Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_026_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_026_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_026_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová 1

2 Název vzdělávacího materiáluSlovesa Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_026_6TR_CJ Číslo šablonyIII/2 AutorStalová Renata, Mgr. Ročník6. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPČeský jazyk a literatura TémaSlovesa Očekávaný výstupŽák používá správné tvary sloves, určuje mluvnické kategorie Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží k používání správných tvarů sloves a určování mluvnických kategorií Datum vytvořeníDuben 2013 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slova Slovesa, tvar určitý a neurčitý, tvar jednoduchý a složený, slovesný způsob, slovesný čas Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdrojeVlastní CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2

3 Slovesa – jsou slova ohebná, která se časují a vyjadřují děj, a to a) činnost – běžet, mluvit b) stav – čekat, sedět c) změnu stavu – zežloutnout, změnit se 3

4 Slovesný tvar určitý vyjadřuje osobu, číslo, způsob a čas píšeš, přišli by, viděli jsme Slovesný tvar neurčitý nevyjadřuje mluvnické kategorie psát, vidět – infinitiv (neurčitek) 4

5 Slovesný tvar jednoduchý je vyjádřen jedním slovesem vidí, utíkám, pracovat Slovesný tvar složený je vyjádřen dvěma nebo více slovesy viděli jste, bude zpívat, byli bychom pracovali U sloves můžeme určit tyto mluvnické kategorie: osoba, číslo, způsob, čas 5

6 Slovesný způsob 1. oznamovací – čtu, čteš, čte, čteme, čtete, čtou 2. rozkazovací – čti, čtěme, čtěte 3. podmiňovací přítomný – četl bych, četl bys, četl by, četli bychom, četli byste, četli by podmiňovací minulý – byl bych četl, byl bys četl, byl by četl, byli bychom četli, byli byste četli, byli by četli 6

7 Slovesné tvary určité vyjadřují trojí čas: 1. přítomný – píšu, píšeš, píše 2. minulý – psal jsem, psal jsi, psal 3. budoucí a) vyjádřený tvarem složeným – budu psát, budeš psát, bude psát b) vyjádřený tvarem jednoduchým – napíšu, napíšeš, napíše 7

8 1. Co vyjadřují slovesa? 2. Jak říkáme slovesným tvarům psát, vidět? 3. Které mluvnické kategorie určujeme u sloves? 4. Jaké znáš slovesné způsoby? 5. Jaký je trojí čas? 8

9 1. Co vyjadřují slovesa? Slovesa vyjadřují děj - činnost, stav, změnu stavu. 2. Jak říkáme slovesným tvarům psát, vidět? Těmto tvarům říkáme neurčitek – infinitiv. 3. Které mluvnické kategorie určujeme u sloves? U sloves určujeme osobu, číslo, způsob a čas. 4. Jaké znáš slovesné způsoby? Slovesné způsoby – oznamovací, rozkazovací, podmiňovací. 5. Jaký je trojí čas? Čas – přítomný, minulý, budoucí. 9


Stáhnout ppt "Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_026_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová."

Podobné prezentace


Reklamy Google