Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.2.08 Vytvořeno: Ověřeno: DD Třída:2. OA, 2.VE

2 Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:2. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova:divadlo, Bouda, Stavovské divadlo, divadlo v Kotci, Nosticovo divadlo Anotace: Žák se z prezentace dozví o českém divadle v první fázi národního obrození (divadlo Bouda, Stavovské a Nosticovo divadlo, divadlo v Kotci). V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených a uzavřených otázek. NÁRODNÍ OBROZENÍ

3 České divadlo NÁRODNÍ OBROZENÍ

4  vliv na národní uvědomování lidu  Divadelní tvorba v první fázi obrození stála před několika důležitými úkoly  Předně musela:  zajistit pravidelná česká představení  postupně zvyšovat kulturní náročnost publika  vychovat české herce a české autory  vytvořit české hry ČESKÉ DIVADLO

5  neexistence vlastní divadelní budovy pro české hry  využívalo se stávajících scén, kde se hrálo německy a italsky (opera). Pokus o první české představení Kníže Honzyk (1771) skončil spíše fiaskem, nežli rodícím se úspěchem české divadelní tvorby.  Obrat "k lepšímu" nastal až postavením vlastní divadelní scény Bouda (1786), která však neměla dlouhého trvání.

6  Zřízené v roce 1739 v Praze v sále zrušeného obchodního střediska, tzv. Kotců  Repertoár tvořily zvláště italské opery, balety, později i německé činohry, frašky a pantomimy.  v pol. 80. let 18. stol. se zde uskutečnila první česká představení.  Činnost Divadla v Kotcích ukončena po otevření Nosticova divadla v roce  Pokus o české představení r (překlad německé frašky Kníže Honzyk) nedošel ohlasu. DIVADLO V KOTCÍCH

7  Divadlo v Praze, jehož budovu dal v roce 1783 postavit hrabě F. A. Nostic  v roce 1797 přešlo do majetku českých stavů a bylo nazýváno Stavovské divadlo.  Významná stavba českého klasicismu.  hry, opery, balety a pantomimy v německém, italském jazyce  1787 zde byla světová premiéra Mozartova Dona Giovanniho NOSTICOVO DIVADLO

8  Svou činností významně ovlivnilo vznik a rozvoj českého divadelnictví.  1785 až 1862, kdy bylo otevřeno Prozatímní divadlo, zde byla uváděna i česká představení, zejm. zásluhou J. N. Štěpánka, J. K. Tyla, J. J. Kolára.  Velké oblibě se těšily české hry dávané od poloviny osmdesátých let (např. r překlad německé veselohry Odběhlec od lásky synovské).  V roce 1945 bylo přejmenováno na Tylovo divadlo,  1992 název Stavovské divadlo.

9 Stavovské divadlo

10  Divadlo v Praze, postavené z prken  otevřené hrou Láska a vděčnost k vlasti.  Později nazýváno oficiálně C. k. vlastenské české divadlo.  Hrála se zde česká a německá představení, komedie, později hry na vlastenecké motivy (Libuše, první kněžna a rekyně česká, Jan Žižka z Trocnova, vůdce Táboritů, Vršovci aj.) od vlastních autorů (V. Thám, P. Šedivý) i překlady (K. V. I. Thám).  v roce 1789 byla Bouda zbořena, ale soubor hrál i jinde až do roku 1803, kdy byl přejat Stavovským divadlem. BOUDA

11  divadelní scéna v Praze - na dnešním Václavském náměstí (tehdy Koňský trh), otevřená v roce  Na žádost skupiny českých divadelníků povolil založení divadla Josef II. vydáním „privilegia“ pro česká představení.  Dřevěná budova (lidově nazývaná Bouda) byla postavena v horní části dnešního Václavského náměstí

12  v roce 1789 byla stržena a divadlo bylo přestěhováno do budovy zrušeného hybernského kláštera u Prašné brány. Od roku 1803 se hrálo v Raymanovském domě na Malé Straně  K vůdčím osobnostem Vlastenského divadla patřili vlastenečtí intelektuálové (zejména V. Thám a K. V. I. Thám, M. Majober, P. Šedivý), kteří se pokusili o prosazování myšlenek českého národního obrození.

13 OPAKOVÁNÍ

14  Jak se jmenovalo první české divadelní představení?  Kníže Honzyk  Jak se jmenovalo první české divadlo a v kterém roce a na kterém místě bylo postaveno?  Bouda  1786, Koňský trh (dnešní Václavské náměstí)  Proč se první české divadlo jmenovalo Bouda?  Protože bylo postaveno z prken  Uveďte název prvního představení uvedeného v divadle Bouda?  Láska a vděčnost k vlasti  Ve kterém roce bylo divadlo Bouda zbouráno?  1789

15  Jaké typy představení se převážně hrály v divadle v Kotcích?  italské opery, balety  později i německé činohry, frašky a pantomimy  Kdy se v divadle v Kotcích uskutečnila první česká představení?  v pol. 80. let 18. stol.  Kdy byla ukončena činnost divadla v Kotcích?  po otevření Nosticova divadla  v roce 1783

16  Kdo a kdy nechal postavit Nosticovo divadlo?  1783  F. A. Nostic  Kdy a proč došlo k přejmenování Nosticova divadla na Stavovské divadlo?  v roce 1797  přešlo do majetku českých stavů  V Nosticově divadle byla uvedena světová premiéra Mozartovy opery. Jmenujte její název a rok uvedení.  Don Giovanni  v roce 1787  Jaký byl přínos Nosticova divadla?  významně ovlivnilo vznik a rozvoj českého divadelnictví

17 POUŽITÉ ZDROJE  Obrázek:  230 let Stavovského divadla v Praze: Tvůrčí potenciál scény v evropském kontextu. In: Institut umění - Divadelní ústav [online] [cit ]. Dostupné z: v-praze-tvu v-praze-tvu

18 KONEC  Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL Národní obrození - 1.fáze - osobnosti_3 - Václav Thám Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google