Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PROBLEMATIKA INFORMATIKY V OBCÍCH LIBERECKÉHO KRAJE ROLE INFORMATIKA NA ÚŘADĚ Ing. Zbyněk Vavřina 23. 5. 2013 Tipsport.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PROBLEMATIKA INFORMATIKY V OBCÍCH LIBERECKÉHO KRAJE ROLE INFORMATIKA NA ÚŘADĚ Ing. Zbyněk Vavřina 23. 5. 2013 Tipsport."— Transkript prezentace:

1 PROBLEMATIKA INFORMATIKY V OBCÍCH LIBERECKÉHO KRAJE ROLE INFORMATIKA NA ÚŘADĚ Ing. Zbyněk Vavřina Tipsport Arena – VIP sál Liberec

2 „Motto“ Informatik na úřadě již není jen opravářem počítačů. „Informatik na úřadě již není jen opravářem počítačů. Od informatika se očekává a požaduje komplexní poskytování služeb, všude tam kde jsou využívány informační a komunikační technologie“

3 Obsah …  Úvod  Pár slov o přednášejícím  Cíl prezentace  Úloha informatika na úřadě  Trocha historie  Aktuální požadavky a očekávání  Shrnutí  Jak to děláme v Liberci  Organizační uspořádání  Sdílení prostředků  Příklady + přínosy současného modelu  Závěr  Prostor pro dotazy

4 Úvod …  Ing. Zbyněk Vavřina  Vedoucí odboru informatiky a řízení procesů   V informatice veřejné správy od roku 1999  Délka prezentace – 20 minut  Dotazy na konci prezentace

5 Cíl prezentace …  „Podělit se“ o zkušenosti s budováním a provozováním ICT v prostředí Statutárního města Liberec …  Odpovědět na některé otázky týkající se ICT na úřadě:  Co má či nemá zajišťovat informatik?  Jaká je úloha informatika na úřadě?  Jaká je odpovědnost informatika na úřadě?  Jaký model fungování informatiky na úřadě zvolit?  Jak efektivně spojit legislativní změny a ICT?  Dotace versus informatik? ……

6 Úloha informatika na úřadě …  Trocha historie:  Omezená úřední doba – velmi často do dvou dnů (pondělí a středa)  Oprava počítačů, monitorů, tiskáren  Nastavování či výměna tiskáren – síťový tisk byl ve značné menšině  Výměna tonerů či náplní, doplňování papíru  Kopírování na diskety, vypalování CD či DVD  Vytváření tabulek v Excelu, formátování dokumentů ve Wordu  Pomoc při čištění místa na disku  Ruční instalace SW na koncové stanice  Byl prostor (časový) na údržbu ICT  Tolerance k výpadkům ICT byl podstatně větší

7 Úloha informatika na úřadě …  Trocha historie:  Ruční zálohování a archivace dat z koncových stanic – např. pošta, lokálně uložené dokumenty, nastavení stanice, …  Ruční obnova (záchrana) dat z koncových stanic v případě havárie  Vzdělávání úředníků v základních operacích s počítačem – elektronická pošta, word, excel, …  Provádění složitějších úkonů (na tu dobu) za úředníka – exporty dat, uzávěrky, volební agenda, …  Informatik s úředníkem si často nerozuměli – úředník nebyl technicky  Psaní obsahu na web úřadu – neexistence redakčních systémů  Úředník se bez ICT po určitou dobu obešel či měl náhradní řešení ……

8 Úloha informatika na úřadě …  Aktuální požadavky a očekávání:  Úřední doba se prodlužuje  Dostupnost služeb ICT je požadována v režimu 24/7  Úředník dne prakticky nemůže bez funkčního informačního systému vykonávat svoji činnost – např. ová pošta, datové schránky, základní registry, spisová služba, stavební úřad, GIS, ekonomika, jednání zastupitelstev či rad, evidence vozidel, občanské průkazy, cestovní doklady, evidence řidičů, …  Optimalizace pracovních úkonů (procesy) – integrace jednotlivých aplikací – např. se spisovou službou, se základními registry, …  ICT má nezastupitelnou úlohu při plnění pracovních činností úředníka, zvyšuje se podíl činností, které nemají náhradní řešení v případě havárie ICT  Od informatika se očekává komplexní služba - ne funkční počítač, ale funkční služba (ekonomický systém, web úřadu, dostupný internet, …). Počítač je vnímán jen jako nástroj

9 Úloha informatika na úřadě …  Aktuální požadavky a očekávání:  Znalost legislativy a pracovních postupů  Zvyšování efektivity práce ve vazbě na ICT  Aktivní úloha na projektech, které se byť i jen nepřímo dotýká ICT – softwarová podpora  Informatika se dne již nedá dělat jen autonomně uvnitř úřadu – příspěvkové organizace

10 Úloha informatika na úřadě …  Shrnutí:  Hardware a Software je jen nástroj k uspokojování potřeb uživatelů informačního systému (úředník, politik, občan, firma či jiná právnická osoba, veřejná instituce, …)  Uživatel očekává výstup v odpovídající kvalitě a rychlosti  Uživatele prakticky nezajímá jakým způsobem je jeho požadavek ze strany informatika zajištěn  K tomu, aby informatik mohl zajistit očekávanou službu v požadované kvalitě a rychlosti, musí mít znalosti i z jiných oblastí – vnitřní procesy úřadu, legislativa, řízení procesů.  V neposlední řadě informatik musí umět komunikovat s uživateli

11 Jak to děláme v Liberci …  Město Liberec – Odbor informatiky a řízení procesů  Odpovědnost za provozuschopnost informačního systému  Nakupování ICT služeb  Správa rozpočtu pro oblast ICT města  Konzultační podpora v oblasti ICT  Účast v projektových týmech za stranu města  Počet zaměstnanců – 3  Liberecká IS, a.s.  Akciová společnost Statutárního města Liberce  Rok založení 2002, služby od roku 2003  Správa ICT i organizací zřízených městem  Vlastní ICT majetek s výjimkou majetku získaného z dotací  Počet zaměstnanců – 25

12 Jak to děláme v Liberci … += Spojením města Liberce a Liberecké IS, a.s. došlo ke kvalitativnímu skoku (řádově) při využívání finančních, lidských a technologických zdrojů v oblasti ICT dotýkajících se organizací zřízených městem … Informatika může v rámci tohoto modelu poskytovat služby ne jen být „opravářem“ počítačů

13 Jak to děláme v Liberci …  Přínosy nastaveného modelu  MAN – metropolitní síť optických vláken včetně dohledu, technologie CISCO (řada 6500), …  Tři datová centra – geocluster, propojení budov do kruhu, dostupnost poskytovaných služeb 24/7, zálohování a archivace (IBM Tivoli Storage Manager), „blade servery“, virtualizace serverů, DB Oracle v clustru, …  Dvě nezávislé konektivity k Internetu  IP telefonie – úspora v řádech statisíců za hovorné ročně  Opuscard – krajská čipová bezkontaktní karta  Centrální systém reprografických služeb (tisk-kopírování-skenování) – identifikace pomocí Opuscard ( stránek oproti stránek)  Licenční politika – operační systémy, kancelářský SW, antivir, …  Uživatelská podpora – jednotný systém zadávání požadavků – HelpDesk

14 Jak to děláme v Liberci …  Přínosy nastaveného modelu  Koncepce, strategie budování informačního systému města  Projekty s podporou dotací z evropských fondů  Spisová služba pro všechny příspěvkové organizace města  Připojení příspěvkových organizací města k MAN – sdílení služeb  Bezpečnostní politiky – správa incidentů, ochrana osobních údajů, přístupová práva, plány zálohování a archivace dat, obnova funkčnosti systému po havárii  Snížené náklady na provoz informačního systému – sdílení prostředků

15 Jak to děláme v Liberci … Informatik na úřadu se může (má čas se) věnovat tomu, co je pro úřad cílem – poskytovat služby občanům či firmám. Informatik není pouze „opravářem“ počítačů, ale aktivně pomáhá optimalizovat a zefektivňovat práci úředníků.

16 Jak to děláme v Liberci …  Odběratelé služeb – sdílení prostředků …  Statutární město Liberec  Statutární město Jablonec nad Nisou  Městská policie Liberec  Městský obvod Liberec – Vratislavice nad Nisou  Dopravní podnik Liberec  Technické služby Liberec  Krajská vědecká knihovna  Krajská nemocnice Liberec  Zoologická zahrada Liberec  Botanická zahrada Liberec  Sportovní areál Ještěd  Centrum zdravotní a sociální péče  Divadlo F.X.Šaldy  …

17 Jak to děláme v Liberci – HelpDesk … Koncový uživatel HelpDesk Řešitelský tým Ředitel LIS Vedoucí OI MML – kontrola kvality MML – uživatelLIS – řešitel LIS – kontrola kvality

18 Závěr … Děkuji za pozornost …. a případné dotazy Ing. Zbyněk Vavřina –


Stáhnout ppt "PROBLEMATIKA INFORMATIKY V OBCÍCH LIBERECKÉHO KRAJE ROLE INFORMATIKA NA ÚŘADĚ Ing. Zbyněk Vavřina 23. 5. 2013 Tipsport."

Podobné prezentace


Reklamy Google