Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková 1

2 Název vzdělávacího materiáluSlovesný rod Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_53_8TR_CJ Číslo šablonyIII/2 AutorPavelková Alena, Mgr. Ročník8. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPČeský jazyk a literatura TémaSlovesný rod Očekávaný výstupŽák rozezná slovesa v činném a trpném rodu, vzájemně je převádí z jednoho rodu do druhého Anotace (způsob použití)Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení a procvičení rodu činného a trpného Datum vytvořeníLeden 2013 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaRod činný, rod trpný Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení Použitá literatura a zdrojeVlastní CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2

3 3  vyjadřuje vztah mezi přísudkem a podmětem, tj. zda podmět děj provádí nebo ne  důležité je uvědomit si, zda je podmět dané věty aktivní (něco dělá) nebo zda je činností pouze pasivně zasažen

4 V češtině rozlišujeme dva slovesné rody: a) činný rod př. Učitelka chválí žáka. b) trpný rod př. Žák je chválen učitelkou.

5 Činný rod  podmět je vykonavatelem děje (něco dělá)  ovlivňuje, co se děje, sám děj vytváří učitel je ve větě podmětem, je vykonavatelem děje, on sám chválí žáka Učitel chválí žáka.

6 Trpný rod  u trpného rodu není podmět konatelem děje, dějem je pouze zasažen, aktivně se na něm však nepodílí  vyjadřuje, co dělá někdo jiný než podmět  konatel děje je často vyjádřen 7. pádem, někdy však ve větě nemusí být vůbec žák je ve větě podmětem, není však vykonavatelem děje Žák je chválen učitelem.

7 Rod trpný tvoříme: 1. sloveso být + příčestí trpné př. je dováženo, byl napsán, bude přijat, pomocí zvratného zájmena se př. chléb se peče Použití zvratného se není vždy trpným rodem např. posadit se

8 Rozhodněte, ve kterých větách je použit rod činný 1. Přijeli jsme až večer. 2. Naše škola byla postavena v minulém století. 3. Obraz byl namalován malířem. 4. Materiál přivezli na staveniště. 5. Knihy půjčujeme každý den do 16 hodin. 6. Zboží bylo dodáno se zpožděním.

9 Řešení 1. Přijeli jsme až večer. 4. Materiál přivezli na staveniště. 5. Knihy půjčujeme každý den do 16 hodin.

10 Převeďte věty do trpného rodu 1. Výuka skončila po 5. hodině. 2. Zboží dovážíme hlavně z Německa. 3. Řezbář dokončil své dílo. 4. Dům stavěli řadu let. 5. Chováme zde i ohrožená zvířata.

11 Řešení 1. Výuka byla ukončena po 5. hodině. 2. Zboží je dováženo hlavně z Německa. 3. Dílo bylo dokončeno řezbářem. 4. Dům byl stavěn řadu let. 5. Jsou zde chována i ohrožená zvířata.

12 Použij infinitiv zadaného slovesa vždy ve 2 větách tak, aby v jedné větě byl použit rod činný a ve druhé rod trpný: a) vyrábět b) založit 12

13 Řešení a) např. V této firmě vyrábějí spalovací motory. Spalovací motory jsou vyráběny v této firmě. b) např. Známý herec založil svou divadelní společnost. Divadelní společnost byla založena známým hercem. 13


Stáhnout ppt "Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková."

Podobné prezentace


Reklamy Google