Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Specializovaná fotografie
Aplikace výpočetní techniky Mgr. Milan Randák
2
FOTOAPARÁT
3
Fotoaparát Princip fotoaparátu – dírková komora (Camera Obscura)
Fotografie = „psaní světlem“ Světlo prochází touto cestou... Objekt Objektiv Clona Závěrka Hledáček/LCD displej Film/digitální čip
4
Clona reguluje množství světla procházející objektivem – určuje jas obrazu objektu na filmu/čipu velikost otvoru clony určují clonová čísla změna o jedno clonové číslo znamená dvojnásobnou změnu plochy otvoru clony a tedy množství propuštěného světla f2.8, f4, f5.6, f8, f11, f16, f22
5
Závěrka zařízení, které umožňuje osvítit film/čip přesně definovaným časovým intervalem změna z intervalu na interval odpovídá dvojnásobné změně osvitové doby 1/8 s, 1/15 s, 1/30 s, 1/60 s, 1/125 s, 1/500 s, 1/1000 s, 1/2000 s časy se na stupnici uvádějí bez zlomku (8, 15, 30, 60, 125 – vteřiny je pak značeny 1', 2'‚ atd.)
6
Clona a čas společně určují množství světla při expozici
Stejnou expozici dosáhneme různými kombinacemi času a clony čím delší čas, tím větší clona
7
stejné množství světla dopadne na snímač při těchto kombinacích clony a času:
čas 1/30 sek., clona f16 čas 1/60 sek., clona f11 čas 1/125 sek., clona f8 čas 1/250 sek., clona f5.6
8
Hloubka ostrosti Lze zaostřit pouze na určitou vzdálenost - ostré jsou pouze objekty přesně v této vzdálenosti. ALE! Oko je nedokonalé a má omezenou rozlišovací schopnost, proto vnímá předměty jako ostré v určitém rozsahu za/před zaostřenou vzdáleností. Tuto oblast nazýváme hloubkou ostrosti. Oblast hloubky ostrosti za rovinou zaostření je dvakrát větší než před ní.
9
Hloubka ostrosti Hloubku ostrosti ovlivňují tři základní parametry:
Velikost nastavené clony Ohnisko použitého objektivu Zaostřená vzdálenost
10
Hloubka ostrosti Velikost nastavené clony
Čím vyšší clonové číslo (f), tím větší hloubka ostrosti.
11
Hloubka ostrosti Ohnisko použitého objektivu
Čím menší ohnisková vzdálenost, tím větší hloubka ostrosti.
12
Hloubka ostrosti Zaostřená vzdálenost
Čím na větší vzdálenost je zaostřeno, tím je hloubka ostrosti větší.
13
Hloubka ostrosti v praxi I
18 mm : f 8,0 : 1/200 s : ISO mm : f 5,6 : 1/250 s : ISO 200
14
Hloubka ostrosti v praxi II
35 mm : f 2,8 : 1/500 s : ISO mm : f 8,0 : 1/60 s : ISO 200
15
Expozice Expozice = vznik snímku, záznam na film/čip
Při vzniku fotografického obrazu hraje roli množství světla, které dopadne na film/čip. Regulujeme: intenzitu světla (nastavením clony) dobu působení světla (nastavením času závěrky) citlivost filmu/čipu – ISO (citlivost filmu/čipu) Správná expozice = různé kombinace časů, clon.
17
Expoziční režimy iAUTO P, A, S, M Scénické režimy, umělecké filtry
18
Expoziční režimy Automatický režim – iAUTO
Dobré výsledky za standardních světelných podmínek Střídavě oblačné výsledky za složitých světelných podmínek Možnosti nastavení v režimu iAUTO Sytost barev Teplota barev (vyvážení bílé) Jas (zesvětlení/ztmavení snímku) Rozostření pozadí Zachycení pohybu
19
Expoziční režimy Režimy P, A, S, M
P – fotoaparát automaticky nastaví čas a clonu podle jasu scény A – priorita clony: nastavíme clonu a fotoaparát podle ní nastaví adekvátní čas S – priorita času závěrky: nastavíme čas a fotoaparát podle něho nastaví adekvátní clonu M – manuální expozice: čas i clonu nastavujeme sami
20
Expoziční program A: priorita clony
Zvolíme si clonu podle požadované hloubky ostrosti. Příklad: Fotíme portrét a chceme vizuálně oddělit tvář od rušivého pozadí snímku. Proto zvolíme nízké clonové číslo (např. f 2.8). ISO nastavíme při dostatku světla např. na hodnotu 200. Fotoaparát si spočítá, jaký musí být čas závěrky, aby byla fotka „správně“ exponovaná („správně“ = ani tmavá, ani světlá; někde uprostřed).
21
Expoziční program A: priorita clony
V případě nedostatku světla volíme nejnižší clonová čísla, aby čas potřebný ke správné expozici nebyl příliš dlouhý (např. 1/5 s – fotka se lehce rozmaže), můžeme také zvýšit hodnotu ISO. Korekce expozice! Pokud není expozice podle našich představ, můžeme ji rychle posunout – ztmavit (-) či zesvětlit (+). Podrobněji viz dále.
22
Expoziční program A: priorita clony
Možnosti nastavení v režimu A (menu rychlé ovládání) Obrazový režim Vyvážení bílé (White Balance, WB) Samostatný snímek/sériové snímání/ samospoušť IS – stabilizátor obrazu (proti třesu ruky/rozmazání) Poměr stran obrázku (4:3, 3:2, 16:9, 1:1)
23
Expoziční program A: priorita clony
Kvalita obrázku – fotit vždy na JPG Fine Large! (případně RAW) Redukce červených očí Korekce expozice Způsob měření expozice Ostření (S-AF, C-AF, MF, S-AF+MF) Face detection ISO (běžně používat do ISO 800, vyšší hodnoty jen pokud je to opravdu nutné)
24
Korekce expozice (režimy A, S, P)
Pokud není expozice podle našich představ, můžeme ji rychle posunout: ztmavit (-) či zesvětlit (+). Posouváme o EV (světelné jednotky). Klasické příklady: fotíme sníh (obecně bílé předměty, plochy) – nutno přidat světlo fotíme večer na koncertě (obecně tmavé předměty, plochy) – nutno ubrat světlo ALE můžeme použít i v jiných situacích (umělecký záměr: high-key, low-key)
25
Motivové programy AUTO KRAJINA PORTRÉT SPORT NOC MAKRO
26
Režim AUTO Fotoaparát nastaví vše sám na střední hodnoty
Univerzální režim, který využijeme, pokud se focením nechceme více zabývat.
27
Režim PORTRÉT Fotoaparát nastaví hodně otevřenou clonu (např. f2.8) a krátký čas menší hloubka ostrosti mírně rozmazané pozadí postava na snímku je od pozadí opticky oddělena
28
Režim KRAJINA Fotoaparát nastaví co největší clonu (např. f11) s přihlédnutím k nejdelšímu za aktuálních světelných podmínek použitelnému času (např. 1/60) Výsledkem je vysoká hloubka ostrosti kompletně ostrý snímek, od popředí až po pozadí.
29
Režim SPORT Fotoaparát nastaví co nejkratší čas (např. 1/250 s) s přihlédnutím k cloně využitelné za aktuálních světelných podmínek (např. f4) zmrazení pohybu většinou poměrně nízká hloubka ostrosti snímku
30
Režim NOC Fotoaparát nastaví co nejdelší čas (např. 1/30 s) aby se alespoň trochu vykreslilo pozadí a vždy zapne blesk pro osvětlení popředí citlivost na pohyb přístroje a např. rozmazaná světla pohybujících se vozidel ostře je vykresleno jen popředí v dosahu blesku, tj. do cca 5 metrů od přístroje.
31
Makrofotografie - hloubka ostrosti extrémně malá
Pokud je předmět příliš blízko k objektivu, odráží méně světla a přístroj musí použít menší clonu, nebo hodně dlouhý čas Při makrofotografii je proto někdy obtížné udržet celý focený objekt ostrý
32
Focení s menší clonou – nízká hloubka ostrosti
Malá hloubka ostrosti znamená, že popředí je ostré,ale předměty za ním jsou více či méně rozmazané. pokud použijeme clonu f2, bude pouze jeden objekt ostrý, vše okolo bude mírně rozmazané.
33
Focení s větší clonou - roste hloubka ostrosti
Velká hloubka ostrosti naopak znamená, že popředí i pozadí je ostré, zřetelné, celý snímek je rovnoměrně ostrý. Při cloně f16 je celý snímek ostrý.
34
High-key…………low-key
35
Ovládací prvky
36
Ovládací prvky Přístup do rychlého menu / OK Korekce expozice
Volba ostřícího bodu Nastavení blesku Snímek/ sekvence/ samospoušť Prohlížení snímků Přístup do menu Co se zobrazí na displeji (kolik informací – při focení i prohlížení) Vyhození snímku do koše Oddálení a přiblížení (při prohlížení) Spuštění a ukončení nahrávání videa
37
Rastrový obrázek - fotografie nebo malba
rastry - fotografie nebo namalované obrázky (foto nebo malba) skládají se z jednotlivých bodů (bodů je hodně, jsou velmi malé, mohou mít různé barvy) malba se maluje, tj. nástroje pro vytvoření jsou štětec, tužka, sprej, guma atd. fotografie = „malba“, ale vytvořená fotoaparátem
38
Vektorový obrázek - kresba
Kresba se skládá z jednotlivých (geom.) objektů, tj. nástroje pro její vytvoření jsou obdélník, elipsa, úsečka, křivka atd. Tyto základní objekty můžeme různě tvarovat a deformovat, výsledný obrázek je však vždy jejich „skládačka“. Vektorové objekty nejsou tvořeny jednotlivými body, ale křivkami. Můžeme je libovolně zvětšovat a zmenšovat.
39
Rozlišení - DPI DPI - (Dot per Inch = bodů na palec). Jeden palec = cca 2,54 cm. (Takže obrázek široký 2,5 cm a se 100 body na šířku by měl rozlišení 100 dpi.) Rozlišení „přiměřené“! Potřebné rozlišení závisí na účelu obrázku, resp. na jeho využití.
40
Rozlišení obrazovky a tiskárny
Obrazovka (monitor) má hrubší rastr, obsahuje méně bodů než obrázek vytisknutý na tiskárně. U monitorů se jejich rozlišení udává v počtu bodů, které jsou na obrazovce. 17´´ x 768 bodů – 1280×1024 klikneme pravým tlačítkem na obrazovku, v nabídce zvolíme Vlastnosti – Nastavení a vidíme rozlišení obrazovky Běžná tiskárna dpi Jeden barevný bod je tvořen několika fyzickými body základních barev.
41
Základní pravidla Obrázek můžeme tisknout poloviční, než ho vidíme na obrazovce. Pro úpravy, koláže, ukládání obrázků a tisk na běžných tiskárnách je ideální počet bodů cca x 768. Pokud chceme obrázek zvětšovat nebo z něho část vyříznout, musí být bodů samozřejmě více. Počet bodů určuje velikost, v jaké můžeme obrázek při určité kvalitě (rozlišení) vytisknout. Na různých počítačích bude stejný obrázek zobrazen různě veliký.
42
Barevná hloubka
43
Barevná hloubka
44
Formáty bitmapových obrázků
BMP = bitová mapa (věrnost obrázku, ale velký soubor) JPG (JPEG) - komprimovaný, tj. zhuštěný formát (komprese JPEG probíhá velmi účinně, ale ztrátově). Při ukládání volíme kvalitu uložení. Čím vyšší kvalita, tím větší soubor! GIF - komprimovaný, ale bezeztrátově. GIF lze použít jen u obrázků v barevné hloubce 256 (a méně) barev nebo 256 stupňů šedi.
45
Formáty bitmapových obrázků
Formát JPEG použijeme na fotografie, které potřebují barevnou hloubku 16,7 mil. barev a u kterých ztrátovost komprese zanikne Formát GIF použijeme na grafické prvky (např. tlačítka www stránek). Ty mívají velké plochy jedné barvy a stačí pro ně většinou 256 barev. Formát GIF zajistí minimální velikost souboru a přitom bezchybně zachová jeho vzhled.
46
Jak získat bitmapový obrázek?
namalovat v bitmapovém editoru (obtížné) stáhnout z internetu nascanovat vyfotit digitálním fotoaparátem
47
Bitmapové editory Jasc Paint Shop Pro Corel Paint Shop Pro
Adobe PhotoShop GIMP MACROMEDIA Freehand Malování Microsoft Imaging (pro nascenované fotografie) většina bitmapových editorů obsahuje i vektorové prvky (např. text, základní tvary)
48
Úkol namalujte obrázek v programu malování s použitím všech nástrojů
uložte obrázek pod jménem Mujobr.bmp do složky TEMP/ŠKOLENÍ/Počítačová grafika/vasejmeno uložíte příkazem Uložit jako a vyhledáte uvedenou cestu 10 minut
49
nástroj posun nástroj výběr nástroj posun nástroj výběr text nástroj výběr výplň kapátko kapátko klonovací štětec klonovací štětec klonovací štětec výplň kapátko výplň nástroj posun text text
50
základní nástroje bitmapových editorů
šipka (Arrow) – základní nástroj, někdy funguje jako posun, někdy umožňuje zvětšování nebo zmenšování výběru výběr (Selection) – vybírá část bitmapy geometrický tvar (základní obdélník) od ruky (Free Hand - v podobě lasa)
51
základní nástroje bitmapových editorů
magická hůlka (Magic Wand - vybírá úsek bitmapy s podobnou barvou) vyber vše – CTRL-A, zruš výběr – CTRL-D kapátko (Dropper) – nabírá barvu z obrázku (pravým tlačítkem do pozadí,levým do popředí) štětec (Paint Brush) – maluje stopu podle nastavení, někdy pokročilé funkce analogické skutečnému malování)
52
základní nástroje bitmapových editorů
klonovací štetec (Clone Brush) – umožňuje kopírování části obrázku na jiné místo fixírka (AirBrush) – podobné štětci, někdy chybí výplň (Fill) – vyplňuje ohraničenou plochu barvou, vzorkem, barevným přechodem…
53
základní nástroje bitmapových editorů
obrázková tuba (Picture Tube) – kliknutím LT umístíte na plochu různé předpřipravené motivy reliéfní štětec, retuš (Retouch) – umožńuje lokální změny a opravy obrázku – rozmazání barev, ztmavení, zaostřední apod… vektorové prvky – text, pero, a základní tvary (obdélník, kruh..)
54
Úkol namalujte obrázek v programu Paint Shop Pro 6 s použitím všech nástrojů vyzkoušejte všechny nástroje uložte do stejné složky pod jménem Moje bitmapa 10 minut
55
Prohlížení a správa obrázků
56
1. obrázky ve složce si můžeme nechat zobrazit pomocí volby Miniatury
57
2. použijeme specializovaný program na prohlížení obrázků - IrfanView
58
2. použijeme specializovaný program na prohlížení obrázků - XnView
59
Úkol Prohlédněte si složku TEMP/Počítačová grafika/Vzory/Základy:
s použitím volby Tento počítač (se zobrazením miniatur) pomocí programu IrfanView pomocí programu XnView 10 minut
60
Základní úpravy obrázků
61
Otočení obrázku - využijeme při otáčení na výšku komponovaných snímků.
62
Zrcadlení obrázku - je jeho převrácení vodorovně, případně otočení o 180 stupňů
63
Oříznutí obrázku do výběru – šipkou vybereme výběr a ořízneme dle obrázku (nebo ikona nůžek)
64
Oříznutí obrázku do výběru – šipkou vybereme výběr a ořízneme dle obrázku (nebo ikona nůžek)
65
Jas, Kontras, Gama, Barvy - zvýšení jasu zesvětlí obrázek, pozor ale na zcela bílá tzv. vypálená místa, hlavně u oblohy. Podobně při ubrání jasu pozor na plné černé plochy – volba Obrázek – Parametry – Upravit Jas kontrast
66
Jas, Kontras, Gama, Barvy - zvýšení jasu zesvětlí obrázek, pozor ale na zcela bílá tzv. vypálená místa, hlavně u oblohy. Podobně při ubrání jasu pozor na plné černé plochy volba Obrázek – Upravit barvy (Shift-G)
67
Zmenšení – změna rozlišení
68
Zmenšení – změna rozlišení
69
Změna barevné hloubky – volba Obrázek
70
Změna barevné hloubky
71
zaostření obrázku
72
rozostření obrázku - filtry
73
Úkol upravte obrázky ve složce Základy výše popsanými způsoby
uložte upravené obrázky do vaší složky (volba Uložit jako-vstoupíte do vaší složky a uložíte) 20 minut
74
dávková konverze umožňuje měnit a přejmenovávat velké množství obrázků najednou změny jsou pro všechny obrázky stejné přejmenování je většinou možné ve tvaru JménoIndex (např. dovolená1, dovolená2…dovolenáX)
75
dávková konverze v XnView
v záložce nástroje vyberem volbu Dávková konverze lze použít kláesovou zkratku CTRL+U
76
přidání obrázků ke zpracování
nastavení pokročilých nastavení (okno pod tímto rámečkem) spustí dávkovou konverzi nastavení výstupní složky
77
dávková konverze v IrfanView
vybereme miniatury obrázků, které chceme dávkově zpracovat v IrfanThumbnails v liště Soubor zvolíme volbu Spustit dávkové úpravy nebo zmáčkneme B
78
seznam souborů a možnosti jejich přidání/odebrání
volba konverze/přejmenování nastavení pokročilých nastavení (další okno) nastavení výstupní složky
79
zrcadlení, barevné korekce
oříznutí změna velikosti zrcadlení, barevné korekce rozlišení
80
dávkové přejmenování v Dávkové konverzi IrfanView
nastavíme jméno (můžeme použít HOTKEYS) můžeme nastavit indexování
81
úkol stáhněte 5 velkých libovolných fotografií z internetu
upravte je v XnView neo IrfanView tak, aby všechny měly rozměr 640×480 (oříznutím a změnou velikosti) a 300DPI do třech nových složek proveďte 3× dávkovou konverzi po každé novými parametry (např. změnit velikost, přidat text, zasostřit………)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.