Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Datum: 6. 12. 2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Datum: 6. 12. 2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:"— Transkript prezentace:

1 Datum: 6. 12. 2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora: Mgr. Jana Hávová Škola: Střední uměleckoprůmyslová škola Jihlava-Helenín Název práce: Vypravování Předmět: český jazyk a literatura Ročník: 1. Časová dotace: 40 minut Vzdělávací cíl: Žák se seznámí se slohovým útvarem vypravování, s jeho stavbou a jazykovými prostředky. Pomůcky: ICT technika, projektor Inovace: zapojení audiovizuální techniky do výuky

2 Vypravování

3 Co je vypravování? slohový útvar seznamuje čtenáře s dějem nebo příběhem je založeno na postupu vyprávěcím

4 Jak má vypravování vypadat? usiluje o živé a názorné vystižení události obsahuje dějové napětí ( × popis děje) pokud ho tvoří více událostí, musí mezi nimi být souvislost (příčinná návaznost) události líčí v časové posloupnosti (tak, jak šly za sebou) = nepřeskakovat v ději

5 Jakou stavbu má vypravování? 1) úvod 2) stať 3) závěr stať je nejrozsáhlejší, často ji tvoří více odstavců

6 Osnova vypravování počet odstavců = počet bodů osnovy přináší hlavní myšlenky textu zápis v osnově = „nadpis“ odstavce př. 1) úvod 2) stať – a) b) c) 3) závěr

7 Úvod představení postav a prostředí uvedení do situace = KDO je účastníkem děje KDE děj probíhá KDY se odehrává

8 Stať – vlastní vypravování začátek děje rozvíjení děje – zápletka vyvrcholení, vystupňování děje (zvraty, komplikace)

9 Závěr rozuzlení děje (jak to dopadlo) může být i autorovo hodnocení události

10 Jazykové prostředky přímá řeč střídání minulého a přítomného času krátké věty synonyma dějová slovesa obrazná pojmenování citoslovce

11 Na co si dávat pozor? pravopis a interpunkce (čárky) slovosled stavba vět a souvětí – ne příliš dlouhá souvětí! opakování slov nespisovné výrazy – možné jen v přímé řeči! spojky když – tak; jak – tak; až – tak slovesa být, mít

12 Jak postupovat? CO chci psát? Jakou funkci text má?  téma a útvar O ČEM?  shromáždění a rozvržení myšlenek  návrh osnovy JAK?  jazykové prostředky, materiál napsání textu kontrola chyb, opravy, „vylepšení“ textu

13 Úkol Napište vypravování  téma: Strach má velké oči  rozsah: cca 250 slov (minimálně 200)

14 Literatura Čechová, Marie a kol. Stylistika současné češtiny. ISV nakladatelství: Praha, 1997. Hanzová, Marie, Schneiderová, Eva. Klíč ke slohu aneb Nerudou snadno a rychle?! Albatros: Praha, 2007. Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. SPN: Praha, 2001. Mužíková, Olga a kol. Odmaturuj z českého jazyka. Didaktis: Brno, 2002.


Stáhnout ppt "Datum: 6. 12. 2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:"

Podobné prezentace


Reklamy Google