Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."— Transkript prezentace:

1 Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/2 inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AutorBc. Tomáš Černý Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CAP_1S1U_ČE_16_04 NázevKyseliny Druh učebního materiálu Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Předmět Člověk a příroda Ročník První Tématický celekAnorganická chemie AnotaceKyseliny a jejich rozdělení Metodický pokyn Materiál slouží k výkladu nové látky a následnému pochopení vzájemných souvislostí (30 min.) Klíčová slovaKyselina, kyslík, vodík, tekutina Očekávaný výstupŽáci budou znát rozdělení kyselin a jejich základní druhy Datum vytvoření

2

3  - jejich roztoky jsou vodivé; vodivost způsobují  vodíkové kationty H +, které se ve vodě uvolňují   HCl → H + + Cl -  H 2 SO 4 → 2H + + SO 4 2-

4  - lakmus (indikátor) barví červeně  - reakcí s kovem vzniká vodík  - žíraviny – 1. pomoc při poleptání – umýt  proudem vody, polít roztokem jedlé sody,  popř. mýdla, a znovu umýt vodou 

5  Bezkyslíkaté kyseliny  HCl  HBr  Kyslíkaté  kyseliny  H 2 SO 4  HNO 3

6  - dvouprvkové sloučeniny, které vždy začínají  písmenem H (vodík)  - prvek na druhém místě dává kyselině název  H Cl kyselina chlorovodíková  H Br kyselina bromovodíková

7  - tříprvkové sloučeniny  - na začátku vzorce je vždy H (vodík), na konci  O (kyslík). Uprostřed je značka prvku, který dává  kyselině pojmenování H 2 SO 4 kyselina sírová H NO 3 kyselina dusičná

8  Tvoření názvu kyseliny  1. určíme oxidační čísla jednotlivých prvků ve sloučenině (vodík má vždy I, kyslík -II; prostřední prvek má kladné oxidační číslo a při jeho určení vycházíme z pravidla o součtu oxidačních čísel ve sloučenině, které je vždy nula )  H I 2 S VI O -II 4  2. I + x + 4.(-II) = O  2. sloučeninu pojmenujeme: a) název vždy začíná slovem kyselina b) na druhém místě je přídavné jméno, které je odvozeno od prostředního prvku a je zakončeno koncovkou podle příslušného oxidačního čísla kyselina sírová

9  Tvoření vzorce kyseliny  kyselina dusičná  1. pořadí prvku ve vzorci - na prvním místě vždy značka vodíku, uprostřed prvku, který dává kyselině název, na třetím místě značka kyslíku  H N O  2. určení oxidačních čísel – vodík vždy I, kyslík -II; u dusíku určíme dle koncovky přídavného jména - ičná, tzn. V  H I N V O -II  3. vzorec upravíme podle pravidla o součtu oxidačních čísel ve sloučenině (vždy nula) – sečteme kladná oxidační čísla a vydělíme -II. Výsledek zapíšeme vpravo dolu ke značce kyslíku  H I N V O -II 3

10 HCl  kyselina solná  - bezbarvá, těkavá kapalina, max. 37%; technická  zbarvena dožluta příměsmi FeCl 3  - 0,3% obsažena v žaludeční šťávě, kde se podílí  na štěpení bílkovin  - použití: - čištění kovů před letováním - výroba plastů, barviv - v koželužském a potravinářském průmyslu

11 H 2 SO 4  - bezbarvá, olejovitá, silně žíravá kapalina, max. 98%  - přírodním látkám odebírá vodu (dehydratuje) → látka zčerná  - použití: hnojiva, barviva, plasty, výbušniny

12 HNO 3  - bezbarvá kapalina, nestálá na světle (žloutne)  - silná žíravina, max. 65%  - použití: hnojiva, výbušniny, barviva  - využití: prubířská zkouška (zlatnictví)

13  1. Vyjmenuj základní vlastnosti kyselin.  2. Zapiš rovnicí štěpení kyseliny chlorovodíkové ve  vodě.  3. Jak bys dokázal/a roztok kyseliny.  4. Popiš, jak bys poskytl/a 1. pomoc při poleptání kyselinou.

14  5. Z následujících sloučenin vyber vzorce kyselin.  Podle čeho je poznáš?  Li 2 O, Fe Cl 3, Pb (OH) 2, HNO 3, Mn 2 O 7,  HCl, Fe(OH) 3, CaF 2, NaBr, SO 3  6. Doplň: Kyselina chlorovodíková má vzorec _________ a patří mezi _______________ kyseliny. V lidském těle se nachází v _________________, kde se podílí na štěpení_____________________.

15  7. Kyselina sírová je:  A/ pevná látka E/ olejovitá kapalina  B/ plyn F/ odebírá látkám vodu  C/ bezbarvá G/ černé barvy  D/ žíravina H/ nestálá na světle  8. Pojmenuj následující sloučeniny:  HClO 4 HF H 2 SO 3 H 3 PO 4  9. Napiš vzorec následujících kyselin:  a) kyselina jodovodíkovác) kyselina uhličitá  b) kyselina jodičná d) kyselina dusitá


Stáhnout ppt "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."

Podobné prezentace


Reklamy Google