Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_12_INOVACE_Vl_4.56. Označení vzdělávacího materiálu (kód): VY_12_INOVACE_Vl_4.56 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_12_INOVACE_Vl_4.56. Označení vzdělávacího materiálu (kód): VY_12_INOVACE_Vl_4.56 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník."— Transkript prezentace:

1 VY_12_INOVACE_Vl_4.56

2 Označení vzdělávacího materiálu (kód): VY_12_INOVACE_Vl_4.56 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: „Vzdělání pro život“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k čtenářské a informační gramotnosti Vzdělávací oblast - vzdělávací obor (předmět): Člověk a jeho svět- Vlastivěda Tematický okruh - téma: Jan Amos Komenský Autor vzdělávacího materiálu/DUM: Mgr. Eva Janíčková Datum vytvoření vzdělávacího materiálu: Ověření vzdělávacího materiálu Třída: 5. Datum: Metodický list/anotace: Žáci se seznamují s Janem Amosem Komenským – pedagogem a spisovatelem. S jeho životem v době pobělohorské. Zjišťují situaci po bitvě na Bílé hoře. Tvoří otázky k jednotlivým novým informacím.

3 JAN AMOS KOMENSKÝ

4 BITVA NA BÍLÉ HOŘE Dobře vycvičené katolické vojsko se utkalo 8. listopadu 1620 s neuspořádanými jednotkami českých stavů. Dobře vycvičené katolické vojsko se utkalo 8. listopadu 1620 s neuspořádanými jednotkami českých stavů. Bitva skončila porážkou pro Čechy. Bitva skončila porážkou pro Čechy. Král / Fridrich Falcký / s královnou a celým dvorem uprchli. Král / Fridrich Falcký / s královnou a celým dvorem uprchli.

5 Otázky Dobře si přečti předchozí text Dobře si přečti předchozí text Připrav si pro spolužáky otázku, která se týká bitvy na Bílé hoře Připrav si pro spolužáky otázku, která se týká bitvy na Bílé hoře

6

7

8 DOBA POBĚLOHORSKÁ Císař Ferdinand potrestal účastníky povstání. Císař Ferdinand potrestal účastníky povstání.

9 Nastalo zatýkání, věznění, mučení, zabírání majetku. Nastalo zatýkání, věznění, mučení, zabírání majetku. 21.června bylo popraveno na Staroměstském náměstí v Praze 27 českých šlechticů. 21.června bylo popraveno na Staroměstském náměstí v Praze 27 českých šlechticů. Morava odolávala déle než Čechy. Morava odolávala déle než Čechy. Na konci roku 1621 katolíci vypověděli všechny nekatolíky ze země. Na konci roku 1621 katolíci vypověděli všechny nekatolíky ze země. Janovi šlo o život. Janovi šlo o život. Utíkal z Fulneku a netušil, že svou rodinu už nikdy neuvidí. Utíkal z Fulneku a netušil, že svou rodinu už nikdy neuvidí.

10 Otázky Dobře si přečti informace o době po bitvě na Bílé hoře Dobře si přečti informace o době po bitvě na Bílé hoře Správně doplň : Nastalo zatýkání, ……………, mučení, zabírání …………. 21.června bylo popraveno na …………… náměstí v Praze ….. českých šlechticů. Morava odolávala ……… než Čechy. Na konci roku 1621 katolíci vypověděli všechny …………..ze země. ……………. šlo o život. Utíkal z …………… a netušil, že svou rodinu už nikdy ………...

11 J.A. Komenský Se skrýval na různých místech Moravy Se skrýval na různých místech Moravy Zasáhla ho strašlivá rána – na mor zemřela jeho žena a obě malé děti Zasáhla ho strašlivá rána – na mor zemřela jeho žena a obě malé děti Uchýlil se do Brandýsa nad Orlicí a začal usilovně psát, aby se zbavil svého utrpení Uchýlil se do Brandýsa nad Orlicí a začal usilovně psát, aby se zbavil svého utrpení Vznikla kniha: Labyrint světa a ráj srdce Vznikla kniha: Labyrint světa a ráj srdce

12 Otázky Proč se Komenský musel ukrývat ? Proč se Komenský musel ukrývat ? Jakou strašlivou zprávu se dozvěděl ? Jakou strašlivou zprávu se dozvěděl ? Proč začal usilovně psát ? A kde ? Proč začal usilovně psát ? A kde ?

13 Labyrint světa a ráj srdce

14 Autor – poutník se rozhodl prozkoumat svět, aby zjistil smysl lidského snažení. Autor – poutník se rozhodl prozkoumat svět, aby zjistil smysl lidského snažení. Svět je vyobrazen jako město, které připomíná labyrint a jímž prochází. Svět je vyobrazen jako město, které připomíná labyrint a jímž prochází. Do města se vstupuje Branou života – místo zrození Do města se vstupuje Branou života – místo zrození A Branou rozchodu – místo přidělení stavu a povolání A Branou rozchodu – místo přidělení stavu a povolání Město má náměstí a 6 ulic – domovní stav, řemeslníky, učence, duchovní, vládce a vojáky Město má náměstí a 6 ulic – domovní stav, řemeslníky, učence, duchovní, vládce a vojáky

15

16 Nad městem ční Hrad štěstěny, kam se chtějí dostat lidé toužící po slávě a bohatství Nad městem ční Hrad štěstěny, kam se chtějí dostat lidé toužící po slávě a bohatství Poutníka provázejí dva průvodci Poutníka provázejí dva průvodci Všezvěd Všudybud- ztělesnění lidské zvědavosti Všezvěd Všudybud- ztělesnění lidské zvědavosti Mámení – symbol pohodlnosti a spoléhání na domněnky a klamy Mámení – symbol pohodlnosti a spoléhání na domněnky a klamy

17 Komenský zde využil svých zážitků z cest. Poutník / Komenský/ putuje světem a hledá pro sebe vhodnou práci. Jeho společníkem na cestě je Všezvěd Všudybud. Ten ho nabádá, aby se spokojil se vším, co spatří. Radí mu, aby nic nekritizoval, že si tím ušetří nejednu nepříjemnost. Další, kdo se k nim připojil je Mámení Mámil, který poutníkovi nasadí brýle, zkreslující pohled na svět. Poutník ale nepodlehne. Společně vstupují do města, které se doslova hemží lidmi. Každý pospíchá za svou prací, ale každá jejich práce je podvod. Lidé chodí s maskami na obličeji a často je mění. Jsou ovládáni touhou po snadném bohatství, po dobrém postavení ve společnosti a po životě bez starostí. Poutník přichází na to, že všude panuje podvod. Je zoufalý z toho, v jakém stavu se společnost nachází. Chce odsud pryč. Nakonec se uzavírá do sebe a do své samoty.

18 Další rok dovršil utrpení – ve Fulneku: Další rok dovršil utrpení – ve Fulneku: veřejně spálili jeho spisy a sbírku knih, které si nestačil vzít s sebou veřejně spálili jeho spisy a sbírku knih, které si nestačil vzít s sebou Mniši k činu zneužili bývalé Janovy žáky Mniši k činu zneužili bývalé Janovy žáky Kdo pomohl opuštěnému Janovi ? Kdo pomohl opuštěnému Janovi ?

19 Jednota bratrská Mu otevřela svou náruč Mu otevřela svou náruč Biskup Cyril mu dal za ženu svou dceru Dorotku Biskup Cyril mu dal za ženu svou dceru Dorotku Jan našel novou rodinu Jan našel novou rodinu

20 Katolický tlak byl nesnesitelný Katolický tlak byl nesnesitelný Členové Jednoty bratrské se rozhodli pro odchod ze země Členové Jednoty bratrské se rozhodli pro odchod ze země Vybrali své zástupce,aby v zahraničí vyjednali vše potřebné Vybrali své zástupce,aby v zahraničí vyjednali vše potřebné Mezi nimi byl i Jan Amos Komenský Mezi nimi byl i Jan Amos Komenský Jan navštívil i krále Fridricha, který žil v Nizozemsku Jan navštívil i krále Fridricha, který žil v Nizozemsku

21 Otázky: Jakou knihu napsal v Brandýse nad Orlicí ? Jakou knihu napsal v Brandýse nad Orlicí ? Co dělal v tomto městě ? Co dělal v tomto městě ? Kde byly spáleny veřejně jeho knihy ? A kým ? Kde byly spáleny veřejně jeho knihy ? A kým ? Kdo pomohl opuštěnému Janovi ? A jak ? Kdo pomohl opuštěnému Janovi ? A jak ?

22

23 Použitá literatura Renáta Fučíková: Jan Amos Komenský, Práh 2008, ISBN 978 – 80 –


Stáhnout ppt "VY_12_INOVACE_Vl_4.56. Označení vzdělávacího materiálu (kód): VY_12_INOVACE_Vl_4.56 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník."

Podobné prezentace


Reklamy Google