Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění."— Transkript prezentace:

1 ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0464 ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUMDrahomír Havlíček Název DUMVítězslav Nezval Kód DUMVY_32_INOVACE_ 5.2.8 Datum vytvoření 8. 10. 2012 Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Česká meziválečná poezie Výstup ŠVP Žák charakterizuje tvorbu významných autorů. Anotace DUM Prezentace obsahuje základní informace o V. Nezvalovi a jeho tvorbě. Metodický popis Prezentace určená jako podklad pro výklad v hodině. Využitelná pro samostatné opakování žáků. Hodnocení Prezentace se osvědčila. Žáci ji využívali i pro přípravu na jednotlivé hodiny. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

2 Vítězslav Nezval 1900 - 1958

3 Život narozen v učitelské rodině v Biskoupkách u Třebíče vyrůstal v Šamikovicích studium třebíčského gymnázia nedokončil práva v Brně a filozofickou fakultu v Praze spisovatel z povolání, pouze příležitostná zaměstnání

4 Veřejná činnost člen KSČ zakladatel Devětsilu zakladatel poetismu zakladatel Surrealistické skupiny (r. 1934, r. 1938 rozpustil)

5 Tvorba 1. poezie ovlivněná poetismem Pantomima – poetistické dílo, různé básnické formy – experimenty, součástí i oddíl krátkých čtyřverší Abeceda, později přiřazováno i dílo Podivuhodný kouzelník Básně noci – básnická sbírka, skladby Edison, Akrobat

6 Tvorba 2. poezie ovlivněná surrealismem básnické sbírky Skleněný havelok (dlouhý pánský plášť bez rukávů a s pelerínkou), Žena v množném čísle, Absolutní hrobař tzv. automatické texty = záznam proudu pocitů, představ, myšlenek, snů, halucinací, bez rozumové kontroly a bez předem daného plánu

7 Tvorba 3. poezie sociální 52 hořkých balad věčného studenta Roberta Davida -inspirace villonskou baladou -vydány anonymně -reakce na společenské a sociální problémy 30. let villonská balada (též francouzská) = pevný lyrický útvar, forma básně, 3 sloky (7 - 12 veršů) a závěrečný dopěv, envoi = poslání (poloviční počet veršů poslední sloky), poslední verš celé balady se na konci každé sloky opakuje jako refrén

8 Tvorba 4. vlastenecká poezie reakce na politickou situaci let 1938 – 1940 básnické sbírky Matka Naděje, Pět minut za městem 5. drama divadelní hra Manon Lescaut jako oslava českého jazyka

9 Tvorba 6. komunistické verše poémy Stalin, Zpěv míru, básnické skladby Z domoviny, Veliký orloj – reakce na politickou situaci po roce 1948, na objednávku KSČ poéma = rozsáhlejší epická nebo lyrickoepická veršovaná skladba, děj potlačen, v popředí lyrická složka, někdy označována jako básnická povídka 7. sbírky ze závěru života Křídla, Chrpy a města, Nedokončená

10 Tvorba 8. teoretické spisy Manifesty poetismu Moderní básnické směry – vlastní pojetí básnických směrů 9. ostatní vzpomínková kniha Z mého života, kniha pro děti Anička skřítek a slaměný Hubert překlady francouzské poezie

11 Manon Lescaut divadelní hra dokončená roku 1940 hra o 7 obrazech dramatizace románu francouzského spisovatele A. Prévosta příběh nešťastné lásky mladičké Manon Lescaut a rytíře des Grieux tragický konec – Manon umírá vyjádření radosti ze života, oslava českého jazyka a jeho krás (zásadní význam pro české čtenáře v době okupace a potlačování češtiny) kompozičně hra založena na villonské baladě opakování motivů (šperků, zrcadel) z hlediska jazykového zajímavý kontrast vroucích apostrof Manon ve verších a chladné mluvy Tiberga v próze jedna z nejhranějších divadelních her

12 Ukázka z díla Manon Lescaut Manon je můj osud. Manon je všecko, co neznal jsem dosud. Manon je první a poslední můj hřích, nepoznat Manon, nemiloval bych. Manon je motýl. Manon je včela. Manon je růže, hozená do kostela. Manon je všecko, co neztratí nikdy svůj pel. Manon je rozum, který mi uletěl.

13 Seznam použitých zdrojů: Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN 80-735-8016-0. SOUKAL, Josef. Literatura pro III. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, 336 s. ISBN 80-723-5227-X. HOFFMANN, Bohuslav. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 1999, 230 s. Učebnice pro střední školy (Scientia). ISBN 80-718-3178-6. KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přepracované vyd. Praha: Albatros, 1997, 573 p. ISBN 80-000-0527-1.


Stáhnout ppt "ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění."

Podobné prezentace


Reklamy Google