Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Reflexiva Autor: Mgr. Eva Svobodová Český jazyk a literatura Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Reflexiva Autor: Mgr. Eva Svobodová Český jazyk a literatura Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488."— Transkript prezentace:

1 Reflexiva Autor: Mgr. Eva Svobodová Český jazyk a literatura Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/

2 1 Reflexiva jsou zájmena odkazující k subjektu věty. Dnes si svou kávu odnesu k sob ě. Mohou to být personalia /sebe, sobě – si, se, sebou/ nebo posesiva /svůj/ Zvratná personalia neexistují v nominativu, posesiva využívají nominativ v ustálených rčeních a přeneseném významu /je svůj, už jsou svoji, svůj k svému/ CF.! Termínem „reflexiva“ se ovšem označují i reflexivní slovesa, a to buď tzv. reflexiva tantum /bát se/, nebo slovesa mající reflexivní podobu v některém významu /mít se – mít/.

3 Čeština používá reflexiva výrazně víc než ostatní jazyky, jimž se učíte: Vztah zájmena k subjektu znamená použití reflexiva: Já mám rád svou práci. Ty máš rád svou práci. On má rád svou práci. My máme rádi svou práci. Vy máte rádi svou práci. Oni mají rádi svou práci. Latina použije reflexivum jen ve 3. osobě: Amo meum laborem Amas tuum laborem. Amat suum laborem. Amamus nostrum laborem. Amatis vestrum laborem. Amant suum laborem. 2

4 Použití reflexiva: * Reflexivum zastupuje jméno označující subjekt nebo přivlastňování posesorům/“vlastníkům“ v subjektu: Ukli ď te po sob ě. Vezmeme si to s sebou. Nech si svoje názory pro sebe. Sv ů j vzhled u ž nevnímáme. Reflexivum se může vztahovat i ke konateli děje vyjádřeného infinitivem: Paní u č itelka nám dovolila p ř inést si svou oblíbenou hra č ku. Nechal ho zabývat se svými zále ž itostmi. Přivlastňujeme – li zájmeno subjektu, který není zcela totožný se skutečným posesorem, užijeme raději zájmeno běžně patřící k osobě: Dr ž íme palce našim reprezentant ů m. 3

5 Substandardní použití reflexiva: Reflexivum výjimečně označuje tutéž entitu jako výraz v objektu v ustálených výrazech spojených s jasnou situační představou /posuď smysl sdělení/: Piš č ísla pod sebe. Zedník klade cihly na sebe. * Některá podobně utvořená spojení však vnímáme jako substandardní, nekultivovaná: Vracejte košíky na svá místa. Prosím vás o omluvení své dcery. Zájmeno „svůj“ se substantivizovalo v ustálených spojeních: Hle ď si svého. Odešel po svých. Vra ť se ke svým. 4

6 Doplň ve správném tvaru buď uvedené zájmeno, nebo reflexivum: Román mě upoutal (jeho) obsahem. Všechny (mé) věci mám uloženy v (má) skříni. Kde máš (tvé) knihy? Myslil jsem, že (tvé) knihy jsou na stole. Bratr mě seznámil s (jeho) přáteli. V neděli pojedu s ním a s (jeho) přáteli na výlet. Nový spolužák se rychle cítil v (naše) třídě jako doma. Můžeme počítat jen s (naše) silami. Koupili jsme do (naše) knihovny nová Pravidla českého pravopisu. V (má) knihovně je mám už měsíc. Zkontrolujte si (vaše) překlady. Věříme (my a naši). Velitel přiznal, že nevěří (jeho) vojákům. Děti si (jejich) nové známé rychle oblíbily. 5

7 Doma bavíme (nás i naše) přátele. Pozvali jsme třídního i s (jeho) manželkou. Každý stát se má postarat o (jeho) staré občany. Nevěřím (tvé) slibům, i když ty dnes (tvé) řečem možná věříš. (Má) práci jsem se vždy snažil dělat dobře. Nový učitel v (jeho) první hodině zajímavě vyprávěl o (jeho) účasti v zoologické expedici. (Vaše) zavazadla podejte k odbavení hodinu před odletem. To je (jeho) dům a do (jeho) domu ať si zve, koho chce. Na večírku vystoupili loutkáři i s (jejich) loutkami. Jendo, vzal sis (tvá) startovací pistoli? Máš i (tvé) stopky? Podívejme se na (náš) chlapce! Smrt Karla IV. byla (naši) předky dlouho oplakávána. Chci být průvodcem (tvůj) života. Pořiďte si do (váš) bytu tohoto pomocníka. 6

8 7 Použité zdroje Grepl Miroslav a kol. autorů Ústavu českého jazyka FF MU v Brně: Příruční mluvnice češtiny, NLN, 1996, ISBN ( , 21:37)http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=630 Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora.


Stáhnout ppt "Reflexiva Autor: Mgr. Eva Svobodová Český jazyk a literatura Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488."

Podobné prezentace


Reklamy Google