Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento studijní materiálů vznikl v rámci projektu operačního programu OP Praha Adaptabilita. Název projektu: Inovace vzdělávacích programů Finanční poradenství.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento studijní materiálů vznikl v rámci projektu operačního programu OP Praha Adaptabilita. Název projektu: Inovace vzdělávacích programů Finanční poradenství."— Transkript prezentace:

1 Tento studijní materiálů vznikl v rámci projektu operačního programu OP Praha Adaptabilita. Název projektu: Inovace vzdělávacích programů Finanční poradenství a Aplikace výpočetní techniky. Projekt financuje Operační program Praha – Adaptabilita; EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND PRAHA & EU: INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI PB – Vyšší odborná škola a Střední škola managementu, s.r.o. Nad Rokoskou 111/7, Praha 8; Specializovaná fotografie Aplikace výpočetní techniky Mgr. Milan Randák

2 FOTOAPARÁT

3 Fotoaparát  Princip fotoaparátu – dírková komora (Camera Obscura)  Fotografie = „psaní světlem“  Světlo prochází touto cestou...  Objekt  Objektiv  Clona  Závěrka  Hledáček/LCD displej  Film/digitální čip

4 Clona  reguluje množství světla procházející objektivem – určuje jas obrazu objektu na filmu/čipu  velikost otvoru clony určují clonová čísla  změna o jedno clonové číslo znamená dvojnásobnou změnu plochy otvoru clony a tedy množství propuštěného světla  f2.8, f4, f5.6, f8, f11, f16, f22

5 Závěrka  zařízení, které umožňuje osvítit film/čip přesně definovaným časovým intervalem  změna z intervalu na interval odpovídá dvojnásobné změně osvitové doby  1/8 s, 1/15 s, 1/30 s, 1/60 s, 1/125 s, 1/500 s, 1/1000 s, 1/2000 s  časy se na stupnici uvádějí bez zlomku (8, 15, 30, 60, 125 – vteřiny je pak značeny 1', 2'‚ atd.)

6  Clona a čas společně určují množství světla při expozici  Stejnou expozici dosáhneme různými kombinacemi času a clony  čím delší čas, tím větší clona

7  stejné množství světla dopadne na snímač při těchto kombinacích clony a času:  čas 1/30 sek., clona f16  čas 1/60 sek., clona f11  čas 1/125 sek., clona f8  čas 1/250 sek., clona f5.6

8 Hloubka ostrosti  Lze zaostřit pouze na určitou vzdálenost - ostré jsou pouze objekty přesně v této vzdálenosti. ALE!  Oko je nedokonalé a má omezenou rozlišovací schopnost, proto vnímá předměty jako ostré v určitém rozsahu za/před zaostřenou vzdáleností.  Tuto oblast nazýváme hloubkou ostrosti.  Oblast hloubky ostrosti za rovinou zaostření je dvakrát větší než před ní.

9 Hloubka ostrosti  Hloubku ostrosti ovlivňují tři základní parametry:  Velikost nastavené clony  Ohnisko použitého objektivu  Zaostřená vzdálenost

10 Hloubka ostrosti  Velikost nastavené clony  Čím vyšší clonové číslo (f), tím větší hloubka ostrosti.

11 Hloubka ostrosti  Ohnisko použitého objektivu  Čím menší ohnisková vzdálenost, tím větší hloubka ostrosti.

12 Hloubka ostrosti  Zaostřená vzdálenost  Čím na větší vzdálenost je zaostřeno, tím je hloubka ostrosti větší.

13 Hloubka ostrosti v praxi I 18 mm : f 8,0 : 1/200 s : ISO mm : f 5,6 : 1/250 s : ISO 200

14 Hloubka ostrosti v praxi II 35 mm : f 2,8 : 1/500 s : ISO mm : f 8,0 : 1/60 s : ISO 200

15 Expozice  Expozice = vznik snímku, záznam na film/čip  Při vzniku fotografického obrazu hraje roli množství světla, které dopadne na film/čip.  Regulujeme:  intenzitu světla (nastavením clony)  dobu působení světla (nastavením času závěrky)  citlivost filmu/čipu – ISO (citlivost filmu/čipu)  Správná expozice = různé kombinace časů, clon.

16

17 Expoziční režimy  iAUTO  P, A, S, M  Scénické režimy, umělecké filtry

18 Expoziční režimy  Automatický režim – iAUTO  Dobré výsledky za standardních světelných podmínek  Střídavě oblačné výsledky za složitých světelných podmínek  Možnosti nastavení v režimu iAUTO  Sytost barev  Teplota barev (vyvážení bílé)  Jas (zesvětlení/ztmavení snímku)  Rozostření pozadí  Zachycení pohybu

19 Expoziční režimy  Režimy P, A, S, M  P – fotoaparát automaticky nastaví čas a clonu podle jasu scény  A – priorita clony: nastavíme clonu a fotoaparát podle ní nastaví adekvátní čas  S – priorita času závěrky: nastavíme čas a fotoaparát podle něho nastaví adekvátní clonu  M – manuální expozice: čas i clonu nastavujeme sami

20 Expoziční program A : priorita clony  Zvolíme si clonu podle požadované hloubky ostrosti.  Příklad: Fotíme portrét a chceme vizuálně oddělit tvář od rušivého pozadí snímku. Proto zvolíme nízké clonové číslo (např. f 2.8). ISO nastavíme při dostatku světla např. na hodnotu 200. Fotoaparát si spočítá, jaký musí být čas závěrky, aby byla fotka „správně“ exponovaná („správně“ = ani tmavá, ani světlá; někde uprostřed).

21 Expoziční program A : priorita clony  V případě nedostatku světla volíme nejnižší clonová čísla, aby čas potřebný ke správné expozici nebyl příliš dlouhý (např. 1/5 s – fotka se lehce rozmaže), můžeme také zvýšit hodnotu ISO.  Korekce expozice!  Pokud není expozice podle našich představ, můžeme ji rychle posunout – ztmavit (-) či zesvětlit (+). Podrobněji viz dále.

22 Expoziční program A : priorita clony  Možnosti nastavení v režimu A (menu rychlé ovládání)  Obrazový režim  Vyvážení bílé (White Balance, WB)  Samostatný snímek/sériové snímání/ samospoušť  IS – stabilizátor obrazu (proti třesu ruky/rozmazání)  Poměr stran obrázku (4:3, 3:2, 16:9, 1:1)

23 Expoziční program A : priorita clony  Kvalita obrázku – fotit vždy na JPG Fine Large! (případně RAW)  Redukce červených očí  Korekce expozice  Způsob měření expozice  Ostření (S-AF, C-AF, MF, S-AF+MF)  Face detection  ISO (běžně používat do ISO 800, vyšší hodnoty jen pokud je to opravdu nutné)

24 Korekce expozice (režimy A, S, P)  Pokud není expozice podle našich představ, můžeme ji rychle posunout: ztmavit (-) či zesvětlit (+). Posouváme o +- 3 EV (světelné jednotky). Klasické příklady: fotíme sníh (obecně bílé předměty, plochy) – nutno přidat světlo fotíme večer na koncertě (obecně tmavé předměty, plochy) – nutno ubrat světlo ALE můžeme použít i v jiných situacích (umělecký záměr: high-key, low-key)

25 Motivové programy  AUTO  KRAJINA  PORTRÉT  SPORT  NOC  MAKRO

26 Režim AUTO  Fotoaparát nastaví vše sám na střední hodnoty  Univerzální režim, který využijeme, pokud se focením nechceme více zabývat.

27 Režim PORTRÉT  Fotoaparát nastaví hodně otevřenou clonu (např. f2.8) a krátký čas  menší hloubka ostrosti  mírně rozmazané pozadí  postava na snímku je od pozadí opticky oddělena

28 Režim KRAJINA  Fotoaparát nastaví co největší clonu (např. f11) s přihlédnutím k nejdelšímu za aktuálních světelných podmínek použitelnému času (např. 1/60)  Výsledkem je vysoká hloubka ostrosti  kompletně ostrý snímek, od popředí až po pozadí.

29 Režim SPORT  Fotoaparát nastaví co nejkratší čas (např. 1/250 s) s přihlédnutím k cloně využitelné za aktuálních světelných podmínek (např. f4)  zmrazení pohybu  většinou poměrně nízká hloubka ostrosti snímku

30 Režim NOC  Fotoaparát nastaví co nejdelší čas (např. 1/30 s) aby se alespoň trochu vykreslilo pozadí a vždy zapne blesk pro osvětlení popředí  citlivost na pohyb přístroje a např. rozmazaná světla pohybujících se vozidel  ostře je vykresleno jen popředí v dosahu blesku, tj. do cca 5 metrů od přístroje.

31 Makrofotografie - hloubka ostrosti extrémně malá  Pokud je předmět příliš blízko k objektivu, odráží méně světla a přístroj musí použít menší clonu, nebo hodně dlouhý čas  Při makrofotografii je proto někdy obtížné udržet celý focený objekt ostrý

32 Focení s menší clonou – nízká hloubka ostrosti  Malá hloubka ostrosti znamená, že popředí je ostré,ale předměty za ním jsou více či méně rozmazané.  pokud použijeme clonu f2, bude pouze jeden objekt ostrý, vše okolo bude mírně rozmazané.

33 Focení s větší clonou - roste hloubka ostrosti  Velká hloubka ostrosti naopak znamená, že popředí i pozadí je ostré, zřetelné, celý snímek je rovnoměrně ostrý.  Při cloně f16 je celý snímek ostrý.

34 High-key…………low-key

35 Ovládací prvky

36 Přístup do rychlého menu / OK Korekce expozice Volba ostřícího bodu Nastavení blesku Snímek/ sekvence/ samospoušť Prohlížení snímků Přístup do menu Co se zobrazí na displeji (kolik informací – při focení i prohlížení) Vyhození snímku do koše Oddálení a přiblížení (při prohlížení) Spuštění a ukončení nahrávání videa

37 Rastrový obrázek - fotografie nebo malba  rastry - fotografie nebo namalované obrázky (foto nebo malba)  skládají se z jednotlivých bodů (bodů je hodně, jsou velmi malé, mohou mít různé barvy) malba se maluje, tj. nástroje pro vytvoření jsou štětec, tužka, sprej, guma atd.  fotografie = „malba“, ale vytvořená fotoaparátem

38 Vektorový obrázek - kresba  Kresba se skládá z jednotlivých (geom.) objektů, tj. nástroje pro její vytvoření jsou obdélník, elipsa, úsečka, křivka atd. Tyto základní objekty můžeme různě tvarovat a deformovat, výsledný obrázek je však vždy jejich „skládačka“.  Vektorové objekty nejsou tvořeny jednotlivými body, ale křivkami. Můžeme je libovolně zvětšovat a zmenšovat.

39 Rozlišení - DPI  DPI - (Dot per Inch = bodů na palec). Jeden palec = cca 2,54 cm. (Takže obrázek široký 2,5 cm a se 100 body na šířku by měl rozlišení 100 dpi.)  Rozlišení „přiměřené“!  Potřebné rozlišení závisí na účelu obrázku, resp. na jeho využití.

40 Rozlišení obrazovky a tiskárny  Obrazovka (monitor) má hrubší rastr, obsahuje méně bodů než obrázek vytisknutý na tiskárně.  U monitorů se jejich rozlišení udává v počtu bodů, které jsou na obrazovce. 17´´ x 768 bodů – 1280×1024  klikneme pravým tlačítkem na obrazovku, v nabídce zvolíme Vlastnosti – Nastavení a vidíme rozlišení obrazovky  Běžná tiskárna dpi  Jeden barevný bod je tvořen několika fyzickými body základních barev.

41 Základní pravidla  Obrázek můžeme tisknout poloviční, než ho vidíme na obrazovce.  Pro úpravy, koláže, ukládání obrázků a tisk na běžných tiskárnách je ideální počet bodů cca x 768.  Pokud chceme obrázek zvětšovat nebo z něho část vyříznout, musí být bodů samozřejmě více.  Počet bodů určuje velikost, v jaké můžeme obrázek při určité kvalitě (rozlišení) vytisknout.  Na různých počítačích bude stejný obrázek zobrazen různě veliký.

42 Barevná hloubka

43

44 Formáty bitmapových obrázků  BMP = bitová mapa (věrnost obrázku, ale velký soubor)  JPG (JPEG) - komprimovaný, tj. zhuštěný formát (komprese JPEG probíhá velmi účinně, ale ztrátově). Při ukládání volíme kvalitu uložení. Čím vyšší kvalita, tím větší soubor!  GIF - komprimovaný, ale bezeztrátově. GIF lze použít jen u obrázků v barevné hloubce 256 (a méně) barev nebo 256 stupňů šedi.

45 Formáty bitmapových obrázků  Formát JPEG použijeme na fotografie, které potřebují barevnou hloubku 16,7 mil. barev a u kterých ztrátovost komprese zanikne  Formát GIF použijeme na grafické prvky (např. tlačítka www stránek). Ty mívají velké plochy jedné barvy a stačí pro ně většinou 256 barev. Formát GIF zajistí minimální velikost souboru a přitom bezchybně zachová jeho vzhled.

46 Jak získat bitmapový obrázek?  namalovat v bitmapovém editoru (obtížné)  stáhnout z internetu  nascanovat  vyfotit digitálním fotoaparátem

47 Bitmapové editory  Jasc Paint Shop Pro  Corel Paint Shop Pro  Adobe PhotoShop  GIMP  MACROMEDIA Freehand  Malování   Microsoft Imaging (pro nascenované fotografie) většina bitmapových editorů obsahuje i vektorové prvky (např. text, základní tvary)

48 Úkol  namalujte obrázek v programu malování s použitím všech nástrojů  uložte obrázek pod jménem Mujobr.bmp do složky TEMP/ŠKOLENÍ/Počítačová grafika/vasejmeno  uložíte příkazem Uložit jako a vyhledáte uvedenou cestu  10 minut

49 nástroj výběr nástroj posun výplň text kapátko klonovací štětec

50 základní nástroje bitmapových editorů  šipka (Arrow) – základní nástroj, někdy funguje jako posun, někdy umožňuje zvětšování nebo zmenšování výběru  výběr (Selection) – vybírá část bitmapy  geometrický tvar (základní obdélník)  od ruky (Free Hand - v podobě lasa)

51 základní nástroje bitmapových editorů  magická hůlka (Magic Wand - vybírá úsek bitmapy s podobnou barvou)  vyber vše – CTRL-A, zruš výběr – CTRL-D  kapátko (Dropper) – nabírá barvu z obrázku (pravým tlačítkem do pozadí,levým do popředí)  štětec (Paint Brush) – maluje stopu podle nastavení, někdy pokročilé funkce analogické skutečnému malování)

52 základní nástroje bitmapových editorů  klonovací štetec (Clone Brush) – umožňuje kopírování části obrázku na jiné místo  fixírka (AirBrush) – podobné štětci, někdy chybí  výplň (Fill) – vyplňuje ohraničenou plochu barvou, vzorkem, barevným přechodem…

53 základní nástroje bitmapových editorů  obrázková tuba (Picture Tube) – kliknutím LT umístíte na plochu různé předpřipravené motivy  reliéfní štětec, retuš (Retouch) – umožńuje lokální změny a opravy obrázku – rozmazání barev, ztmavení, zaostřední apod…  vektorové prvky – text, pero, a základní tvary (obdélník, kruh..)

54 Úkol  namalujte obrázek v programu Paint Shop Pro 6 s použitím všech nástrojů  vyzkoušejte všechny nástroje  uložte do stejné složky pod jménem Moje bitmapa  10 minut

55 Prohlížení a správa obrázků

56 1. obrázky ve složce si můžeme nechat zobrazit pomocí volby Miniatury

57 2. použijeme specializovaný program na prohlížení obrázků - IrfanView

58 2. použijeme specializovaný program na prohlížení obrázků - XnView

59 Úkol  Prohlédněte si složku TEMP/Počítačová grafika/Vzory/Základy:  s použitím volby Tento počítač (se zobrazením miniatur)  pomocí programu IrfanView  pomocí programu XnView  10 minut

60 Základní úpravy obrázků

61 Otočení obrázku - využijeme při otáčení na výšku komponovaných snímků.

62 Zrcadlení obrázku - je jeho převrácení vodorovně, případně otočení o 180 stupňů

63 Oříznutí obrázku do výběru – šipkou vybereme výběr a ořízneme dle obrázku (nebo ikona nůžek)

64

65 Jas, Kontras, Gama, Barvy - zvýšení jasu zesvětlí obrázek, pozor ale na zcela bílá tzv. vypálená místa, hlavně u oblohy. Podobně při ubrání jasu pozor na plné černé plochy – volba Obrázek – Parametry – Upravit Jas kontrast

66 Jas, Kontras, Gama, Barvy - zvýšení jasu zesvětlí obrázek, pozor ale na zcela bílá tzv. vypálená místa, hlavně u oblohy. Podobně při ubrání jasu pozor na plné černé plochy volba Obrázek – Upravit barvy (Shift-G)

67 Zmenšení – změna rozlišení

68

69 Změna barevné hloubky – volba Obrázek

70 Změna barevné hloubky

71 zaostření obrázku

72 rozostření obrázku - filtry

73 Úkol  upravte obrázky ve složce Základy výše popsanými způsoby  uložte upravené obrázky do vaší složky (volba Uložit jako-vstoupíte do vaší složky a uložíte)  20 minut

74 dávková konverze  umožňuje měnit a přejmenovávat velké množství obrázků najednou  změny jsou pro všechny obrázky stejné  přejmenování je většinou možné ve tvaru JménoIndex (např. dovolená1, dovolená2…dovolenáX)

75 dávková konverze v XnView  v záložce nástroje vyberem volbu Dávková konverze  lze použít kláesovou zkratku CTRL+U

76 přidání obrázků ke zpracování nastavení výstupní složky nastavení pokročilých nastavení (okno pod tímto rámečkem) spustí dávkovou konverzi

77 dávková konverze v IrfanView  vybereme miniatury obrázků, které chceme dávkově zpracovat v IrfanThumbnails  v liště Soubor zvolíme volbu Spustit dávkové úpravy  nebo zmáčkneme B

78 seznam souborů a možnosti jejich přidání/odebrání nastavení výstupní složky volba konverze/přejmenování nastavení pokročilých nastavení (další okno)

79 změna velikosti rozlišení oříznutí zrcadlení, barevné korekce

80 dávkové přejmenování  v Dávkové konverzi IrfanView  nastavíme jméno (můžeme použít HOTKEYS)  můžeme nastavit indexování

81 úkol  stáhněte 5 velkých libovolných fotografií z internetu  upravte je v XnView neo IrfanView tak, aby všechny měly rozměr 640×480 (oříznutím a změnou velikosti) a 300DPI  do třech nových složek proveďte 3× dávkovou konverzi po každé novými parametry (např. změnit velikost, přidat text, zasostřit………)


Stáhnout ppt "Tento studijní materiálů vznikl v rámci projektu operačního programu OP Praha Adaptabilita. Název projektu: Inovace vzdělávacích programů Finanční poradenství."

Podobné prezentace


Reklamy Google