Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

SEMINÁŘ „Výměna zkušeností na úseku práce s dospělým čtenářem“ Libuše Foberová Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě a Městská knihovna v Orlové 10.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "SEMINÁŘ „Výměna zkušeností na úseku práce s dospělým čtenářem“ Libuše Foberová Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě a Městská knihovna v Orlové 10."— Transkript prezentace:

1 SEMINÁŘ „Výměna zkušeností na úseku práce s dospělým čtenářem“ Libuše Foberová Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě a Městská knihovna v Orlové 10. října 2012

2 „(Ne)tradiční práce s dospělým čtenářem z pohledu učitele knihovnictví“

3 Oddělení pro dospělé čtenáře

4 Dospělý čtenář  Patří k nejpočetnější skupině uživatelů v knihovnách.  Věk – od 18 let do konce života.  Charakteristika: spěchá – nemá čas!  Hledá odpovědi na životní otázky (zakládání rodiny, bydlení, civilizační choroby atd.) a má zájem o další vzdělávání (celoživotní učení atd.).  Formy práce s dospělým čtenářem v knihovnách: individuální (rozhovor, plán četby) a kolektivní (besedy, předčítání, výstavy, kurzy atd.)

5 Veřejná knihovna v Kansas City  doručování materiálů/dokumentů z knihovny klientům až do domu,  poskytování dokumentů s většími písmeny nebo na audio nosiči,  poskytování vhodných technologií pro uživatele s postižením,  poradna pro čtenáře.

6

7

8

9

10

11 Dospělé čtenáře (starší) dělí na tři cílové skupiny:  1) „Veteráni“ – věk nad 85 let – většinou zdravotní potíže (zrak, sluch, pohybové potíže apod.) - dobrovolníci, donáška knih, předčítání atd. – zvláštní péče – první donáška – tištěný katalog fondu.  2) „Tichá generace“ – věk 64 – 84 let – preferují bezpečí a stabilitu – chtějí poradit.  3) „Baby boomers“ – věk těsně před důchodem a začínající důchodci – komunikativní, zvídaví, soutěživí – preferují knižní novinky.

12 Knihovníci v Kansas City doporučují při práci s dospělými čtenáři:  Hovořit s nimi – rozhovor (osobní, telefonický, dotazníkem) – zjišťovat zájmy, záliby …,  pomoci seniorovi s knihami z knihovny nejlépe až do domu, pokud je není schopen unést ,  nepožadovat po seniorech pokuty, když vrátí knihy pozdě, jen je na to upozornit,  poskytnout jim v knihovně takové prostředí, do kterého se budou rádi vracet a kde se budou cítit, že jsou chtění a vítáni,  dát jim najevo, že jim pomáháme rádi!

13 Project – LEARN – Adults Become Readers (Marcia P. Fineman)  Projekt UČENÍ - organizace dobrovolníků z Clevelandu (částí projektu je i Literární klub, který funguje od r. 1984).  Klubová činnost.

14 Čtenářské poradenské služby pro starší čtenáře:  Knihovny by měly přizpůsobovat své služby starším čtenářům, předpokládá se, že jich bude přibývat.  Online (digitální) čtení, second life, mezigenerační diskuse (prolomení bariéry mezi lidmi), eKnihy atd.

15 Komunitní knihovny – knihovny budoucnosti  „Knihovna se z prostoru ke čtení proměňuje na společenské centrum s mnohanásobnými kompetencemi.„ (autoři stavby The Seattle Public Library)  Komfort a dostupnost, to je, oč tu běží…

16 The Seattle Public Library – 44 čítáren

17 Komunitní knihovny – Skandinávie – relaxační zóny

18 Komunitní knihovna v Pietarsaari

19

20 INOVACE SLUŽEB  Nejde-li čtenář do knihovny, musí knihovna za ním!  Document Delivery Service (dodávání dokumentů klasickou i elektronickou cestou).  Služby po telefonu – radit, číst pohádky, zajišťovat referenční služby do mobilních telefonu apod.  Pro komunikaci využívat y, nabízet digitální knihovny (regionální fond) atd.  Nabízet čtečky eKnih s obsahem, eKnihy a vlídné katalogy apod. – knižní novinky.

21 CELOŽIVOTNÍ UČENÍ V KNIHOVNĚ  Knihovna v roli učitelky – rozvíjet informační gramotnost občanů; pořádat kurzy multimediální výchovy, informační výchovy ad. – co je to čtečka, k čemu slouží, představovat audioknihy, učit zájemce, jak si vyrobit film, kvalitní fotografii, jak vyhledávat informace apod.  Internet využít jako prostředek ke vzdělávání uživatelů – hodnocení knih, české a světové literatury, nabízet kvizy aj. znalostní testy…  Profesionalizovat kurzy (akreditovat, certifikovat atd.)

22 „Nepřežije nejsilnější, ani nejinteligentnější, ale nejvíce adaptabilní na změnu!“ (Darwin)

23 Studijní program Informační studia a knihovnictví se v Opavě vyučuje od roku 1994 (ÚBK)  Knihovnictví (bakalářský stupeň) – prezenční a kombinovaná forma,  Knihovnictví v kombinaci s jiným oborem (bakalářský stupeň) – prezenční forma,  Knihovnictví se zaměřením na veřejné knihovny komunitního typu (magisterský stupeň) – prezenční a kombinovaná forma,  Předměty: Výchova uživatelů, Služby knihoven a informační služby, Služby pro specifické kategorie uživatelů, Čtenářství a čtenářská gramotnost, Informační gramotnost atd.  Konference „Kniha ve 21. století.“

24 Děkuji vám za pozornost a těším se zase někdy na viděnou! PhDr. Libuše Foberová, PhD. Ústav bohemistiky a knihovnictví, FPF SU v Opavě, Masarykova Opava Mobil:


Stáhnout ppt "SEMINÁŘ „Výměna zkušeností na úseku práce s dospělým čtenářem“ Libuše Foberová Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě a Městská knihovna v Orlové 10."

Podobné prezentace


Reklamy Google