Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá."— Transkript prezentace:

1 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá střední škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Č. Budějovice, s.r.o., Jeronýmova 28/22, České Budějovice Kód materiáluKlíčová aktivita III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiáluDUM Č.5 Opakování základních pojmů AutorPhDr. Alena Švepešová Tematická oblastMikroekonomie AnotaceDUM je určen opakování učiva pro předměty Mikroekonomie, Chod podniku, Ekonomická cvičení -oblast bankovnictví RočníkObchodní akademie ročník, Nástavbové studium ročník Datum tvorby ŘÍJEN 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Opakování základních pojmů POUŽITÁ LITERATURA : Ekonomika pro střední školy, Úvod,Didaktis, 2013,Brno,ISBN

3 KONKURENCE STŘED ZÁJMŮ RIVALITA MEZI VÝROBCI x PRODEJCI STEJNÉHO ZBOŽÍ Dle prostředků konkurence rozlišujeme: CENOVÁ KONKURENCE – prosazováním nízkých cen NECENOVÁ KONKURENCE – prosazováním souvisejících služeb - reklamy

4 gurl=http://www.ecorp.euweb.cz/pics/micro/Mk.png&w=497&h=257&ei=FkKeUvGZLanGyQO9sYC4AQ&zoom=1&iact=rc&page=1&tbnh=140&tbnw=267&start=0&ndsp=23&ved=1t:429,r:7,s:0,i: 110&tx=159&ty=130,

5 V závislosti na množství – koncentraci firem v odvětví rozlišujeme Konkurenci DOKONALOU – obrovské množství firem na trhu, kdy žádná není schopna ovlivnit cenu Konkurenci NEDOKONALOU – OMEZENÉ množství firem na trhu – schopnost oblivnit cenu statků Nejčastějším typem – nedokonalá -

6 NEDOKONALÁ KONKURENCE -FORMY MONOPOL – existuje jediný prodávající OLIGOPOL – malé množství firem, které mají schopnost ovlivnit cenu produkce MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE –velké množství firem, které mají malou schopnost ovlivnit cenu statků

7 MONOPOL Příkladem může být firma dodávající vodu ( z důvodů velkých nákladů na nový rozvod potrubí – firmy nemají zájem) Neexistuje motivace ke vzniku nových firem V ČR Pošta přišla o monopol doručování listovních zásilek

8 OLIGOPOL Omezené množství firem – Cílem – je ubránit tržní podíl Zboží se příliš neliší – např- prací prostředky Trh bankovnictví, telekomunikace Základním typem oligopolu je KARTER

9 KARTER DOHODA FIREM, ŽE BUDOU PRODÁVAT ZBOŽÍ ZA STEJNOU PŘEDEM DOMLUVENOU CENU V mnoha zemích ZAKÁZÁN – včetně ČR

10 MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE NEJMÍRNĚJŠÍ FORMA NEDOKONAVÉ KONKURENCE Každá firma má malou možnost ovlivňovat cenu Příkladem je trh pohostinství, kadeřnictví – většinou služby

11 DOPADY NEDOKONALÉ KONKURENCE MÍRNÍ STÁT POLITIKA NA OCHRANU HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽĚ V ČR – ÚŘAD NA OCHRANU HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE – v jeho kompetenci je povolovat či zakazovat slučování firem

12 Ekonomie společenská věda, která se zabývá společenskou realitou, zvanou ekonomika Ekonomika - hospodářství –ovlivněna kulturními a společenskými jevy Souhrn hospodářských činností a subjektů, které existují – jsou vyvolány z důvod§ uspokojování potřeb zkoumá, jak lidé vyrábějí a co spotřebovávají Ekonomické subjekty – vykonavatelé hospodářských činností –spotřebitelé – firmy - stát

13 EKONOMIE ČLENÍ DO OBLASTÍ Makroekonomie – zkoumá vývoj národního hospodářství jako celku Mikroekonomie – zkoumá chování jednotlivých subjektů a jednotlivých trhů Pozitivní ekonomie – popisuje a vysvětluje hospodářskou realitu Normativní ekonomie – formuluje doporučení pro dosažení pozitivního cíle

14 Podle toho, kterými subjekty se zabývá, rozlišujeme a) makroekonomie - z pohledu státu, sleduje, aby každá odvětví mělo stejnou „velikost“ - ekonomie celého státu, EU b) mikroekonomie - pohled jednotlivých podnikatelských subjektů - zkoumá chování menších subjektů

15 Hlavní cíl ekonomiky uspokojování rostoucích potřeb

16 Tři základní a vzájemně související problémy ekonomie A. CO - tzn. jaké statky se mají vyrábět a v jakém množství a kdy mají být vyrobeny./Zda malé množství kvalitního zboží nebo velké množství levného, zda spotřební statky nebo investice/. B. JAK budou statky vyráběny, kdo je má vyrábět, s jakými zdroji a jakými technologiemi, ve státních nebo soukromých firmách, atd. C. PRO KOHO se budou statky vyrábět, kdo má mít prospěch ze statků a služeb, které ekonomika vyrobí, tedy jak má být vytvořený národní produkt rozdělen mezi různé jednotlivce a rodiny.

17 Potřeba subjektivně pociťovaný nedostatek něčeho nezbytného Základní potřeby – biologické - fyziologické potřeby (-není schopen přežít )jídlo, pití, spánek - společenské - které vyplývají z člověka jako z jedince a součásti společnosti -

18 Fyziologické potřeby potřeba spánku, tepla, vylučování, jídla… vývojově nejstarší potřeba společná pro lidi i zvířata

19 V souvislosti s neuspokojenými potřebami můžeme cítit žízeň bolest hlad horko únavu nudu napětí zimu

20 uspokojování potřeb probíhá vzestupnou cestou vyšší potřeby se objevují teprve tehdy, jsou-li uspokojeny potřeby základní v nemoci mohou potřeby -měnit své pořadí, -mohou vznikat i potřeby nové hierarchie potřeb je individuální Uspokojování potřeb

21

22 SLUŽBY služba je ekonomická činnost, která uspokojuje potřeby lidí svým průběhem. Služby mohou být: 1. a/Služby věcné - slouží k navrácení původních funkcí a k údržbě/ např.: oprava automobilu, výroba klíče/. b/Služby osobní - bezprostředně se váží k člověku/např: zdravotnictví, školství/. 2 a/Služby placené - jízdenka v MHD, veterinární ošetření. b/Služby bezplatné - jejich poskytování je velmi důležité zejména v zemích ve kterých se vyskytuje větší množství sociálně slabších skupin obyvatelstva jenž si nemohou dovolit za některé dražší služby platit.


Stáhnout ppt "Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá."

Podobné prezentace


Reklamy Google