Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Počítačová grafika a digitální fotografie
lektor: RNDr. Pavel Vlach, Ph.D.
2
Rastrový obrázek - fotografie nebo malba
rastry - fotografie nebo namalované obrázky (foto nebo malba) skládají se z jednotlivých bodů (bodů je hodně, jsou velmi malé, mohou mít různé barvy) malba se maluje, tj. nástroje pro vytvoření jsou štětec, tužka, sprej, guma atd. fotografie = „malba“, ale vytvořená fotoaparátem
3
Vektorový obrázek - kresba
Kresba se skládá z jednotlivých (geom.) objektů, tj. nástroje pro její vytvoření jsou obdélník, elipsa, úsečka, křivka atd. Tyto základní objekty můžeme různě tvarovat a deformovat, výsledný obrázek je však vždy jejich „skládačka“. Vektorové objekty nejsou tvořeny jednotlivými body, ale křivkami. Můžeme je libovolně zvětšovat a zmenšovat.
4
Rozlišení - DPI DPI - (Dot per Inch = bodů na palec). Jeden palec = cca 2,54 cm. (Takže obrázek široký 2,5 cm a se 100 body na šířku by měl rozlišení 100 dpi.) Rozlišení „přiměřené“! Potřebné rozlišení závisí na účelu obrázku, resp. na jeho využití.
5
Rozlišení obrazovky a tiskárny
Obrazovka (monitor) má hrubší rastr, obsahuje méně bodů než obrázek vytisknutý na tiskárně. U monitorů se jejich rozlišení udává v počtu bodů, které jsou na obrazovce. 17´´ x 768 bodů – 1280×1024 klikneme pravým tlačítkem na obrazovku, v nabídce zvolíme Vlastnosti – Nastavení a vidíme rozlišení obrazovky Běžná tiskárna dpi Jeden barevný bod je tvořen několika fyzickými body základních barev.
6
Základní pravidla Obrázek můžeme tisknout poloviční, než ho vidíme na obrazovce. Pro úpravy, koláže, ukládání obrázků a tisk na běžných tiskárnách je ideální počet bodů cca x 768. Pokud chceme obrázek zvětšovat nebo z něho část vyříznout, musí být bodů samozřejmě více. Počet bodů určuje velikost, v jaké můžeme obrázek při určité kvalitě (rozlišení) vytisknout. Na různých počítačích bude stejný obrázek zobrazen různě veliký.
7
Barevná hloubka
8
Barevná hloubka
9
Formáty bitmapových obrázků
BMP = bitová mapa (věrnost obrázku, ale velký soubor) JPG (JPEG) - komprimovaný, tj. zhuštěný formát (komprese JPEG probíhá velmi účinně, ale ztrátově). Při ukládání volíme kvalitu uložení. Čím vyšší kvalita, tím větší soubor! GIF - komprimovaný, ale bezeztrátově. GIF lze použít jen u obrázků v barevné hloubce 256 (a méně) barev nebo 256 stupňů šedi. Formát JPEG použijeme na fotografie, které potřebují barevnou hloubku 16,7 mil. barev a u kterých ztrátovost komprese zanikne Formát GIF použijeme na grafické prvky (např. tlačítka www stránek). Ty mívají velké plochy jedné barvy a stačí pro ně většinou 256 barev. Formát GIF zajistí minimální velikost souboru a přitom bezchybně zachová jeho vzhled.
10
Jak získat bitmapový obrázek?
namalovat v bitmapovém editoru (obtížné) stáhnout z internetu nascanovat vyfotit digitálním fotoaparátem
11
ručně malovaný obrázek
13
Bitmapové editory Jasc Paint Shop Pro 4 - 6
Corel Paint Shop Pro 9 – XI Adobe PhotoShop GIMP MACROMEDIA Freehand Malování Microsoft Imaging (pro nascenované fotografie) většina bitmapových editorů obsahuje i vektorové prvky (např. text, základní tvary)
14
program malování nástroj nepravidelný výběr nástroj obdélníkový výběr
nástroj tužka nástroj guma nástroj štětec nástroj výplň nástroj fixírka nástroj kapátko vybraná barvy popředí a pozadí nástroj lupa vektorové nástroje čára a tvary paleta
15
Úkol namalujte obrázek v programu malování s použitím všech nástrojů
uložte obrázek pod jménem Mujobr.bmp do složky TEMP/ŠKOLENÍ/Počítačová grafika/vasejmeno uložíte příkazem Uložit jako a vyhledáte uvedenou cestu 10 minut
16
nástroj posun nástroj výběr nástroj posun nástroj výběr text nástroj výběr výplň kapátko kapátko klonovací štětec klonovací štětec klonovací štětec výplň kapátko výplň nástroj posun text text
17
základní nástroje bitmapových editorů
šipka (Arrow) – základní nástroj, někdy funguje jako posun, někdy umožňuje zvětšování nebo zmenšování výběru výběr (Selection) – vybírá část bitmapy geometrický tvar (základní obdélník) od ruky (Free Hand - v podobě lasa) magická hůlka (Magic Wand - vybírá úsek bitmapy s podobnou barvou) vyber vše – CTRL-A, zruš výběr – CTRL-D kapátko (Dropper) – nabírá barvu z obrázku (pravým tlačítkem do pozadí,levým do popředí) štětec (Paint Brush) – maluje stopu podle nastavení, někdy pokročilé funkce analogické skutečnému malování)
18
základní nástroje bitmapových editorů
klonovací štetec (Clone Brush) – umožňuje kopírování části obrázku na jiné místo fixírka (AirBrush) – podobné štětci, někdy chybí výplň (Fill) – vyplňuje ohraničenou plochu barvou, vzorkem, barevným přechodem… obrázková tuba (Picture Tube) – kliknutím LT umístíte na plochu různé předpřipravené motivy reliéfní štětec, retuš (Retouch) – umožńuje lokální změny a opravy obrázku – rozmazání barev, ztmavení, zaostřední apod… vektorové prvky – text, pero, a základní tvary (obdélník, kruh..)
19
Úkol namalujte obrázek v programu Paint Shop Pro 6 s použitím všech nástrojů vyzkoušejte všechny nástroje uložte do stejné složky pod jménem Moje bitmapa 10 minut
20
Prohlížení a správa obrázků
21
1. obrázky ve složce si můžeme nechat zobrazit pomocí volby Miniatury
22
2. použijeme specializovaný program na prohlížení obrázků - IrfanView
23
2. použijeme specializovaný program na prohlížení obrázků - XnView
24
Úkol Prohlídněte si složku TEMP/Počítačová grafika/Vzory/Základy:
s použitím volby Tento počítač (se zobrazením miniatur) pomocí programu IrfanView pomocí programu XnView 10 minut
25
Základní úpravy obrázků
26
Otočení obrázku - využijeme při otáčení na výšku komponovaných snímků.
27
Zrcadlení obrázku - je jeho převrácení vodorovně, případně otočení o 180 stupňů
28
Oříznutí obrázku do výběru – šipkou vybereme výběr a ořízneme dle obrázku (nebo ikona nůžek)
29
Oříznutí obrázku do výběru – šipkou vybereme výběr a ořízneme dle obrázku (nebo ikona nůžek)
30
Jas, Kontras, Gama, Barvy - zvýšení jasu zesvětlí obrázek, pozor ale na zcela bílá tzv. vypálená místa, hlavně u oblohy. Podobně při ubrání jasu pozor na plné černé plochy – volba Obrázek – Parametry – Upravit Jas kontrast
31
Jas, Kontras, Gama, Barvy - zvýšení jasu zesvětlí obrázek, pozor ale na zcela bílá tzv. vypálená místa, hlavně u oblohy. Podobně při ubrání jasu pozor na plné černé plochy volba Obrázek – Upravit barvy (Shift-G)
32
Zmenšení – změna rozlišení
33
Zmenšení – změna rozlišení
34
Změna barevné hloubky – volba Obrázek
35
Změna barevné hloubky
36
zaostření obrázku
37
rozostření obrázku - filtry
38
Úkol upravte obrázky ve složce Základy výše popsanými způsoby
uložte upravené obrázky do vaší složky (volba Uložit jako-vstoupíte do vaší složky a uložíte) 20 minut
39
dávková konverze umožňuje měnit a přejmenovávat velké množství obrázků najednou změny jsou pro všechny obrázky stejné přejmenování je většinou možné ve tvaru JménoIndex (např. dovolená1, dovolená2…dovolenáX)
40
dávková konverze v XnView
v záložce nástroje vyberem volbu Dávková konverze lze použít kláesovou zkratku CTRL+U
41
přidání obrázků ke zpracování
nastavení pokročilých nastavení (okno pod tímto rámečkem) spustí dávkovou konverzi nastavení výstupní složky
42
dávková konverze v IrfanView
vybereme miniatury obrázků, které chceme dávkově zpracovat v IrfanThumbnails v liště Soubor zvolíme volbu Spustit dávkové úpravy nebo zmáčkneme B
43
seznam souborů a možnosti jejich přidání/odebrání
volba konverze/přejmenování nastavení pokročilých nastavení (další okno) nastavení výstupní složky
44
zrcadlení, barevné korekce
oříznutí změna velikosti zrcadlení, barevné korekce rozlišení
45
dávkové přejmenování v Dávkové konverzi IrfanView
nastavíme jméno (můžeme použít HOTKEYS) můžeme nastavit indexování
46
úkol stáhněte 5 velkých libovolných fotografií z internetu
upravte je v XnView neo IrfanView tak, aby všechny měly rozměr 640×480 (oříznutím a změnou velikosti) a 300DPI do třech nových složek proveďte 3× dávkovou konverzi po každé novými parametry (např. změnit velikost, přidat text, zasostřit………)
47
Digitální fotografie Jak fotografovat s digitálním fotoaparátem, jak fotografie přenést do počítače či na papír
48
kvalitní fotografie vyžaduje znalosti, cit, praxi
Základní znalosti najdete zde Cit je někomu vlastní více, jinému méně, dá se rozvíjet. Praxe je zcela nutná. Uvědomte si, že největším nákladem je u digitálního fotoaparátu jeho pořízení. fotografujte hodně a často, nespokojte se nikdy s jedním záběrem, třeba ten druhý nebo třetí bude ještě lepší.
49
Clona a čas dvě základní hodnoty, které rozhodujícím způsobem ovlivňují náš snímek Takzvaná uzávěrka na okamžik odkryje snímač, který zaznamená scénu před objektivem. Tomuto záznamu se říká expozice snímku. Přístroj pak sejmutý obraz uloží ve formě počítačového souboru na paměťovou kartu.
50
Čas je doba, na kterou závěrka odkryje snímací prvek
Tato doba musí být tak dlouhá, aby na snímač dopadlo přiměřené množství světla, ale tak krátká, aby snímek nebyl rozmazaný Čím je delší čas, tím více světla může při expozici dopadnout na snímač ve fotoaparátu a naopak běžný rozumný čas je 1/100 vteřiny až 1/60 vteřiny většina lidí udrží v ruce bez rozmazání čas 1/60 vteřiny, profesionálové i 1/30 nad 1/10 vteřiny téměř nikdo nerozmazaný obrázek z ruky nevyfotí - je třeba použít stativ sportovní záběry a např. zvířata v pohybu potřebují čas kratší než 1/250 vteřiny
51
Clona [f] udává množství světla, které objektiv propustí na snímač
Clona - zúžení otvoru objektivu slouží k regulaci množství světla, které dopadá na snímač clona f2.8 znamená malé zaclonění a velký otvor, clona f16 pak naopak velké zaclonění čím větší clona, tím více uzavřený objektiv a tím méně světla propouští
52
Clona a čas společně určují množství světla při expozici
Stejnou expozici dosáhneme různými kombinacemi času a clony čím delší čas, tím větší clona stejné množství světla dopadne na snímač při těchto kombinacích clony a času: čas 1/30 sek., clona f16 čas 1/60 sek., clona f11 čas 1/125 sek., clona f8 čas 1/250 sek., clona f5.6
53
s větší clonou roste hloubka ostrosti
Malá hloubka ostrosti znamená, že popředí je ostré,ale předměty za ním jsou více či méně rozmazané. pokud použijeme clonu f2, bude pouze jeden objekt ostrý, vše okolo bude mírně rozmazané.
54
s větší clonou roste hloubka ostrosti
Velká hloubka ostrosti naopak znamená, že popředí i pozadí je ostré, zřetelné, celý snímek je rovnoměrně ostrý. Při cloně f16 je celý snímek ostrý.
55
makrofotografie - hloubka ostrosti až extrémně malá
Pokud je předmět příliš blízko k objektivu, odráží méně světla a přístroj musí použít menší clonu, nebo hodně dlouhý čas Při makrofotografii je proto někdy obtížné udržet celý focený objekt ostrý
56
Motivové programy AUTO, KRAJINA, PORTRÉT, SPORT, NOC, MAKRO
57
Režim AUTO Fotoaparát nastaví vše sám na střední hodnoty
Univerzální režim, který využijeme, pokud se focením nechceme více zabývat.
58
Režim PORTRÉT Fotoaparát nastaví hodně otevřenou clonu (napø. f2.8) a krátký čas menší hloubka ostrosti mírně rozmazané pozadí postava na snímku je od pozadí opticky oddělena
59
Režim KRAJINA Fotoaparát nastaví co největší clonu (např. f11) s přihlédnutím k nejdelšímu za aktuálních světelných podmínek použitelnému času (např. 1/60) Výsledkem je vysoká hloubka ostrosti kompletně ostrý snímek, od popředí až po pozadí.
60
Režim SPORT Fotoaparát nastaví co nejkratší čas (např. 1/250 s) s přihlédnutím k cloně využitelné za aktuálních světelných podmínek (např. f4) zmrazení pohybu většinou poměrně nízká hloubka ostrosti snímku
61
Režim NOC Fotoaparát nastaví co nejdelší čas (např. 1/30 s) aby se alespoň trochu vykreslilo pozadí a vždy zapne blesk pro osvětlení popředí citlivost na pohyb přístroje a např. rozmazaná světla pohybujících se vozidel ostře je vykresleno jen popředí v dosahu blesku, tj. do cca 5 metrů od přístroje.
62
úkol vytvořte různých 10 fotografií 3 fotografie osob
2 fotografie krajiny 3 fotografie stromů, rostlin 2 makrofotografie
63
Jak naložit s daty na kartě fotoaparátu?
64
1. kartu vložit do tiskárny a vytisknout
řada tiskáren má přímo čtečku karet a umožňuje tisknout fotografie bez připojení k počítači
65
2. stáhnout data s fotoaparátu pomocí USB
pomocí připojeného kabelu USB (nebo IEE1934-FiREWIRE) s nainstalovanými ovladači stáhneme data do počítače nevýhoda – nutnost instalace ovladačů fotoaparátu
66
3. stáhnout data pomocí čtečky karet
kartu z fotoaparátu vyjmeme a vložíme do čtečky karet čtečky běžné v noteboocích a některých stolních počítačích lze zakoupit interní i externí čtečku karet připojíme přes USB a počkáme až OS rozpozná čtečku – ve složce Tento počítač se tváří jako nový (nebo několik nových) disk
67
úkol přeneste vytvořené fotografie pomocí čteček v učebně do vašeho počítače
68
Skenování (Scanování)
digitalizace „analogových“ papírových předloh
69
SKENER (SCANER) Rozlišení skeneru - udává se maximální fyzické rozlišení (např. 600 x dpi); dále maximální rozlišení (dosažené tzv. interpolací, tj. dopočítáním bodů, které skener neumí nasnímat, ale zkusí je odhadnout, dopočítat z okolních bodů) Pro kvalitní tisk stačí bohatě mít fotografie v rozlišení 300 dpi. Barevná hloubka a denzita - většina běžných skenerů „dodá“ snímek v barevném prostoru RGB
70
Skenujeme zásadně v bitmapovém editoru
k každém bitmapovém editoru je k dispozici volba Import v této volbě je možnost Twain – Acquire (nebo Scan) po zvolení vstupního zařízení se objeví dialogové okno – Nastavení skenování většinou (při kvalitní předloze) se vyplatí nechat standardní nastavení můžete vždy měnit rozlišení, počet barev, jas a kontrast a další pokročilá volitelná nastavení (filtry), např. zaostření, histogram, gama atd… dobré je využít redukci Moaré (zkreslení u ofsetových nebo lesklých zdrojů)
71
úkol naskenujte 5 fotografií nebo obrázků z předložených zdrojů
uložte do Vaší složky, do podsložky scan
72
Rozbalovací nabídky bitmapového editoru
73
nabídka Edit CUT – vystřihnout COPY – kopírovat PASTE CLEAR - smazat
As New Image (CTRL+V) – vloží do nového souboru As New Layer (CTRL+L) – vloží do nové vrstvy As New Selection (CRTL+E) – vloží do stávající vrstvy jako nový výběr CLEAR - smazat
74
nabídka IMAGE Flip – vertikální zrcadlení
Mirror – horizontální zrcadlení Rotate – volná rotace Add borders – přidá rámeček dle barvy pozadí Crop – oříznutí Canvas Size – zvětšení plochy pod obrázkem Resize – změna velikosti a rozlišení Deformations – různé deformační efekty Effects – různé grafické a kreativní efekty Blur – zjemnění Edge –zvýraznění hran Noise – přidání/redukce šumu Sharpen – zaostření Other – další efekty
75
nabídka COLOR Adjust – nastavení Jas, Kontrast, Gama, Saturace, Hue, Stíny, Střední, Tóny, Světlé plochy, Histogram Colorize – dobarvení monochromatického obrázku Gray Scale – převedení do šedé škály Negative Image – negativ Posterize – „plakátizace“ Solarize – „přesvícení“ Decrease/Increase Color Depth - redukce/zvýšení počtu barev
76
nabídka LAYER New Raster Layer – nová vrstva (automaticky se vytvoří při vložení nčeho pomocí CTRL+L) New Vector Layer – vektorová vrstva pro písmo a velktorové objekty (vytvoří se automaticky po kliknutí na nějaký vektorový nástroj) Duplicate – duplikace vrstvy Arrange – Uspořádání vrstev View – viditelnost vrstvev Merge – spojování vrstev
77
úkol vyzkoušejte rozbalovací nabídky programu Paint Shop pro 6 prací se soubory e složky Základy
78
kombinování několika obrázků pomocí vrstev
Koláže kombinování několika obrázků pomocí vrstev
79
úkol sledujte vytvoření jednoduché koláže lektorem
vytvořte koláže podle manuálu vytvořte koláž dle pokynů lektora (Plakát Afrika)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.