Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

U NIVERZITA P ARDUBICE F AKULTA FILOZOFICKÁ K ATEDRA SOCIÁLNÍCH VĚD SPOKOJENOST OBČANŮ S ROZVOJEM OBCE A CESTOVNÍHO RUCHU V ČERNÉM DOLE Petra Benešová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "U NIVERZITA P ARDUBICE F AKULTA FILOZOFICKÁ K ATEDRA SOCIÁLNÍCH VĚD SPOKOJENOST OBČANŮ S ROZVOJEM OBCE A CESTOVNÍHO RUCHU V ČERNÉM DOLE Petra Benešová."— Transkript prezentace:

1 U NIVERZITA P ARDUBICE F AKULTA FILOZOFICKÁ K ATEDRA SOCIÁLNÍCH VĚD SPOKOJENOST OBČANŮ S ROZVOJEM OBCE A CESTOVNÍHO RUCHU V ČERNÉM DOLE Petra Benešová POHOSTINSTVÍ V OBCI ČERNÝ DŮL Hanh Nguyen

2 P OPIS TERÉNU Kde: Černý Důl v Krkonoších Tři části - Černý Důl, Čistá a Fořt 6,5 km východně od Vrchlabí 684 m. n. m. Součást KRNAPu (Krkonošský národní park) Kdy: až Vedení: PaedDr. Hana Horáková, Ph.D a PhDr. Tereza Hyánková, Ph.D

3 M ETODOLOGIE Strukturovaný a polostrukturovaný rozhovor: předem domluvené rozhovory, náhodné rozhovory Trvání: přibližně 20 – 30 minut Zúčastněné a polozúčastněné pozorování: př.: pozorování zaměstnanců a klientely v restauracích, mapování terénu, pozorování obyvatel (činnosti, kam chodí atd.) Žádné velké komplikace: zpočátku menší problém s komunikací (lidé nechtěli být nahráváni na diktafon), jazyková bariéra (Holanďané)

4 ÚVOD 724 obyvatel Co se v obci vyskytuje: Pošta, úřad, mateřská škola, základní škola, zdravotní zařízení, obchod, hotel, penziony, restaurace Poskytuje - uspokojení zájmů a potřeb turistů, cykloturistů, vyznavačů zimních sportů, milovníků odpočinku v létě u vody Široké spektrum služeb - poskytují místní podnikatelé V blízkosti – Černá Hora (1299 m n.m.) Dříve německá obec Stěhování lidí za prací První písemné zmínky: 1383 počátky dolování železné rudy 1564 povýšen na městys 16. století počátky dřevařství a těžby dřeva 18. století - důležitá těžba vápence - funguje dodnes Zajímavost: 1874 vznik prvních spolků (dobrovolní hasiči)

5 S POKOJENOST OBČANŮ S ROZVOJEM OBCE A CESTOVNÍHO RUCHU V ČERNÉM DOLE Výzkumné otázky Jak jsou obyvatelé spokojeni s rozvojem obce? Co jim chybí a proč? Jak jsou spokojeni s rozvojem cestovního ruchu? Je z jejich pohledu cestovní ruch přínosem či nikoliv a proč?

6 SPOKOJENOST Co lidé řekli o spokojenosti? Spokojeni - lidé staršího věku, především lidé v důchodu Spíše nespokojeni – mladí lidé Kultura - většinou spokojeni Služby - spokojeni Důležitý - spolek Krakonoš - výrazný vliv na rozvoj obce nejvíce kulturních akcí Příjezd Krakonoše (30 let), maškarní ples pro děti, dětský den, drakiáda pro dospělé pivní den, taneční zábavy, koncerty, den městyse Co lidem chybí? Vybavenost obce: některým nechybí nic - spíše lidé v důchodu (moc toho nepotřebují) pro mladé je toho málo, nemají, co dělat divadlo a nejvíce dětské hřiště, naučné stezky, vycházkové stezky, welness Uvítali by : bobová dráha, minigolf, U-rampy, rozšíření parkovací plochy u Ski parku, relax park, kulturní dům (plesy, koncerty, divadlo) ALE - spousta záležitostí by se neuživilo (obchody, kino a další)

7 SPOKOJENOST Zaměstnanost: Největší zaměstnavatel - textilní závod Mileta (50 místních obyvatel) Lomové hospodářství KVK Kunčice (12 zaměstnanců) Hotel Aurum Skipark Pronajímání části domu Vlastnictví penzionu, restaurace Často dojíždění za prací do jiných měst Věkové složení obce: Průměrný věk obyvatel je necelých 40 let (39,84) Velmi málo mladých lidí, spíše lidé v důchodu Staří lidé vymírají, mladí nepřicházejí

8 Textilní závod Mileta

9 Skipark

10 Penzion Lukáš

11 SPOKOJENOST Spokojenost s rozvojem CR: Velmi malá – čím dál větší úpadek CR - uživí se hlavně jen díky Ski areálu a českých rodin s dětmi Vyžití pro turisty - hlavně v zimě, v létě také chybí Je turismus přínosem? Ano Proč? – obživa většiny obyvatel Problém s turisty a ruchem – není, vnímáni pozitivně Pokles turismu: Turismus klesá – od dob krize Holanďané, Němci – jezdí velmi málo – stálý pokles Posledních 5 let – velká změna struktury návštěvníků – Češi, Poláci (Češi převažují)

12 Rekreační objekt

13 VEDENÍ OBCE Co řekl starosta: Do roku 2000 – Bohem zapomenutý kraj Cestovní ruch: Připravuje se - plán rozvoje cestovního ruchu Prezentace obce: Prostřednictvím dvou svazků obcí - Svazek měst a obcí Krkonoše Účast na veletrzích cestovního ruchu Nové - Region Card = tzv. slevové karty pro návštěvníky Krkonoš Rozvoj: Snahy o změnu k lepšímu – v posledních letech velké zlepšení Podílení se na rozvoji a tvorbě veřejně prospěšných projektů

14 VEDENÍ OBCE Rozvojové projekty: Rozšiřování Ski- parku, nové cyklostezky, turistické trasy Golfové hřiště, dětská hřiště ve všech třech částech Černého Dolu Opravy památek, opravy silnice, vodovodní věci, zastávky, orientační systém Rekonstrukce náměstí Prostor pro kulturní záležitosti

15 Náměstí – Černý Důl

16 ZÁVĚR Spokojenost: Lidé jsou vesměs spokojeni s životem v Černém Dole – velkým pozitivem je příroda, zdravé životní prostředí a klid. Chybí kulturní vyžití pro mladé, obchody. Na druhou stranu chápou, že Černý Důl je malá obec a některé záležitosti nelze uskutečnit. Za kulturním vyžitím, nákupy, do škol není problém dojíždět.

17 P OHOSTINSTVÍ V OBCI Č ERNÝ D ŮL Do jaké míry pohostinství ovlivňuje život obce Černý Důl? Co ovlivňuje podobu pohostinství v Černém Dole? Jaké typy restaurací tam jsou? Výzkumné otázky

18 T YPY RESTAURACÍ Restaurace u Pajerů: Menší hlavní místnost + kuřácký salónek + menší venkovní terasa Interiér budí dojem typické horské hospůdky Pestrý nápojový a jídelní lístek, v češtině i němčině Obsluha přívětivá a ochotná Stálá domácí i zahraniční klientela Dobrá cena, dobrá kvalita Dobré místo pro setkání (sportovní)

19 T YPY RESTAURACÍ Bistro u Švandů: Malá místnost rozdělená na dvě části – regály se smíšeným zbožím / jídelní stoly, bez venkovní terasy (pouze lavička se stolem) Vzhled působí obyčejně Nízká cena, špatná kvalita Obsluha nesympatická a neochotná Klientela klesá Cizinci sem nechodí

20 T YPY RESTAURACÍ Restaurace u Tibora: Velký vnitřní prostory + velká venkovní terasa Vzhled velmi hezký, nelaciný Jídelní a nápojový lístek velmi rozšířený, v češtině, němčině, angličtině i holandštině Obsluha velmi přívětivá a ochotná Dobrý servis a jídlo, ceny vyšší Velká a stálá domácí i zahraniční klientela Skvělé místo pro rodinné oslavy

21 V LIV RESTAURACÍ Vztah mezi cizinci a místními: Denně mnoho setkání místních s cizinci Kladný postoj: navazování vztahů s cizinci – udržení klientely, snaha místních poznat cizince Záporný postoj: lidé si na cizince stěžují (hlučnost, nepořádek, krádeže) Hierarchie: Různé restaurace = různá klientela Důvody: finanční, vzdělanostní, zájmové Jedinec komunikuje spíše s jedincem téže skupiny

22 V LIV RESTAURACÍ Konkurence: Turisticky navštěvované místo – mnoho restaurací Žádná konkurence – pomáhají si navzájem, všichni se mezi sebou znají Ekonomika: Čím více turistů, tím lepší ekonomický rozvoj Dobrá kvalita restaurace – klientela je doporučí dál = růst přijíždějících turistů

23 Z ÁVĚR Pohostinství ovlivňuje ve velké míře: hierarchii společnosti, vztahy mezi cizinci a místními, ekonomiku Neovlivňuje míru konkurence


Stáhnout ppt "U NIVERZITA P ARDUBICE F AKULTA FILOZOFICKÁ K ATEDRA SOCIÁLNÍCH VĚD SPOKOJENOST OBČANŮ S ROZVOJEM OBCE A CESTOVNÍHO RUCHU V ČERNÉM DOLE Petra Benešová."

Podobné prezentace


Reklamy Google