípon) 4. VLASTNOST MÍSTO ENTITY (23 přípon) 5. DĚJ MÍSTO NÁSTROJE (22 přípon) 6. ENTITA MÍSTO VLASTNOSTI (20 přípon) 7. DĚJ MÍSTO ABSTRAKCE (20 přípon) 8. DĚJ MÍSTO UDÁLOSTI (18 přípon) 9. DĚJ MÍSTO MÍSTA (16 přípon) 10. DĚJ MÍSTO VÝROBKU (15 přípon) 11. VLASTNOST MÍSTO ABSTRAKCE (15 přípon)

25

26 Do jaké míry určují přípony metonymii?
94 přípony vyjadřují jen jednu metonymii 2 přípony vyjadřují 16 metonymií: -ina: 16 metonymií (8 nositelů, 10 cílů) -ník: 16 metonymií (12 nositelů, 6 cílů) Číslo cílů je nejdůležitější -ný: 10 metonymií (10 nositelů, 1 cíl) -dlo: 8 metonymií (2 nositele, 7 cílů)

27

28 Distribuce metonymií v jazycích: ruština, čeština, norština

29 Metonymie, které jsou obzvláště časté v češtině
OBSAH MÍSTO NÁDOBY VÝROBEK MÍSTO MÍSTA MNOŽSTVÍ MÍSTO ENTITY CENA/LÍSTEK jako cíl


Stáhnout ppt "Мetafora a metonymie v české mluvnici"

Podobné prezentace


Reklamy Google