Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 8.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 8."— Transkript prezentace:

1 Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8. Téma : Absolutní monarchie ve Francii Autor : Mgr. Monika Konečná

2 Opakujeme: 1) Francouzští protestanti, příznivci kalvinismu. ____________ (hugenoti) 2) Listina, zajišťující náboženský mír ve Francii, vydaná Jindřichem IV. ______________ (Edikt nantský) 3) Panovnická dynastie vládnoucí ve Francii na počátku 17. století. _____________ (Bourboni) 4) První ministr francouzského krále Ludvíka XIII. v letech 1624 – _________________ (kardinál Richelieu) 5) Typ výrobního podniku založený na ruční řemeslné technice a na dělbě práce.______________ (manufaktura) 6) Neomezená vládní moc jedince. _______________ (absolutismus)

3 Ludvík XIV. (1643 – 1715) - přezdíván „král Slunce“ - z rodu Bourbonů
na trůn nastoupil v pěti letech (do roku 1661 za něj vládla jeho matka Anna Rakouská a kardinál Mazarin) 2) 3) 1)

4 Znaky Ludvíkovy vlády:
1) Honosný dvůr - obklopoval se přepychem, miloval zábavu a radovánky, nechal vystavět zámek ve Versailles sleduj video 4)

5 Počet lidí žijících u dvora: 20 000 Kuchařů na zámku: 338 Lékařů: 48
Stavba zámku v letech stála livrů (srovnání: cena košile 4 livry, bochník chleba 0,10 livrů) Délka průčelí: 580 metrů Počet místností: 2000 Počet lidí žijících u dvora: Kuchařů na zámku: 338 Lékařů: 48 Zpěváků: 125 Kněží: 74 5) Zrcadlový sál postavil roku 1678 Mansart. Je 79 m dlouhý, překlenutý klenbou s bohatou malířskou výzdobou. Okna na jedné straně odpovídají zrcadlům na stěně protější. „Zažehli tisíce světel, která se odrážela v zrcadlech a na briliantech kavalírů a dam“.

6 vládl neomezeně, určoval náboženství, jmenoval ministry,
2) Absolutismus vládl neomezeně, určoval náboženství, jmenoval ministry, do vězení mohl uvrhnout kohokoliv bez udání důvodů… prohlašuje o sobě „stát jsem JÁ“ 6)

7 vládl z jednoho ústředí země byla rozdělena na kraje (departmenty)
3) Centralismus vládl z jednoho ústředí země byla rozdělena na kraje (departmenty) mezi nimiž byly značné rozdíly Vyznač na mapě! Ardennes (08) Calvados (14) Gironde (33) Paris (75) Vendée (85) 7) Obr: Dodnes je Francie rozdělena na několik desítek departmentů

8 asi 300 000 vojáků, kteří dostávali stálý plat („žold“)
4) Opora v armádě asi vojáků, kteří dostávali stálý plat („žold“) nový vynález („bajonet“) = bodlo nasazené na ústí pušky 8) 5) Katolicismus jediným povoleným náboženstvím byl katolicismus, protestantské proudy byly zakázány 1685 zrušen Edikt nantský (asi nekatolíků emigruje)

9 Doplň tajenku: 1) Ludvík XIV. byl přezdíván „král …….“.
2) Bodlo nasazené na ústí pušky. 3) Jednotka francouzské měny do konce 18. století. 4) Umělecký směr vládnoucí v Evropě v 17. století. 5) Matka panovníka vládnoucí za syna v době jeho nezletilosti. 6) Budovy sloužící k ubytování stálé armády. 7) Pravidla chování ve společnosti.

10 mercator = obchodník, nová hospodářská politika
6) Merkantilismus mercator = obchodník, nová hospodářská politika ministr financí Jean Colbert znaky: převaha vývozu nad dovozem podpora manufaktur úplný zákaz vývozu zlata a stříbra snaha získat kolonie (zdroj surovin, odbytiště výrobků) Obr: Manufaktura na výrobu gobelínů. 9)

11 Použité zdroje: Literatura Obrázky:
HLAVAČKA, M. Dějepis 3: pro gymnázia a střední školy. 1. vydání. Praha: SPN, s. ISBN Obrázky: 1) URL:<http://www.ceskatanecniasociace.cz/userfiles/image/KralSlunce.jpg>[cit. 2. února 2011] 2) URL:<http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b9/MariaAnnaofSpain06.jpg/220px-MariaAnnaofSpain06.jpg>[cit. 2. února 2011] 3) URL:<http://ao-institut.cz/texty/krestanstvi/img/jules-cardinal-mazarin.jpg>[cit. 2. února 2011] 4) URL:<http://yeinjee.com/travel/wp-content/uploads/2007/08/versailles-palace-03.jpg>[cit. 2. února 2011] 5) URL:<http://img2.ceskatelevize.cz/program/porady/ /foto09/02.jpg>[cit. 2. února 2011] 6) URL:<http://web.sks.cz/prace/buman_r/louisxiv.gif>[cit. 2. února 2011] 7) URL:<http://en.wikipedia.org/wiki/File:Départements_de_France_English.svg>[cit. 2. února 2011] 8) URL:<http://ovsg-toetstrainer.be/subdomain/woordenschat/vanatotz/b/bajonet.gif>[cit. 2. února 2011] 9)URL:<http://www.google.com/imgres?imgurl=http://nd04.jxs.cz/160/476/ca9bd15986_ _o2.jpg&imgrefurl=http://history-if.blog.cz/1011&usg=__jebOYXiSUKlkiiWcnr7Q--6QRcE=&h=331&w=460&sz=31&hl=en&start=10&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=YaHBjMf5zRKrxM:&tbnh=92&tbnw=128&prev=/images%3Fq%3Dmanufaktura%2Bludv%25C3%25ADk%2BXIV%26um%3D1%26hl%3Den%26tbm%3Disch&ei=xy2cTe__NM7GtAbI0en1BQ>[cit. 2. února 2011]


Stáhnout ppt "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 8."

Podobné prezentace


Reklamy Google