Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

W w w. f – a i r. c z. RYCHLOSTI DEFINICE RYCHLOSTÍ  V R – rychlost rotace  V LOF – rychlost odpoutání  V X – rychlost pro nejlepší úhel stoupání 

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "W w w. f – a i r. c z. RYCHLOSTI DEFINICE RYCHLOSTÍ  V R – rychlost rotace  V LOF – rychlost odpoutání  V X – rychlost pro nejlepší úhel stoupání "— Transkript prezentace:

1 w w w. f – a i r. c z

2 RYCHLOSTI DEFINICE RYCHLOSTÍ  V R – rychlost rotace  V LOF – rychlost odpoutání  V X – rychlost pro nejlepší úhel stoupání  V XSE – rychlost pro nejlepší úhel stoupání  při letu na jeden motor  V Y – rychlost pro nejlepší stoupavost  V YSE – rychlost pro nejlepší stoupavost  při letu na jeden motor ( BLUE LINE )  V SSE – bezpečná rychlost pro záměrný jednomotorový let  V MC – minimální rychlost řiditelnosti  při letu na jeden motor LETECKÁ ŠKOLA F AIR

3 NORMÁLNÍ POSTUPY POJÍŽDĚNÍ  využívat diferenciální tah motorů v zatáčkách  vyhnout se dlouhodobému brždění  neprovádět vzlet po prudkém vjezdu na RWY LETECKÁ ŠKOLA F AIR

4 NORMÁLNÍ POSTUPY VZLET  vyhněte se se prudkému vjezdu na RWY s následným okamžitým vzletem  doporučuje se přidat plné plyny na brzdách  přesvědčte se že jsou přístroje „v zeleném“  po odpoutání získávejte výšku – rychlost = Vy  nezatahujte podvozek ihned po odpoutání  pod 500 ft nic nedělejte  nad 500 ft ACELERUJTE LETECKÁ ŠKOLA F AIR

5 NORMÁLNÍ POSTUPY VZLET Z KRÁTKÉ PLOCHY  u většiny letadel se vysouvají vztlakové klapky  to může vést k tendenci odpoutání okolo V MC  nesnažte se udržet letadlo POTLAČENÍM  může vést ke kmitání a přetížení příďového kola  nebraňte letoun v odpoutání  rozlet provádějte v několika centimetrech  pro možnost přerušení vzletu při vysazení motoru LETECKÁ ŠKOLA F AIR

6 NORMÁLNÍ POSTUPY VZLET S BOČNÍM VĚTREM  křidélka proti větru již před rozjezdem  odpoutání na lehce vyšší rychlosti  držte směr po vzletu a v počátečním stoupání LETECKÁ ŠKOLA F AIR

7 NORMÁLNÍ POSTUPY CESTOVNÍ LET  můžete zavřít COWL FLAPS a vypnout SWITCHES  po stabilizaci teplot můžete OCHUDIT SMĚS  proveďte „CRUISE CHECKLIST“  monitorujte LETADLO – „COCKPIT SCAN“  sledujte palivo a spotřebu LETECKÁ ŠKOLA F AIR

8 NORMÁLNÍ POSTUPY PŘIBLÍŽENÍ  plánujte sestup – počítejte dobu klesání  klesání na poslední chvíli = PODCHLAZENÍ MOTORU  klesejte max. 500 ft/min“  pokud je potřeba rychleji klesat vysuňte klapky a podvozek  provádějte výhradně STABILIZOVANÉ přiblížení  klapky na poslední chvíli - jen PRO ZKUŠENÉ PILOTY  nesnižujte rychlost přiblížení pod V YSE  base leg = GUMPS CHECK LETECKÁ ŠKOLA F AIR

9 NORMÁLNÍ POSTUPY GUMPS G as U ndercarriage M ixture P rops (Propellers) S witches LETECKÁ ŠKOLA F AIR

10 NORMÁLNÍ POSTUPY GUMPS G as U ndercarriage M ixture P rops (Propellers) S witches  BOOST PUMPS  LANDING LIGHT LETECKÁ ŠKOLA F AIR

11 NORMÁLNÍ POSTUPY PŘISTÁNÍ  přechodový oblouk na plynech  při stažení plynů – ztráta obtékání křídla = pád  dotyk = řízené klesání – nikoliv řízený pád  dotyk na hlavní kola přijde dřív než pád  po dotyku držet přední kolo ve vzduchu  větší odpor  větší zatížení hlavního podvozku - brždění  neprovádějte CHECKLISTy pokud jste na RWY LETECKÁ ŠKOLA F AIR

12 NORMÁLNÍ POSTUPY PŘIBLÍŽENÍ A PŘISTÁNÍ S BOČNÍM VĚTREM  doporučuje se spíše metoda VYBOČENÍ  při delším letu skluzovou metodou hrozí nebezpečí vyčerpání paliva jednoho motoru  před přechodovým obloukem přechod na SLUZOVOU metodu  dotyk poveďte na jedno kolo  vyhněte se přistání v TRAVERZU LETECKÁ ŠKOLA F AIR

13 NORMÁLNÍ POSTUPY PŘIBLÍŽENÍ A PŘISTÁNÍ NA KRÁTKOU PLOCHU  vyhněte se přílišnému stažení plynů při letu přes překážky  ztráta vztlaku na křídle  tvrdé přistání - možnost poškození  pokud nejsou v prostoru přiblížení překážky – proveďte konečné přiblížení „plošší“  po dotyku zasuňte klapky  intenzivně brzděte s plně přitaženou výškovkou LETECKÁ ŠKOLA F AIR

14 NORMÁLNÍ POSTUPY GO-AROUND  zastavte klesání a převeďte letoun do polohy pro stoupání  vzletový výkon  při adekvátní rychlosti – PŘECHOD DO STOUPÁNÍ  stabilizujte letoun  redukujte klapky  u většiny letadel mají klapky větší odpor než podvozky  podvozky zatím vysunuty pro případ nechtěného dotyku  zasuňte podvozek (pozor na max. rychlost zasunutí)  zasuňte klapky  NÍZKÁ RYCHLOST PŘIBLÍŽENÍ – POZOR NA PÁD LETECKÁ ŠKOLA F AIR

15 PŘERUŠENÝ VZLET  STÁHNOUT OBA PLYNY  DRŽET SMĚR  může být velmi obtížně, pokud včas nerozeznáte VYSAZENÍ A NESTÁHNETE PLYNY  BRZDIT  není vhodná snaha zastavit za každou cenu  někdy je lépe vyjet z RWY, ale ŘÍDIT letadlo, než poškodit podvozky, brzdy nebo pneumatiky při agresivní snaze DOBRZDIT NOUZOVÉ POSTUPY LETECKÁ ŠKOLA F AIR

16 VYSAZENÍ PO VZLETU  vzlet a GO-AROUND je nejkritičtější fáze  malá rychlost  nízko nad zemí  klapky vysunuty  podvozky vysunuty  odpor vrtule do doby zapraporování  = stoupací výkon je HRANIČNÍ nebo ŽÁDNÝ NOUZOVÉ POSTUPY LETECKÁ ŠKOLA F AIR

17 VYSAZENÍ PO VZLETU NOUZOVÉ POSTUPY 1. GEAR DOWN 2. GEAR UP + nedostatečný stoupací výkon 3. GEAR UP + dostatečný stoupací výkon JSOU TŘI ZÁKLADNÍ VARIANTY: LETECKÁ ŠKOLA F AIR

18 VYSAZENÍ PO VZLETU  šance :  zasunout podvozky  zasunout klapky  zapraporovat vrtuli  akcelerovat letoun  stabilizovat let  uřídit letoun ve směru JE MINIMÁLNÍ  STÁHNĚTE OBA PLYNY  přistaňte na zbývající RWY nebo za RWY NOUZOVÉ POSTUPY 1. GEAR DOWN LETECKÁ ŠKOLA F AIR

19 VYSAZENÍ PO VZLETU  při provozu z letiště blížícího se svou nadmořskou výškou dostupu na 1 motor  při vysazení těsně nad zemí  klesejte na V YSE  PŘISTAŇTE před sebe  ŘÍZENÉ PŘISTÁNÍ MIMO LETIŠTĚ je lepší než let na hranic výkonů letadla (PÁD, VÝVRTKA...) NOUZOVÉ POSTUPY 2. GEAR UP nedostatečný stoupací výkon LETECKÁ ŠKOLA F AIR

20 VYSAZENÍ PO VZLETU NOUZOVÉ POSTUPY 3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon 1. ŘIĎ LETADLO 2. KONFIGURACE 3. STABILIZUJ a STOUPEJ 4. CHECKLIST LETECKÁ ŠKOLA F AIR

21 VYSAZENÍ PO VZLETU NOUZOVÉ POSTUPY 3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon 1. ŘIĎ LETADLO  křidélka proti KLONĚNÍ (z počátku 5° a více)  noha proti TOČENÍ  sniž úhel náběhu na V YSE = BLUE LINE LETECKÁ ŠKOLA F AIR

22 VYSAZENÍ PO VZLETU NOUZOVÉ POSTUPY 3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon 2. KONFIGURACE  VÝKON - všechno DOPŘEDU  ČISTÍM – klapky a podvozky ZASUNOUT  IDENTIFIKACE – MRTVÁ noha = MRTVÝ motor  VERIFIKACE – STAHUJI plyn mrtvého motoru  PRAPOROVÁNÍ LETECKÁ ŠKOLA F AIR

23 VYSAZENÍ PO VZLETU NOUZOVÉ POSTUPY 3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon 3. STABILIZUJ a STOUPEJ  redukuj náklon na 2 - 5°  udržuj směr nohou  udržuj V YSE  leť přímo až do 500 ft AGL (pouze vyhnutí se překážkám  návrat na letiště LETECKÁ ŠKOLA F AIR

24 VYSAZENÍ PO VZLETU NOUZOVÉ POSTUPY 3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon 4. CHECKLIST – zajištění motoru  směs – IDLE CUT OFF  magneta – OFF  palivový kohout – OFF  alternátor – OFF  palivové čerpadlo – OFF  cowl flaps – CLOSE  elektrické zatížení – REDUKOVAT  crossfeed – DLE POTŘEBY LETECKÁ ŠKOLA F AIR

25 VYSAZENÍ PO VZLETU NOUZOVÉ POSTUPY 3. GEAR UP dostatečný stoupací výkon 1. ŘIĎ LETADLO 2. KONFIGURACE 3. STABILIZUJ a STOUPEJ 4. CHECKLIST LETECKÁ ŠKOLA F AIR

26 VYSAZENÍ ZA LETU  cestovní rychlost zajišťuje lepší řiditelnost  dostatečná výška nám dává čas zjistit a odstranit problém  ne každá závada je KRITICKÁ  PALIVO – je příčinou mnoha případů ztráty výkonu  špatné nastavení směsi  nedostatek paliva – CROSSFEED  vzduchové bubliny – PALIVOVÉ ČERPADLO - ON  CARB HEAT nebo ALT AIR – zamrznutý CARB nebo zanesený vzduch. filtr  MAGNETA – zkusit samostatně L nebo R  OTÁČKY – změnit nastavení NOUZOVÉ POSTUPY LETECKÁ ŠKOLA F AIR

27 VYSAZENÍ ZA LETU  KRITICKÁ závada  VIBRACE  KOUŘ  ÚNIK OLEJE  PUCHÝŘE NA LAKU  zapraporuj a zajisti motor NOUZOVÉ POSTUPY LETECKÁ ŠKOLA F AIR

28 VYSAZENÍ ZA LETU  POZOR v klesání na snížený výkon  nemusíme vůbec vysazení identifikovat NOUZOVÉ POSTUPY LETECKÁ ŠKOLA F AIR

29 PŘIBLÍŽENÍ NA 1 MOTOR  rychlost nesmí být nižší než V YSE = BLUE LINE  zatáčky je lépe provádět na živý motor  klapky vysouvat později a pouze na střední stupeň  podvozky vysouvat později  strmější úhel klesání na vyšší rychlosti je žádoucí  menší potřebný výkon = menší asymetrický tah  vyhněte se plochému přiblížení – „DOTAHOVÁNÍ“  předcházejte prudkému zvyšování výkonu živého motoru NOUZOVÉ POSTUPY LETECKÁ ŠKOLA F AIR

30 PŘISTÁNÍ NA 1 MOTOR  rychlost až do přechodového oblouku minimálně V YSE = BLUE LINE  pozor na vybočení letadla při stažení plynu  KONEC ASYMETRICKÉHO TAHU  pozor na vyplavání  zapraporovaná vrtule = menší odpor  VYHNĚTE SE GO-AROUND na 1 motor  lépe je přistát mimo RWY  lehká 2 motorová letadla NEMAJÍ DOSTATEK VÝKONU NOUZOVÉ POSTUPY LETECKÁ ŠKOLA F AIR

31 NOUZOVÉ POSTUPY NORMÁLNÍ POSTUPY VÍCEMOTOROVÉ LETOUNY LETECKÁ ŠKOLA F AIR

32 DOPORUČENÁ LITERATURA t/airplane_handbook/media/faa-h a-5of7.pdf JEPESSEN Multi Engine Manual POH PIPER PA-34 Seneca w w w. f – a i r. c z


Stáhnout ppt "W w w. f – a i r. c z. RYCHLOSTI DEFINICE RYCHLOSTÍ  V R – rychlost rotace  V LOF – rychlost odpoutání  V X – rychlost pro nejlepší úhel stoupání "

Podobné prezentace


Reklamy Google