Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005."— Transkript prezentace:

1 Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005

2 Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací :

3 Vzdělávací obor : Chemie Třída: : IX.A Vyučující : Mgr. Renata Holá Datum: Téma vyučovací hodiny : „Redoxní vlastnosti kovů a nekovů„ „Redoxní vlastnosti kovů a nekovů„ Vybavení učebny : připojení na INTERNET připojení na školní síť – výukové programy PC – notebook PC – notebook dataprojektor dataprojektor

4 Zdroje informací RNDr., BENEŠ,P., PhDr.,PUMPR,V., doc.RNDr.,BANÝR, J., Základy chemie 2, Fortuna,1997 RNDr., BENEŠ,P., PhDr.,PUMPR,V., doc.RNDr.,BANÝR, J., Základy chemie 2, Fortuna,1997

5 Redoxní vlastnosti kovů a nekovů

6 Řada reaktivity kovů: Na Ca Mg Al Zn Fe Pb H Cu Ag Au Pt Neušlechtilé kovy Ušlechtilé kovy - v přírodě se vyskytují pouze ve sloučeninách

7 Z postavení kovů v řadě reaktivity lze odvodit: kovy umístěny v řadě reaktivity vlevo od vodíku (neušlechtilé) jsou schopny vytěsnit vodík z kyselin kovy umístěny v řadě reaktivity vlevo od vodíku (neušlechtilé) jsou schopny vytěsnit vodík z kyselin Zn + 2 HCl H 2 + ZnCl 2 Zn + 2 HCl H 2 + ZnCl 2

8 kov umístěný v řadě reaktivity více nalevo je schopen vytěsnit (vyredukovat) z roztoku všechny kovy vpravo od něj kov umístěný v řadě reaktivity více nalevo je schopen vytěsnit (vyredukovat) z roztoku všechny kovy vpravo od něj ( tzn. méně ušlechtilý kov vytěsní z roztoku kov ušlechtilejší) ( tzn. méně ušlechtilý kov vytěsní z roztoku kov ušlechtilejší) Mg + Pb(NO 3 ) 2 Pb + Mg(NO 3 ) 2

9 Na Ca Mg Al Zn Fe Pb H Cu Ag Au Pt Zn + CuSO 4 Cu +ZnSO 4 Cu + ZnSO 4 reakce neproběhne Na Ca Mg Al Zn Fe Pb H Cu Ag Au Pt Zinek je nalevo od mědi Měď není nalevo od zinku

10 Jaké výsledky předpokládáte při provedení následujících pokusů? Do 15% kyseliny chlorovodíkové vložíme kousek hliníku. Do 15% kyseliny chlorovodíkové vložíme kousek hliníku. Do 15% roztoku síranu hořečnatého vložíme železný hřebík. Do 15% roztoku síranu hořečnatého vložíme železný hřebík. Do 5% roztoku síranu měďnatého vložíme kousek hliníku. Do 5% roztoku síranu měďnatého vložíme kousek hliníku.

11 Řešení: Do 15% kyseliny chlorovodíkové vložíme kousek hliníku. reakce proběhne reakce proběhne 2 Al + 6 HCl 2Al Cl H 2 2 Al + 6 HCl 2Al Cl H 2

12 Řešení: Do 15% roztoku síranu hořečnatého vložíme železný hřebík Reakce neproběhne Reakce neproběhne

13 Řešení: Do 5% roztoku síranu měďnatého vložíme kousek hliníku reakce proběhne reakce proběhne 2Al + 3 CuSO 4 Al 2 (SO 4 ) 3 + 3Cu 2Al + 3 CuSO 4 Al 2 (SO 4 ) 3 + 3Cu

14 Uveďte, které z naznačených reakcí probíhají.Upravte chemické rovnice. Mg + CuSO 4 Mg + CuSO 4 Fe + H 2 SO 4 Fe + H 2 SO 4 Mg + 2AgNO 3 Mg + 2AgNO 3 Ag + H 2 SO 4 Ag + H 2 SO 4 Zn + H 2 SO 4 Zn + H 2 SO 4 Zn + AgNO 3 Zn + AgNO 3 Fe + Al Cl 3 Fe + Al Cl 3 Na Ca Mg Al Zn Fe Pb H Cu Ag Au Pt

15 Řešení: Mg + CuSO 4 Cu + MgSO 4 Fe + H 2 SO 4 H 2 + FeSO 4 Mg + 2AgNO 3 2Ag+ Mg(NO 3 ) 2 Ag + H 2 SO 4 neproběhne Zn + H 2 SO 4 H 2 + ZnSO 4 Zn + 2AgNO 3 2Ag+Zn(NO 3 ) 2 Fe + Al Cl 3 neproběhne

16 Hodnocení vyučovací hodiny při řešení úloh mohli žáci využít řadu kovů při řešení úloh mohli žáci využít řadu kovů snadná kontrola výsledných rovnic snadná kontrola výsledných rovnic názornost názornost atraktivita atraktivita Klady Zápory Klady Zápory

17 Poznámky k prezentaci V řadě reaktivity kovů jsou použity pouze vybrané kovy. V řadě reaktivity kovů jsou použity pouze vybrané kovy. Využití laserového ukazovátka usnadňuje učiteli i žákům orientaci v textu. Využití laserového ukazovátka usnadňuje učiteli i žákům orientaci v textu. Postupné zobrazování textu – žáci nevidí celý text najednou, ale učitel žákům zobrazuje text v závislosti na rychlosti výkladu. Postupné zobrazování textu – žáci nevidí celý text najednou, ale učitel žákům zobrazuje text v závislosti na rychlosti výkladu.


Stáhnout ppt "Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005."

Podobné prezentace


Reklamy Google