Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá."— Transkript prezentace:

1 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá střední škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Č. Budějovice, s.r.o., Jeronýmova 28/22, České Budějovice Kód materiáluKlíčová aktivita V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí žáků středních škol Název materiálu9 - Vlastnosti vlasu AutorMgr. Vladimíra Bagová Tematická oblastMateriály AnotaceVzdělávací materiál je určen pro výklad učiva v rámci odborného výcviku pro obory Kadeřník – kadeřnice. Charakteristika základních fyzikálních a chemických vlastností vlasů. Ročník1., 3. Datum tvorbyListopad 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 VLASTNOSTI VLASU

3 Fyzikální vlastnosti vlasu  Jedná se o vlastnosti vlasového keratinu  Záleží na stavbě vlasu (můžou být změněny ondulací, barvením) 1) Tažnost vlasu  Vlas lze natahovat, dokud se nepřetrhne  Pokud se vlas po natažení vrátí do původní délky, mluvíme o elastické roztažnosti

4 2) Pružnost  Vlas je elastický  Čím je kvalita vlasu vyšší, tím větší je jeho elasticita  Suchý vlas lze stáčet a ohýbat, ale vždy se vrátí do svého původního tvaru 3) Pevnost vlasu  Pevnost a odolnost vůči přetržení se dá zkusit mezi prsty

5 4) Nasákavost (bobtnavost)  Keratin účinkem vody bobtná  Záleží na stavbě vlasu (může být změněna ondulací, barvením), do jaké míry zvětší při nabobtnání svůj průměr  Průměr zvětší obvykle o 10 – 15%  Vlhký vlas se chová jinak než vlas suchý 4) Odolnost vůči vnějšímu tlaku

6 Chemické vlastnosti vlasu  Vlas patří do skupiny bílkovin – α – keratiny  Vlákna keratinu jsou tvořena sloučeninami asi 20 aminokyselin (AMK)  Aminokyseliny = složité organické látky, tvořené sloučeninami uhlíku (C), vodíku (H), kyslíku (O2), dusíku (N) a síry (S)  Dále vlas obsahuje: železo, měď, zinek, jód, lipidy (tuky), vodu (cca 12% hmotnosti vlasu)

7 Chemické vazby ve vlasovém stvolu  Jednotlivé aminokyseliny mezi sebou vytvoří dlouhé řetězce, které jsou:  Prostorově orientovány – šroubovitě uspořádané  Vzájemně zpevněny – disulfidovými, iontovými, vodíkovými můstky  Tímto jsou dány charakteristické fyzikální i chemické vlastnosti vlasu

8 Vodíkové můstky  Vznikají mezi atomy vodíku a kyslíku  Zajišťují pružnost vlasu – α - keratin(vlas se při tahu natáhne do dálky, neporuší stavba)  Po přerušení tahu se vrátí spirály do původního tvaru a délky  Vodíkové můstky se ruší za vlhka, při natažení se nevracejí do původního stavu - „natažená“ forma se nazývá β – keratin - proto je vlasový keratin za vlhka přístupnější různým úpravám

9 Obr. 1 vodíkové vazby obr. 2 vodíkové vazby

10 Iontové můstky  Zpevňují navzájem molekulární řetězce  vznikají mezi skupinami –COOH - a + NH 3 -  Působením alkálií (amoniak) se můstky rozpojí – molekuly vody mohou pronikat mezi jednotlivé řetězce a způsobí tak rozrušení keratinové stavby – keratin se stává měkký, málo odolný, citlivý vůči mechanickému poškození

11 Disulfidové můstky  Vazba mezi 2 atomy síry– nepodléhá účinkům vody, solí, slabých alkálií  Velmi pevná a odolná  Naruší se pomocí silných alkálií a redukčních činidel (kyselina thioglykolová) – nejhlubší zásah do vlasového keratinu – vlasy pak lze různě tvarovat (trvalá)  Nebezpečí nezvratného poškození vlasů – je důležitý odborný přístup a správný postup

12 Obr. 3 disulfidové vazby Obr. 4 model vláknitého keratinu

13 Použité zdroje HÜLSKEN, Margot. A SPOL. Příručka pro kadeřnice. Vyd. 1. Praha: Europa-Sobotáles, 2005, 356 s. ISBN PETERKA, Emanuel, František KOCOUREK a Miloslav PODZIMEK. Materiály pro učební obor Kadeřník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Informatorium, 2004, 140 s. ISBN Obr. 1 PETERKA, Emanuel, František KOCOUREK a Miloslav PODZIMEK. Materiály pro učební obor Kadeřník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Informatorium, 2004, str. 26 Obr. 2 HÜLSKEN, Margot. A SPOL. Příručka pro kadeřnice. Vyd. 1. Praha: Europa-Sobotáles, 2005, str. 97 Obr. 3,4 PETERKA, Emanuel, František KOCOUREK a Miloslav PODZIMEK. Materiály pro učební obor Kadeřník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Informatorium, 2004, str. 26


Stáhnout ppt "Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá."

Podobné prezentace


Reklamy Google