Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."— Transkript prezentace:

1 Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AutorIng. Pavel Novotný Číslo materiáluVY_32_INOVACE_MAT_2S1N_NO_09_09 NázevLineární lomená funkce3 Druh učebního materiáluPrezentace PředmětMatematika Ročník2 (studijní), 1 (nástavbové) Tématický celekFunkce AnotaceKomplexní řešení lineárně lomených funkcí s ohledem na určení funkčních hodnot, bodů daných funkčních hodnot, průsečíků grafu funkce se souřadnicovými osami, středů, grafů a základních vlastností. Metodický pokynMateriál slouží k samostatnému řešení, pro pomoc při řešení je vždy uveden postup a následné řešení (40 min) Klíčová slovaFunkční hodnota, průsečík grafu, graf, stčed, vlastnosti funkce Očekávaný výstupŽáci si zopakují náčrt grafu a naučí využívat dalších bodů grafu dle zadání. Zopakují si určování některých vlastností funkce. Datum vytvoření

2 Cvičné příklady: a) Určení funkční hodnotu v bodě b) Určení pro která x nabývá dané hodnoty c) Určení průsečíků se souřadnicovými osami d) Určení vrcholu a načrtnutí paraboly e) Určení oboru hodnot a intervalů, na kterých je funkce rostoucí a klesající

3 Je dána funkce  a) Určete funkční hodnotu pro x = 3 Postup:Do funkčního předpisu dosadíme za proměnnou x číslo 3 a hodnotu pak vypočteme Řešení:

4 Je dána funkce Postup:Do funkčního předpisu dosadíme za y číslo 6 a dále řešíme rovnici s neznámou x. Řešení:  b) Určete pro jaké x nabývá funkce hodnoty 6. /. (x-2) / : 5

5 Je dána funkce  c) Určete průsečíky grafu se souřadnými osami. Postup:a) Při určování možného průsečíku s osou x za y dosadíme číslo 0 (body na ose x mají souřadnice [x,0], následně pak řešíme kvadratickou rovnici. b) Při určování průsečíku s osou y dosadíme číslo 0 za proměnnou x (body na ose y mají souřadnice [0,y], následně pak určíme y souřadnici průsečíku. Řešení: a) Průsečík s osou x je P x = [-1;0] b) Průsečík s osou y je P y = [0;-0,5]

6 Je dána funkce  d) Načrtněte graf a určete souřadnice středu hyperboly. Postup: Při určování grafu funkce je potřeba funkční předpis upravit do podoby, ze kterého se určí dle pravidel graf a vrchol Řešení: Střed má souřadnice S = [2,1]

7  e) Určete obor hodnot funkce a intervaly, na kterých je funkce rostoucí a klesající. Postup:Vycházíme z grafu a středu hyperboly. Při určování definičního oboru je rozhodující x-ová souřadnice, pro obor hodnot y-nové souřadnice. Řešení: Je dána funkce S=[2;1] H(f) = R - {1} x є (- ∞, 2) U (2, ∞) je klesající pro D(f) = R - {2}

8 Je dána funkce  a) Určete funkční hodnotu pro x = - 5 Postup:Do funkčního předpisu dosadíme za proměnnou x číslo -5 a hodnotu pak vypočteme Řešení :

9 Je dána funkce Postup : Do funkčního předpisu dosadíme za y číslo -2 a dále řešíme rovnici s neznámou x. Řešení:  b) Určete pro jaké x nabývá funkce hodnoty -2. /. ( x + 3 )

10 Je dána funkce  c) Určete průsečíky grafu se souřadnými osami. Postup:a) Při určování možného průsečíku s osou x za y dosadíme číslo 0 (body na ose x mají souřadnice [x,0], následně pak řešíme kvadratickou rovnici. b) Při určování průsečíku s osou y dosadíme číslo 0 za proměnnou x (body na ose y mají souřadnice [0,y], následně pak určíme y souřadnici průsečíku. Řešení: a) Průsečík s osou x je P x = [1;0] b) Průsečík s osou y je P y =

11 Je dána funkce  d) Načrtněte graf a určete souřadnice středu hyperboly. Postup: Při určování grafu funkce je potřeba funkční předpis upravit do podoby, ze kterého se určí dle pravidel graf a vrchol Řešení: Střed má souřadnice S = [-3,1] S=[-3;1]

12  e) Určete obor hodnot funkce a intervaly, na kterých je funkce rostoucí a klesající. Postup:Vycházíme z grafu a středu hyperboly. Při určování definičního oboru je rozhodující x-ová souřadnice, pro obor hodnot y-nové souřadnice. Řešení: Je dána funkce H(f) = R - {1} x є (- ∞, -3) U (-3, ∞) je rostoucí pro D(f) = R - {-3} S=[-3;1]

13 Je dána funkce  a) Určete funkční hodnotu pro x = - 3 Postup:Do funkčního předpisu dosadíme za proměnnou x číslo -5 a hodnotu pak vypočteme Řešení :

14 Je dána funkce Postup : Do funkčního předpisu dosadíme za y číslo 4 a dále řešíme rovnici s neznámou x. Řešení:  b) Určete pro jaké x nabývá funkce hodnoty 4. /. ( x + 2 )

15 Je dána funkce  c) Určete průsečíky grafu se souřadnými osami. Postup:a) Při určování možného průsečíku s osou x za y dosadíme číslo 0 (body na ose x mají souřadnice [x,0], následně pak řešíme kvadratickou rovnici. b) Při určování průsečíku s osou y dosadíme číslo 0 za proměnnou x (body na ose y mají souřadnice [0,y], následně pak určíme y souřadnici průsečíku. Řešení: a) Průsečík s osou x je P x = b) Průsečík s osou y je P y =

16 Je dána funkce  d) Načrtněte graf a určete souřadnice středu hyperboly. Postup: Při určování grafu funkce je potřeba funkční předpis upravit do podoby, ze kterého se určí dle pravidel graf a vrchol Řešení: Střed má souřadnice S = [-2,3] S=[-3;1]

17  e) Určete obor hodnot funkce a intervaly, na kterých je funkce rostoucí a klesající. Postup:Vycházíme z grafu a středu hyperboly. Při určování definičního oboru je rozhodující x-ová souřadnice, pro obor hodnot y-nové souřadnice. Řešení: Je dána funkce H(f) = R – {3} x є (- ∞, -2) U (-2, ∞) je klesající pro D(f) = R - {-2} S=[-2;3]


Stáhnout ppt "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."

Podobné prezentace


Reklamy Google