Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0106 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0106 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a."— Transkript prezentace:

1 Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0106 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a literatura Téma:Substantiva – skloňování feminin Jméno autora:Kateřina Halaštová Vytvořeno dne: Metodický popis – anotace:Prezentace procvičuje zařazování slov k jednotlivým vzorům rodu ženského, upozorňuje na zvláštnosti skloňování. Závěr prezentace je určen k procvičení poznatků. SUBSTANTIVA – SKLOŇOVÁNÍ FEMININ

2 Pokud je podstatné jméno rodu ženského v 1.p.j.č. zakončené koncovkou –a, skloňujeme jej podle vzoru ……………………….. Pokud je podstatné jméno rodu ženského v 1.p.j.č. zakončené koncovkou –e, skloňujeme jej podle vzoru ……………………….. Pokud je podstatné jméno rodu ženského v 1.p.j.č. bez koncovky, rozlišuje se podle tvaru ve 2.p.j.č.: a)Pokud je 2.p.j.č. zakončen koncovkou –e (-ě), skloňujeme slovo podle vzoru ……………………. b)Pokud je 2.p.j.č. zakončen koncovkou – i, skloňujeme slovo podle vzoru ……………….. SKLOŇOVÁNÍ FEMININ

3  Tvrdý vzor žena má ve všech koncovkách –y, kromě – ami v 7. pádě množného čísla (s ženami, s dcerami, s husami…)  U některých slov se v některých pádech při skloňování krátí kmenová samohláska (př. jáma – bez jam, díra – bez děr, vrána – bez vran…)  Zvláštnosti ve skloňování vykazují slova:  Husa – 2. pád množného čísla………………………i ……………………..  Dcera – 3. a 6. pád jednotného čísla …………………………… VZOR ŽENA

4  U některých slov se v některých pádech při skloňování krátí kmenová samohláska (př. práce – bez prací, plíce – bez plic…)  Slova domácí zakončená koncovkou – ice nemají ve 2.pádě množného čísla koncovku (bez ulic, kytic, silnic, lavic…)  Slova přejatá zakončená koncovkou – ice mají ve 2. pádě dva tvary (bez edic i edicí, kompozic i kompozicí…)  Podstatné jméno ovce a slova zakončená – yně mají ve 2.pádě množného čísla dva tvary: bez ovec i ovcí, bez jeskyň i jeskyní, bez kuchyň i kuchyní VZOR RŮŽE

5  Některá jména zakončená na –ť, -ď (př. čtvrť, huť, pouť, loď, trať…) a některá další jména (př. nit, ocel, žluč…) kolísají mezi vzory píseň a kost (tzn. v některých pádech mají dvojí koncovku, ve zbývajících se skloňují jen podle vzoru píseň)  2.p.j.č. bez čtvrtě i bez čtvrti, bez hutě i bez huti, bez nitě i bez niti  1.p.mn.č. čtvrtě i čtvrti, hutě i huti, nitě i niti  4.p.mn.č. čtvrtě i čtvrti, hutě i huti, nitě i niti VZOR PÍSEŇ

6  Podle tohoto vzoru se skloňují slova zakončená –ost (-est, -st) a další slova, např. věc, řeč, obuv  Slova moc (nemoc, pomoc, velmoc…), lest, mast, past, pelest, pěst, plst, propust mají ve 3. a 6.p.mn.č. i tvary podle vzoru píseň (mastem i mastím, o mastech i o mastích)  Slova noc, mysl, sůl, otep, step, směs, ves, myš, smrt chuť, odpověď, lež mají v 3. a 6.p.mn.č., příp. i 7.p.mn.č. tvary jen podle vzoru píseň VZOR KOST

7  Určit vzor jednotlivých slov: Step, ostýchavost, chvíle, koupel, dělnice, mast, společnost, tráva, košile, řeč, sůl, vesnice, míle, nit, stať, radost, Čáslav, závrať, průvodčí, ruka, dlaň, lež, velmoc, kytice, mládež, labuť CVIČENÍ 1

8 Uvést do správného tvaru podstatná jména v závorkách: Moře křižovaly nákladní (loď). Odjel do (Čáslav).Čína se symbolicky zapsala mezi největší námořní (velmoc). Jak to chodí za (zeď) Vatikánu? Za (ves) začínala turistická stezka. Vyžehlil si svou svatební (košile). Krásnými (chvíle) pro něj byly dny strávené s vnoučaty. Moderní medicína úspěšně bojuje proti mnohým (nemoc). Kdybys měla, má panenko, sto (ovce). Bez (police) s knihami vypadá jeho pokoj neútulně. Nedaleko mohutných (lípa) stojí rozviklaná lavička. V (konev) stála odstává voda. Koupila si různobarevné (nit). V (past) umístěných na myši zůstaly návnady nedotčeny. „Chce moje (pravomoc),“ stěžuje si nahlas. CVIČENÍ 2

9  Podle kterého vzoru se skloňuje podstatné jméno lidičky?  Doplňte: Lidičky se shromáždil- na náměstí. Byl- pozván- lidičky z celé ulice. CVIČENÍ 3

10  MARTINEC, Ivo; TUŠKOVÁ, Jana Marie; ZIMOVÁ, Ludmila. Mluvnice – učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň: Fraus,  KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN,  SOCHROVÁ, Marie. Cvičení z českého jazyka v kostce. Praha: Fragment,  HAVRÁNEK, Bohuslav; JEDLIČKA, Alois. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna,  MELICHAR, Jiří; STYBLÍK, Vlastimil. Český jazyk – Přehled učiva základní školy. Praha: Fortuna, POUŽITÁ LITERATURA


Stáhnout ppt "Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0106 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a."

Podobné prezentace


Reklamy Google