Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zkušenosti s revitalizací neprůmyslových deprimujících zón Železniční DZ – případové studie Ing. Miroslav Žižka, Ph.D. Technická univerzita v Liberci Hospodářská.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zkušenosti s revitalizací neprůmyslových deprimujících zón Železniční DZ – případové studie Ing. Miroslav Žižka, Ph.D. Technická univerzita v Liberci Hospodářská."— Transkript prezentace:

1 Zkušenosti s revitalizací neprůmyslových deprimujících zón Železniční DZ – případové studie Ing. Miroslav Žižka, Ph.D. Technická univerzita v Liberci Hospodářská fakulta Katedra podnikové ekonomiky Projekt MMR WB-13-04

2 Neprůmyslová deprimující zóna Pozemky a nemovitosti uvnitř urbanizovaného území i ve volné krajině, které ztratily svoji původní funkci a ekonomicky i fyzicky deprimují své okolí. Vyznačují se často přítomností ekologických zátěží, zdevastovanými budovami, vylidněným okolím a složitými vlastnickými vztahy.

3 Typologie deprimujících zón Typ DZCharakteristika Postprůmyslovéstaré, zdevastované a dlouhodobě nevyužívané průmyslové areály v urbanizovaném území Administrativnínevyužívané nebo neefektivně využívané a chátrající administrativní objekty ve vnitřních zónách měst Obytnéopuštěné a chátrající bytové nebo rodinné domy, vybydlená panelová sídliště Komerčníopuštěné a dlouhodobě nevyužívané objekty bývalých samoobslužných prodejen nebo menších prodejen v centrech měst Železničnízdevastované a dlouhodobě nevyužívané objekty a pozemky v blízkosti železniční dopravní cesty nebo na území měst a obcí v majetku ČD, a. s. nebo SŽDC, s.o. Armádníbývalé objekty kasáren, dalších staveb a infrastruktury, vojenské areály a plochy s významnými starými ekologickými zátěžemi

4 Typologie deprimujících zón Typ DZCharakteristika Zemědělskénevyužívané a zdevastované objekty bývalé družstevní velkovýroby a zpustlé, neobhospodařované pozemky Důlnípozůstatky ukončené důlní činnosti a těžby nerostných surovin Historickéopuštěné, zdevastované a dlouhodobě nevyužívané objekty hradů, zámků a lázní

5 Podpora státu Program MMR „Výzkum pro potřeby regionů“ Projekt „Regenerace neprůmyslových deprimujících zón jako součást strategie regionálního rozvoje“ Číslo projektuWB ŘešiteléTechnická univerzita v Liberci, Hospodářská fakulta ARR-Nisa spol. s r. o., Liberec

6 Zrušené železniční tratě na území Libereckého kraje TraťDélka (km) Zast. provozu Souč. stav Frýdlant v Čechách – Heřmanice (Heřmanice – Bogatynia – Zittau) , 1964 snesena Česká Lípa střelnice – Kamenický Šenov Kamenický Šenov - Česká Kamenice snesena zachována Jablonné v Podještědí - Svor171986snesena Harrachov – st. hranice – (Jakuszyce – Szklarska Poreba G.) 1 (16) 1945 (1948) zachována Jindřichovice pod Smrkem – st. hranice – (Mirsk) 2 (7) 1945 (1987) snesena

7 Možnosti využití  muzejní provoz  obnovení přeshraničního provozu  turistické a cyklistické stezky  velodráha

8 Muzejní provoz Kamenický Šenov – Česká Kamenice  1979 – zastavení osobní dopravy,  1992 – zastavení nákladní dopravy,  1994 – vznik občanského sdružení Klub přátel lokálky,  1997 – zahájení sezónního muzejního provozu, otevření železničního muzea

9

10 Stav před revitalizací

11 Stav po revitalizaci

12 Obnovení přeshraničního provozu Harrachov – Szklarska Poreba Górna  1902 – zahájení provozu (Tanvald – Kořenov, Kořenov – Jelenia Góra),  1923 – elektrizace pruského úseku Kořenov – Jelenia Góra,  1945 – ukončení přeshraničního provozu, likvidace elektrického vedení,  1948 – zastaven provoz na úseku Szklarska Poreba G. – Tkacze (Harrachov),  1958 – výměna území mezi ČSR a PLR, provoz prodloužen z Kořenova do Harrachova,  1992 – dílčí oprava přeshraničního úseku (1,5 mil. Kčs), několik veřejných jízd v úseku Harrachov – Szklarska Poreba Górna,  1993 až 2001 – další neveřejné jízdy,  2002 – několik veřejných jízd u příležitosti 100. výročí tratě, nutná modernizaci polského úseku - náklady cca 10 mil. PLN,  2015 – revitalizace v rámci projektu Regiotram Nisa.

13 Stávající stav

14 Navrhovaný stav

15 Cyklistická stezka Varhany Investor:Svazek obcí – cyklostezka Varhany Trasa:Česká Lípa – Kamenický Šenov Délka:17 km Časový horizont:2003 – 2005 projekt 2006 – 2007 realizace Investiční náklady:70 mil. Kč (4,1 mil. Kč/km) Pronájem pozemků:40 tis. Kč/rok (SŽDC, s. o.) Možné zdroje financování: SFDI, strukturální fondy EU, příspěvky obcí (4 Kč/obyv./rok)

16 Mapa cyklostezky

17 Cyklistická stezka Heřmanička Investor:Svazek obcí Trasa:Frýdlant v Čechách - Heřmanice Délka:6,5 km Časový horizont:2004 analýza stavu Investiční náklady:10 mil. Kč (1,5 mil. Kč/km) Pozemky:převod na obce ? Další deprimující zóna: nádraží Heřmanice

18

19 Žst. Heřmanice Stav v roce 1975Stav v roce 2004

20 Bývalá žst. Heřmanice

21 Velodráha

22 Velodráha na Sokolovsku? Investoři:Loket nad Ohří, Horní Slavkov Trasa:Loket – Krásný Jez Délka:13 km, z toho 7 km k revitalizaci Časový horizont:2010 Investiční náklady, vč. pozemků: 28,9 mil. Kč velodráha 37,5 mil. Kč cyklostezka Pozemky:12 mil. Kč (odkup od SŽDC, s. o.) Cena drezíny: Kč/ks, uvažováno 20 ks, půjčovné 80 Kč

23 Trať velodráhy

24 Stávající stav

25 Použité zdroje ČADA, L. a kol. Místní dráha Česká Lípa – Kamenický Šenov – Česká Kamenice. Vydavatelství dopravní literatury Ing. Luděk Čada, Litoměřice a Vydavatelství dopravní literatury Ing. Radek Sedláček, Chlumec n. C., 2001, s. 118, ISBN a X (snímek 9) ČADA, L. a kol. Úzkorozchodná místní dráha Frýdlant v Čechách – Heřmanice. Vydavatelství dopravní literatury Ing. Luděk Čada, Litoměřice a Vydavatelství dopravní literatury Ing. Radek Sedláček, Chlumec n. C., 2000, s. 128, ISBN X a (snímky 18 a 19 vlevo) Klub přátel lokálky Kamenický Šenov (snímky 10 a 16) Ozubnicová železnice Tanvald – Kořenov (snímek 13) Regiotram NISA (snímek 14) WOLLMANN, M. Streckenbegehungen stillgelegter Schmalspurbahnen (snímky 19 vpravo a 20) LIMOUSIN, P. Découvrez le vélorail de Bussiére-Galant (snímek 21) KULIŠ, J. Trať 144 Krásný Jez – Chodov (snímek 24)

26 Děkuji Vám za pozornost


Stáhnout ppt "Zkušenosti s revitalizací neprůmyslových deprimujících zón Železniční DZ – případové studie Ing. Miroslav Žižka, Ph.D. Technická univerzita v Liberci Hospodářská."

Podobné prezentace


Reklamy Google