Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Katedra ekonomiky a managementu dopravy a telekomunikací FD ČVUT DOPRAVA V ČESKÉ REPUBLICE A ODHAD JEJÍHO DALŠÍHO VÝVOJE Ing.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Katedra ekonomiky a managementu dopravy a telekomunikací FD ČVUT DOPRAVA V ČESKÉ REPUBLICE A ODHAD JEJÍHO DALŠÍHO VÝVOJE Ing."— Transkript prezentace:

1 Katedra ekonomiky a managementu dopravy a telekomunikací FD ČVUT http://ekonom.fd.cvut.cz DOPRAVA V ČESKÉ REPUBLICE A ODHAD JEJÍHO DALŠÍHO VÝVOJE Ing. Zdeněk Říha, Ph.D.

2 Vývoj osobní dopravy v letech 1995 - 2004 http://ekonom.fd.cvut.cz 199520002001200220032004 Přepravní výkon (mil.oskm) 91 837,9101 410,6102 942,7103 535,8107 223,8107 739,9 Železniční doprava 8 005,07 299,67 298,66 596,86 517,56 590,0 Veřejná autobusová doprava 11 763,29 351,310 608,19 667,59 448,68 516,2 Letecká doprava 3 033,05 864,76 398,96 895,07 096,38 814,6 Vnitrozemská vodní doprava 11,97,77,816,621,921,8 Městská doprava 14 524,814 967,315 209,315 170,015 539,515 427,3 Veřejná doprava celkem 37 337,937 490,639 522,738 345,838 623,839 369,9 Individuální automobilová přeprava osob 1) 54 500,063 920,063 420,065 190,068 600,068 370,0 Zdroj: Ročenka dopravy 2004

3 Vývoj nákladní dopravy v letech 1995 - 2004 199520002001200220032004 Přepravní výkon celkem (mil. tkm) 57 54958 95559 53863 20664 79663 456 Železniční doprava 22 62317 49616 88215 81015 86215 092 Silniční doprava31 26839 03640 26045 05946 56446 010 Zdroj: Ročenka dopravy 2004 http://ekonom.fd.cvut.cz

4 Závislost přepravního výkonu železniční dopravy na výkonu IAD http://ekonom.fd.cvut.cz

5 Závislost výkonu IAD na počtu osobních automobilů http://ekonom.fd.cvut.cz

6 Ceny PHM Stav a struktura obyvatelstva Životní úroveň Volný čas Umístění cílů poptávky po přepravě Vývoj osobní veřejné dopravy Počet studentů a žáků Kvalita přepravy Životní styl Zaměstnanost http://ekonom.fd.cvut.cz Faktory ovlivňující poptávku po přepravě

7 ceny PHM – ve sledovaném období ceny PHM postupně stoupaly, přičemž vrcholu dosáhly v letních měsících roku 2000. Ceny PHM rostou ze dvou důvodů, jednak z příčin čistě tržních, jednak díky úpravám spotřební daně z PHM. kvalita přepravy, životní styl – hovoří silně ve prospěch IAD. Lze-li někde hledat příčiny přesunu cestujících k osobním automobilům, je to především důraz na nový životní styl, spojený s potřebou vysoké mobility a kvality přepravy. životní úroveň – dá se předpokládat, že životní úroveň v ČR bude i nadále stoupat, což může neutralizovat vliv růstu cen PHM na omezování IAD. stav a struktura obyvatel, počet žáků a studentů, zaměstnanost – tyto faktory by měli mít na zvyšování poptávky po veřejné dopravě negativní vliv, bude klesat počet studentů a žáků pravidelně dojíždějících do škol, negativně bude působit i stále se zvyšující se nezaměstnanost. http://ekonom.fd.cvut.cz

8 Rok201020202030 Počet obyvatel (tis.)10243,5100989691,2 z toho: 0 - 14 let1400,11390,41201,6 15 - 64 let7188,16535,56166,1 nad 65 let1655,32182,12334,5 počet pracujících4677,34602,54510,5 počet nezaměstnaných470455440 Demografický vývoj ČR do roku 2030 Zdroj: ČSÚ http://ekonom.fd.cvut.cz

9 Vývoj osobní dopravy v prognózovaném období bude ovlivněn následujícími okolnostmi: bude zachována svoboda volby dopravního prostředku očekává se růst PHM pro silniční dopravu bude klesat počet obyvatel České republiky nezaměstnanost bude kolísat na úrovni 8 – 10 % bude klesat počet žáků a studentů očekává se další zvyšování stupně motorizace otázkou zůstává realizace spíše politických opatření životní styl bude dále zdůrazňovat potřebu mobility životní úroveň se bude postupně zvyšovat http://ekonom.fd.cvut.cz

10 Obr. 6 – Odhad vývoje osobní dopravy v letech 2000 – 2030 Odhad vývoje osobní dopravy v letech 2000 – 2020 http://ekonom.fd.cvut.cz 2005201020152020 Železniční doprava6 290,006 610,856 948,077 302,49 Autobusová doprava8 300,008 509,598 724,468 944,77 MHD16 468,0017 308,0318 190,9219 118,84 Individuální automobilová doprava70 400,0079 651,1490 117,95101 960,19 Celkem101 458,00112 079,61123 981,41137 326,29

11 Odhad vývoje nákladní dopravy v letech 2000 – 2020 2005201020152020 Železniční doprava14 450,0014 814,8815 188,9715 572,52 Silniční doprava46 000,0050 787,7256 073,7461 909,94 Celkem60 450,0065 602,6071 262,7277 482,46 http://ekonom.fd.cvut.cz

12 Děkuji za pozornost Zdeněk Říha Katedra ekonomiky a managementu v dopravě a telekomunikacích FD ČVUT http://ekonom.fd.cvut.cz


Stáhnout ppt "Katedra ekonomiky a managementu dopravy a telekomunikací FD ČVUT DOPRAVA V ČESKÉ REPUBLICE A ODHAD JEJÍHO DALŠÍHO VÝVOJE Ing."

Podobné prezentace


Reklamy Google