Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAlbert Kašpar
1
S mravencem ve Fukuoce na astronautickém kongresu IAF 2005 Japonsko Fakulta aplikované informatiky Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Ing. Zuzana Oplatková oplatkova@fai.utb.cz 23. února 2006 Planetárium, Praha
2
Jak to celé začalo... •Byla mi doporučena web stránka http://www.estec.esa.nl/outreach/iaf •Následovalo napsání abstraktu •Čekání na výsledek předvýběru ESA •Poslání abstraktu přímo k výběru na kongres IAF •A výsledek se dostavil •Byla jste vybrána k ústní prezentaci •Poslat článek •Huráááááááá!!!! jede se do Japonska, teda letííí
3
Můj projekt •Nastavení optimální trajektorie robota s využitím symbolické regrese •komparativní studie Analytického programování s Genetickým, kde robot byl definován jako umělý mravenec, který má sníst všechno jídlo na vyznačené cestě
4
Symbolická regrese s použitím evolučních algoritmů •Genetické Programování – John Koza www.genetic-programming.com •Gramatická Evoluce – Conor Ryan www.grammatical-evolution.org •Analytické Programování – Ivan Zelinka www.ft.utb.cz/people/zelinka/ap
5
Evoluční algoritmy •nástroj umělé inteligence pro optimalizaci •nalezení optimálních (nejlepších možných) hodnot nějaké zadané úlohy •příklad – obchodní cestující má seznam měst, které objet, nejlépe co nejrychleji a nejkratší cestou, aby se co nejvíce ušetřilo – času i financí •úlohu popisuje tzv. účelová funkce
6
Evoluční algoritmy – účelová funkce •optimální hodnoty jsou v extrému (minimu) účelové funkce •příklady jednoduché jednoextrémové a složitějších víceextrémových funkcí
7
Evoluční algoritmy – jak fungují •populace jedinců, kteří obsahují numerické hodnoty argumentů účelové funkce •v první populaci jsou hodnoty vygenerované náhodně •každý jedinec je ohodnocen kvalitou – jak moc se blíží k extrému – hodnota účelové funkce (CFE) •CFE je hlavním kriteriem pro vývoj populace na základě operací typu křížení jedinců, mutace jedinců a podobné operátory, které jsou různé pro různé evoluční algoritmy •cílem je vyšlechtit jedince, který (kteří) dosáhnou extrému
8
Symbolická regrese – Analytické programování •nadstavba evolučních algoritmů •cílem je najít symbolický zápis, který proloží změřená data co nejlépe •Analytické programování zajišťuje generování symbolického zápisu a evoluční algoritmy hledají nejlepší zápis •účelová funkce je tedy rozdíl právě vygenerované funkce a dodaných ( změřených) dat •nejlepší řešení je takové, kde účelová funkce je nulová F cost = |DataSet – F AP (t )|
9
Analytické programování II •princip generování symbolického zápisu •funkční předpis je generován z jednoduchých funkcí •jedinec obsahuje číselné indexy •jednoduché funkce se seskládají do složitého až před ohodnocením kvality •operace evolučních algoritmů probíhají na číselném indexu ^ / - z / x
10
Analytické programování III •Analytické programování pracuje nejen s klasickými matematickými funkcemi typu plus, minus, proměnné x, konstant, ale také •s textovými výrazy typu And, Nand – pro design elektronických obvodů •nebo s příkazy typu Jdi rovně, zahni vprava, zahni vlevo, jako je v případě umělého mravence
11
Robot alias umělý mravenec Stezka Santa Fe Sada jednoduchých funkcí GFS0 = {Left, Right, Move} GFS2 = {IfFoodAhead, Prog2} GFS3 = {Prog3} Účelová funkce CV = 89 – NumberFood černá – jídlo, něco, co se dá sebrat šedá = bílá – volné políčko
12
Použité evoluční algoritmy SamoOrganizující se Migrační Algoritmus (SOMA) Diferenciální Evoluce (DE) ParametrHodnota PathLength3 Step0.22 PRT0.21 PopSize200 Migrations50 MinDiv-0.1 Délka jedince50 ParametrHodnota NP2000 F2 CR0.2 Generation s 1000 Délka jedince 50
13
Výsledky simulací - DE DE simulací - 1 Počet ohodnocení účelové funkce = 9493 Potřebné kroky k sebrání veškerého jídla = 409
14
Výsledky simulací II - SOMA Počet příkazů Počet kroků Počet příkazů Maximum50 Minimum11 Průměr33 Počet ohodnocení účelové funkce u SOMA Minimum3 396 Maximum116 715 Průměr49 703 Počet kroků Maximum606 Minimum396 Průměr559
15
Výsledky simulací III Nejrychlejší cesta z pohledu počtu kroků, ale jeden z nejdelších zápisů Nejkratší zápis, ale jedna z nejdelších cest, co se kroků týká 396 kroků 594 kroků
16
Závěry •Analytické programování je schopné řešit problémy symbolické regrese •V porovnání s Genetickým programováním rychlejší (menší počet ohodnocení účelové funkce a menší počet jedinců v populaci) GP – (GA)AP – (SOMA,DE) počet jedinců4000200 počet ohodnocení1 000 000130 000 •AP umožňuje použít jakýkoli evoluční algoritmus, GP pouze Genetické algoritmy
17
Závěry II – použití AP •matematická regrese – fitování neznámých dat vhodnou křivkou •design elektronických obvodů •nastavení optimální trajektorie robota •identifikace soustav v řízení •další aplikace typu řízení chaosu •vhodné posloupnosti příkazů pro činnost robota •....
18
A po práci legrace... •Cestě do Japonska předcházela návštěva centra ESTEC (Evropský vesmírný výzkum a technologické centrum) v Noordwijcku v Holandsku •prezentace o navigaci, vesmírné stanici, prohlídka centra – výzkumníci a kosmonauti v akci •Následovala sada fotek, které je možné vidět i na www.japan2005.ic.cz Aby prezentace nenabírala na své objemnosti
19
ESTEC - foto
20
Zamávali jsme ESTECu a čekal nás dlouhý let do Japonska...
21
Typický japonský hotel - ryokan
22
Japonské jídlo
23
Kongres IAF 2005
24
Kongres IAF 2005 II
25
A to je vše Děkuji za pozornost a někdy zase nashledanou Dotazy ráda zodpovím hned popř. na emailu oplatkova@fai.utb.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.