Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Počítačová grafika a digitální fotografie lektor: RNDr. Pavel Vlach, Ph.D.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Počítačová grafika a digitální fotografie lektor: RNDr. Pavel Vlach, Ph.D."— Transkript prezentace:

1 Počítačová grafika a digitální fotografie lektor: RNDr. Pavel Vlach, Ph.D.

2 Rastrový obrázek - fotografie nebo malba •rastry - fotografie nebo namalované obrázky (foto nebo malba) •skládají se z jednotlivých bodů (bodů je hodně, jsou velmi malé, mohou mít různé barvy) malba se maluje, tj. nástroje pro vytvoření jsou štětec, tužka, sprej, guma atd. •fotografie = „malba“, ale vytvořená fotoaparátem

3 Vektorový obrázek - kresba •Kresba se skládá z jednotlivých (geom.) objektů, tj. nástroje pro její vytvoření jsou obdélník, elipsa, úsečka, křivka atd. Tyto základní objekty můžeme různě tvarovat a deformovat, výsledný obrázek je však vždy jejich „skládačka“. •Vektorové objekty nejsou tvořeny jednotlivými body, ale křivkami. Můžeme je libovolně zvětšovat a zmenšovat.

4 Rozlišení - DPI •DPI - (Dot per Inch = bodů na palec). Jeden palec = cca 2,54 cm. (Takže obrázek široký 2,5 cm a se 100 body na šířku by měl rozlišení 100 dpi.) •Rozlišení „přiměřené“! •Potřebné rozlišení závisí na účelu obrázku, resp. na jeho využití.

5 Rozlišení obrazovky a tiskárny •Obrazovka (monitor) má hrubší rastr, obsahuje méně bodů než obrázek vytisknutý na tiskárně. •U monitorů se jejich rozlišení udává v počtu bodů, které jsou na obrazovce. 17´´ x 768 bodů – 1280×1024 –klikneme pravým tlačítkem na obrazovku, v nabídce zvolíme Vlastnosti – Nastavení a vidíme rozlišení obrazovky •Běžná tiskárna dpi •Jeden barevný bod je tvořen několika fyzickými body základních barev.

6 Základní pravidla •Obrázek můžeme tisknout poloviční, než ho vidíme na obrazovce. •Pro úpravy, koláže, ukládání obrázků a tisk na běžných tiskárnách je ideální počet bodů cca x 768. •Pokud chceme obrázek zvětšovat nebo z něho část vyříznout, musí být bodů samozřejmě více. •Počet bodů určuje velikost, v jaké můžeme obrázek při určité kvalitě (rozlišení) vytisknout. •Na různých počítačích bude stejný obrázek zobrazen různě veliký.

7 Barevná hloubka

8

9 Formáty bitmapových obrázků •BMP = bitová mapa (věrnost obrázku, ale velký soubor) •JPG (JPEG) - komprimovaný, tj. zhuštěný formát (komprese JPEG probíhá velmi účinně, ale ztrátově). Při ukládání volíme kvalitu uložení. Čím vyšší kvalita, tím větší soubor! •GIF - komprimovaný, ale bezeztrátově. GIF lze použít jen u obrázků v barevné hloubce 256 (a méně) barev nebo 256 stupňů šedi. •Formát JPEG použijeme na fotografie, které potřebují barevnou hloubku 16,7 mil. barev a u kterých ztrátovost komprese zanikne •Formát GIF použijeme na grafické prvky (např. tlačítka www stránek). Ty mívají velké plochy jedné barvy a stačí pro ně většinou 256 barev. Formát GIF zajistí minimální velikost souboru a přitom bezchybně zachová jeho vzhled.

10 Jak získat bitmapový obrázek? •namalovat v bitmapovém editoru (obtížné) •stáhnout z internetu •nascanovat •vyfotit digitálním fotoaparátem

11 ručně malovaný obrázek

12

13 Bitmapové editory • Jasc Paint Shop Pro • Corel Paint Shop Pro 9 – XI • Adobe PhotoShop • GIMP • MACROMEDIA Freehand • Malování  • Microsoft Imaging (pro nascenované fotografie) fotografie) většina bitmapových editorů obsahuje i vektorové prvky (např. text, základní tvary) většina bitmapových editorů obsahuje i vektorové prvky (např. text, základní tvary)

14 program malování nástroj nepravidelný výběr nástroj obdélníkový výběr nástroj guma nástroj výplň nástroj kapátko nástroj lupa nástroj tužka nástroj štětec nástroj fixírka vektorové nástroje čára a tvary vybraná barvy popředí a pozadí paleta

15 Úkol •namalujte obrázek v programu malování s použitím všech nástrojů •uložte obrázek pod jménem Mujobr.bmp do složky TEMP/ŠKOLENÍ/Počítačová grafika/vasejmeno •uložíte příkazem Uložit jako a vyhledáte uvedenou cestu •10 minut

16 nástroj výběr nástroj posun výplň text kapátko klonovací štětec

17 základní nástroje bitmapových editorů •šipka (Arrow) – základní nástroj, někdy funguje jako posun, někdy umožňuje zvětšování nebo zmenšování výběru •výběr (Selection) – vybírá část bitmapy –geometrický tvar (základní obdélník) –od ruky (Free Hand - v podobě lasa) –magická hůlka (Magic Wand - vybírá úsek bitmapy s podobnou barvou) –vyber vše – CTRL-A, zruš výběr – CTRL-D •kapátko (Dropper) – nabírá barvu z obrázku (pravým tlačítkem do pozadí,levým do popředí) •štětec (Paint Brush) – maluje stopu podle nastavení, někdy pokročilé funkce analogické skutečnému malování)

18 základní nástroje bitmapových editorů •klonovací štetec (Clone Brush) – umožňuje kopírování části obrázku na jiné místo •fixírka (AirBrush) – podobné štětci, někdy chybí •výplň (Fill) – vyplňuje ohraničenou plochu barvou, vzorkem, barevným přechodem… •obrázková tuba (Picture Tube) – kliknutím LT umístíte na plochu různé předpřipravené motivy •reliéfní štětec, retuš (Retouch) – umožńuje lokální změny a opravy obrázku – rozmazání barev, ztmavení, zaostřední apod… •vektorové prvky – text, pero, a základní tvary (obdélník, kruh..)

19 Úkol •namalujte obrázek v programu Paint Shop Pro 6 s použitím všech nástrojů •vyzkoušejte všechny nástroje •uložte do stejné složky pod jménem Moje bitmapa •10 minut

20 Prohlížení a správa obrázků

21 1. obrázky ve složce si můžeme nechat zobrazit pomocí volby Miniatury

22 2. použijeme specializovaný program na prohlížení obrázků - IrfanView

23 2. použijeme specializovaný program na prohlížení obrázků - XnView

24 Úkol •Prohlídněte si složku TEMP/Počítačová grafika/Vzory/Základy: –s použitím volby Tento počítač (se zobrazením miniatur) –pomocí programu IrfanView –pomocí programu XnView –10 minut

25 Základní úpravy obrázků

26 Otočení obrázku - využijeme při otáčení na výšku komponovaných snímků.

27 Zrcadlení obrázku - je jeho převrácení vodorovně, případně otočení o 180 stupňů

28 Oříznutí obrázku do výběru – šipkou vybereme výběr a ořízneme dle obrázku (nebo ikona nůžek)

29

30 Jas, Kontras, Gama, Barvy - zvýšení jasu zesvětlí obrázek, pozor ale na zcela bílá tzv. vypálená místa, hlavně u oblohy. Podobně při ubrání jasu pozor na plné černé plochy – volba Obrázek – Parametry – Upravit Jas kontrast

31 Jas, Kontras, Gama, Barvy - zvýšení jasu zesvětlí obrázek, pozor ale na zcela bílá tzv. vypálená místa, hlavně u oblohy. Podobně při ubrání jasu pozor na plné černé plochy volba Obrázek – Upravit barvy (Shift-G)

32 Zmenšení – změna rozlišení

33

34 Změna barevné hloubky – volba Obrázek

35 Změna barevné hloubky

36 zaostření obrázku

37 rozostření obrázku - filtry

38 Úkol •upravte obrázky ve složce Základy výše popsanými způsoby •uložte upravené obrázky do vaší složky (volba Uložit jako-vstoupíte do vaší složky a uložíte) •20 minut

39 dávková konverze •umožňuje měnit a přejmenovávat velké množství obrázků najednou •změny jsou pro všechny obrázky stejné •přejmenování je většinou možné ve tvaru JménoIndex (např. dovolená1, dovolená2…dovolenáX)

40 dávková konverze v XnView •v záložce nástroje vyberem volbu Dávková konverze •lze použít kláesovou zkratku CTRL+U

41 přidání obrázků ke zpracování nastavení výstupní složky nastavení pokročilých nastavení (okno pod tímto rámečkem) spustí dávkovou konverzi

42 dávková konverze v IrfanView •vybereme miniatury obrázků, které chceme dávkově zpracovat v IrfanThumbnails •v liště Soubor zvolíme volbu Spustit dávkové úpravy •nebo zmáčkneme B

43 seznam souborů a možnosti jejich přidání/odebrání nastavení výstupní složky volba konverze/přejmenování nastavení pokročilých nastavení (další okno)

44 změna velikosti rozlišení oříznutí zrcadlení, barevné korekce

45 dávkové přejmenování •v Dávkové konverzi IrfanView •nastavíme jméno (můžeme použít HOTKEYS) •můžeme nastavit indexování

46 úkol •stáhněte 5 velkých libovolných fotografií z internetu •upravte je v XnView neo IrfanView tak, aby všechny měly rozměr 640×480 (oříznutím a změnou velikosti) a 300DPI •do třech nových složek proveďte 3× dávkovou konverzi po každé novými parametry (např. změnit velikost, přidat text, zasostřit………)

47 Digitální fotografie Jak fotografovat s digitálním fotoaparátem, jak fotografie přenést do počítače či na papír

48 kvalitní fotografie vyžaduje znalosti, cit, praxi • •Základní znalosti najdete zde • •Cit je někomu vlastní více, jinému méně, dá se • •rozvíjet. • •Praxe je zcela nutná. Uvědomte si, že největším • •nákladem je u digitálního fotoaparátu jeho pořízení. • •fotografujte hodně a často, nespokojte se nikdy s jedním záběrem, třeba ten druhý nebo třetí bude ještě lepší.

49 Clona a čas • •dvě základní hodnoty, které rozhodujícím způsobem ovlivňují náš snímek • •Takzvaná uzávěrka na okamžik odkryje snímač, který zaznamená scénu před • •objektivem. Tomuto záznamu se říká expozice snímku. Přístroj pak sejmutý obraz uloží ve formě počítačového souboru na paměťovou kartu.

50 Čas je doba, na kterou závěrka odkryje snímací prvek • •Tato doba musí být tak dlouhá, aby na snímač dopadlo přiměřené množství světla, ale tak krátká, • •aby snímek nebyl rozmazaný • •Čím je delší čas, tím více světla může při expozici dopadnout na snímač ve fotoaparátu a naopak • •běžný rozumný čas je 1/100 vteřiny až 1/60 vteřiny • •většina lidí udrží v ruce bez rozmazání čas 1/60 vteřiny, profesionálové i 1/30 • •nad 1/10 vteřiny téměř nikdo nerozmazaný obrázek z ruky nevyfotí - je třeba použít stativ • •sportovní záběry a např. zvířata v pohybu potřebují čas kratší než 1/250 vteřiny

51 Clona [f] udává množství světla, které objektiv propustí na snímač • •Clona - zúžení otvoru objektivu • •slouží k regulaci množství světla, které dopadá na snímač • •clona f2.8 znamená malé zaclonění a velký otvor, clona f16 pak naopak velké zaclonění • •čím větší clona, tím více uzavřený objektiv a tím • •méně světla propouští

52 Clona a čas společně určují množství světla při expozici • •Stejnou expozici dosáhneme různými kombinacemi času a clony • •čím delší čas, tím větší clona • •stejné množství světla dopadne na snímač při těchto kombinacích clony a času: • •čas 1/30 sek., clona f16 • •čas 1/60 sek., clona f11 • •čas 1/125 sek., clona f8 • •čas 1/250 sek., clona f5.6

53 s větší clonou roste hloubka ostrosti • •Malá hloubka ostrosti znamená, že popředí je ostré,ale předměty za ním jsou více či méně rozmazané. • •pokud použijeme clonu f2, bude pouze jeden objekt ostrý, vše okolo bude mírně rozmazané.

54 s větší clonou roste hloubka ostrosti • •Velká hloubka ostrosti naopak znamená, že popředí i pozadí je ostré, zřetelné, celý snímek je rovnoměrně ostrý. • •Při cloně f16 je celý snímek ostrý.

55 makrofotografie - hloubka ostrosti až extrémně malá • •Pokud je předmět příliš blízko k objektivu, odráží méně světla a přístroj musí použít menší clonu, nebo hodně dlouhý čas • •Při makrofotografii je proto někdy obtížné udržet celý focený objekt ostrý

56 Motivové programy • •AUTO, KRAJINA, PORTRÉT, SPORT, NOC, MAKRO

57 Režim AUTO • •Fotoaparát nastaví vše sám na střední hodnoty • •Univerzální režim, který využijeme, pokud se focením nechceme více zabývat.

58 Režim PORTRÉT • •Fotoaparát nastaví hodně otevřenou clonu (napø. f2.8) a krátký čas • •menší hloubka ostrosti • •mírně rozmazané pozadí • •postava na snímku je od pozadí opticky oddělena

59 Režim KRAJINA • •Fotoaparát nastaví co největší clonu (např. f11) s přihlédnutím k nejdelšímu za aktuálních světelných podmínek použitelnému času (např. 1/60) • •Výsledkem je vysoká hloubka ostrosti • •kompletně ostrý snímek, od popředí až po pozadí.

60 Režim SPORT • •Fotoaparát nastaví co nejkratší čas (např. 1/250 s) s přihlédnutím k cloně využitelné za aktuálních světelných podmínek (např. f4) • •zmrazení pohybu • •většinou poměrně nízká hloubka ostrosti snímku

61 Režim NOC • •Fotoaparát nastaví co nejdelší čas (např. 1/30 s) aby se alespoň trochu vykreslilo pozadí a vždy zapne blesk pro osvětlení popředí • •citlivost na pohyb přístroje a např. rozmazaná světla pohybujících se vozidel • •ostře je vykresleno jen popředí v dosahu blesku, tj. do cca 5 metrů od přístroje.

62 úkol • vytvořte různých 10 fotografií •3 fotografie osob •2 fotografie krajiny •3 fotografie stromů, rostlin •2 makrofotografie

63 Jak naložit s daty na kartě fotoaparátu?

64 1. kartu vložit do tiskárny a vytisknout •řada tiskáren má přímo čtečku karet a umožňuje tisknout fotografie bez připojení k počítači

65 2. stáhnout data s fotoaparátu pomocí USB •pomocí připojeného kabelu USB (nebo IEE1934- FiREWIRE) s nainstalovanými ovladači stáhneme data do počítače •nevýhoda – nutnost instalace ovladačů fotoaparátu

66 3. stáhnout data pomocí čtečky karet •kartu z fotoaparátu vyjmeme a vložíme do čtečky karet •čtečky běžné v noteboocích a některých stolních počítačích •lze zakoupit interní i externí čtečku karet •připojíme přes USB a počkáme až OS rozpozná čtečku – ve složce Tento počítač se tváří jako nový (nebo několik nových) disk

67 úkol •přeneste vytvořené fotografie pomocí čteček v učebně do vašeho počítače

68 Skenování (Scanování) digitalizace „analogových“ papírových předloh

69 SKENER (SCANER) •Rozlišení skeneru - udává se maximální fyzické rozlišení (např. 600 x dpi); dále maximální rozlišení (dosažené tzv. interpolací, tj. dopočítáním bodů, které skener neumí nasnímat, ale zkusí je odhadnout, dopočítat z okolních bodů) •Pro kvalitní tisk stačí bohatě mít fotografie v rozlišení 300 dpi. •Barevná hloubka a denzita - většina běžných skenerů „dodá“ snímek v barevném prostoru RGB

70 Skenujeme zásadně v bitmapovém editoru •k každém bitmapovém editoru je k dispozici volba Import •v této volbě je možnost Twain – Acquire (nebo Scan) •po zvolení vstupního zařízení se objeví dialogové okno – Nastavení skenování •většinou (při kvalitní předloze) se vyplatí nechat standardní nastavení •můžete vždy měnit rozlišení, počet barev, jas a kontrast a další pokročilá volitelná nastavení (filtry), např. zaostření, histogram, gama atd… •dobré je využít redukci Moaré (zkreslení u ofsetových nebo lesklých zdrojů)

71 úkol •naskenujte 5 fotografií nebo obrázků z předložených zdrojů • uložte do Vaší složky, do podsložky scan

72 Rozbalovací nabídky bitmapového editoru

73 nabídka Edit •CUT – vystřihnout •COPY – kopírovat •PASTE –As New Image (CTRL+V) – vloží do nového souboru –As New Layer (CTRL+L) – vloží do nové vrstvy –As New Selection (CRTL+E) – vloží do stávající vrstvy jako nový výběr •CLEAR - smazat

74 nabídka IMAGE •Flip – vertikální zrcadlení •Mirror – horizontální zrcadlení •Rotate – volná rotace •Add borders – přidá rámeček dle barvy pozadí •Crop – oříznutí •Canvas Size – zvětšení plochy pod obrázkem •Resize – změna velikosti a rozlišení •Deformations – různé deformační efekty •Effects – různé grafické a kreativní efekty •Blur – zjemnění •Edge –zvýraznění hran •Noise – přidání/redukce šumu •Sharpen – zaostření •Other – další efekty

75 nabídka COLOR •Adjust – nastavení Jas, Kontrast, Gama, Saturace, Hue, Stíny, Střední, Tóny, Světlé plochy, Histogram •Colorize – dobarvení monochromatického obrázku •Gray Scale – převedení do šedé škály •Negative Image – negativ •Posterize – „plakátizace“ •Solarize – „přesvícení“ •Decrease/Increase Color Depth - redukce/zvýšení počtu barev

76 nabídka LAYER •New Raster Layer – nová vrstva (automaticky se vytvoří při vložení nčeho pomocí CTRL+L) •New Vector Layer – vektorová vrstva pro písmo a velktorové objekty (vytvoří se automaticky po kliknutí na nějaký vektorový nástroj) •Duplicate – duplikace vrstvy •Arrange – Uspořádání vrstev •View – viditelnost vrstvev •Merge – spojování vrstev

77 úkol •vyzkoušejte rozbalovací nabídky programu Paint Shop pro 6 prací se soubory e složky Základy

78 Koláže kombinování několika obrázků pomocí vrstev

79 úkol •sledujte vytvoření jednoduché koláže lektorem •vytvořte koláže podle manuálu •vytvořte koláž dle pokynů lektora (Plakát Afrika)


Stáhnout ppt "Počítačová grafika a digitální fotografie lektor: RNDr. Pavel Vlach, Ph.D."

Podobné prezentace


Reklamy Google