Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá."— Transkript prezentace:

1 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá střední škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Č. Budějovice, s.r.o., Jeronýmova 28/22, České Budějovice Kód materiálu Klíčová aktivita V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí žáků středních škol Název materiálu 9 - Vlastnosti vlasu Autor Mgr. Vladimíra Bagová Tematická oblast Materiály Anotace Vzdělávací materiál je určen pro výklad učiva v rámci odborného výcviku pro obory Kadeřník – kadeřnice. Charakteristika základních fyzikálních a chemických vlastností vlasů. Ročník 1. , 3. Datum tvorby Listopad 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 VLASTNOSTI VLASU

3 Fyzikální vlastnosti vlasu
Jedná se o vlastnosti vlasového keratinu Záleží na stavbě vlasu (můžou být změněny ondulací, barvením) Tažnost vlasu Vlas lze natahovat, dokud se nepřetrhne Pokud se vlas po natažení vrátí do původní délky, mluvíme o elastické roztažnosti

4 Pružnost Vlas je elastický Čím je kvalita vlasu vyšší, tím větší je jeho elasticita Suchý vlas lze stáčet a ohýbat, ale vždy se vrátí do svého původního tvaru Pevnost vlasu Pevnost a odolnost vůči přetržení se dá zkusit mezi prsty

5 Nasákavost (bobtnavost)
Keratin účinkem vody bobtná Záleží na stavbě vlasu (může být změněna ondulací, barvením), do jaké míry zvětší při nabobtnání svůj průměr Průměr zvětší obvykle o 10 – 15% Vlhký vlas se chová jinak než vlas suchý Odolnost vůči vnějšímu tlaku

6 Chemické vlastnosti vlasu
Vlas patří do skupiny bílkovin – α – keratiny Vlákna keratinu jsou tvořena sloučeninami asi 20 aminokyselin (AMK) Aminokyseliny = složité organické látky, tvořené sloučeninami uhlíku (C), vodíku (H), kyslíku (O2), dusíku (N) a síry (S) Dále vlas obsahuje: železo, měď, zinek, jód, lipidy (tuky), vodu (cca 12% hmotnosti vlasu)

7 Chemické vazby ve vlasovém stvolu
Jednotlivé aminokyseliny mezi sebou vytvoří dlouhé řetězce, které jsou: Prostorově orientovány – šroubovitě uspořádané Vzájemně zpevněny – disulfidovými, iontovými, vodíkovými můstky Tímto jsou dány charakteristické fyzikální i chemické vlastnosti vlasu

8 Vodíkové můstky Vznikají mezi atomy vodíku a kyslíku
Zajišťují pružnost vlasu – α - keratin(vlas se při tahu natáhne do dálky, neporuší stavba) Po přerušení tahu se vrátí spirály do původního tvaru a délky Vodíkové můstky se ruší za vlhka, při natažení se nevracejí do původního stavu - „natažená“ forma se nazývá β – keratin - proto je vlasový keratin za vlhka přístupnější různým úpravám

9 Obr. 1 vodíkové vazby obr. 2 vodíkové vazby

10 Iontové můstky Zpevňují navzájem molekulární řetězce
vznikají mezi skupinami –COOH- a +NH3- Působením alkálií (amoniak) se můstky rozpojí – molekuly vody mohou pronikat mezi jednotlivé řetězce a způsobí tak rozrušení keratinové stavby – keratin se stává měkký, málo odolný, citlivý vůči mechanickému poškození

11 Disulfidové můstky Vazba mezi 2 atomy síry– nepodléhá účinkům vody, solí, slabých alkálií Velmi pevná a odolná Naruší se pomocí silných alkálií a redukčních činidel (kyselina thioglykolová) – nejhlubší zásah do vlasového keratinu – vlasy pak lze různě tvarovat (trvalá) Nebezpečí nezvratného poškození vlasů – je důležitý odborný přístup a správný postup

12 Obr. 3 disulfidové vazby Obr. 4 model vláknitého keratinu

13 Použité zdroje HÜLSKEN, Margot. A SPOL. Příručka pro kadeřnice. Vyd. 1. Praha: Europa-Sobotáles, 2005, 356 s. ISBN PETERKA, Emanuel, František KOCOUREK a Miloslav PODZIMEK. Materiály pro učební obor Kadeřník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Informatorium, 2004, 140 s. ISBN Obr. 1 PETERKA, Emanuel, František KOCOUREK a Miloslav PODZIMEK. Materiály pro učební obor Kadeřník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Informatorium, 2004, str. 26 Obr. 2 HÜLSKEN, Margot. A SPOL. Příručka pro kadeřnice. Vyd. 1. Praha: Europa-Sobotáles, 2005, str. 97 Obr. 3,4 PETERKA, Emanuel, František KOCOUREK a Miloslav PODZIMEK. Materiály pro učební obor Kadeřník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Informatorium, 2004, str. 26


Stáhnout ppt "Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá."

Podobné prezentace


Reklamy Google