Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ATTACHMENT, aneb jak vzniká citová vazba mezi rodičem a dítětem a jaký má význam? RODIČOVSKÉ CENTRUM RADOVÁNEK z.s. Ria Černá, Amalthea z.s. 29. září 2016.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ATTACHMENT, aneb jak vzniká citová vazba mezi rodičem a dítětem a jaký má význam? RODIČOVSKÉ CENTRUM RADOVÁNEK z.s. Ria Černá, Amalthea z.s. 29. září 2016."— Transkript prezentace:

1 ATTACHMENT, aneb jak vzniká citová vazba mezi rodičem a dítětem a jaký má význam? RODIČOVSKÉ CENTRUM RADOVÁNEK z.s. Ria Černá, Amalthea z.s. 29. září 2016

2 Attachment = vztahová vazba, citová vazba, citové přilnutí, pouto, připoutání se Funkcí vazby u dítěte je zajistit si přežití. Zážitky z raných vztahů dítěte celoživotně nastavují způsob navazování a udržování vztahů v budoucnosti. Ukázka z filmu Proč se psi smějí a opice pláčou (16:51 – 20:00)

3 Jak teorie attachmentu vznikala? John Bowlby (1907-1990) – teorie formulována v roce 1969 Mary Ainsworth (1913-1999) - inspirace v etologii K. Lorenz (imprinting) H. Harlow („opičky“) pozorování goril (1. rok jsou v trvalém očním kontaktu s mládětem, 2. rok ho trvale nosí na zádech, 3. rok ho mají na vzdálenost 3 kroků…) - inspirace v pozorování deprivovaných dětí v ústavní péči - později doplněno o poznatky neurofyziologů (B. Perry), dětských psychologů (Matějček, Langmeier, Main, Hašto,…)

4 Jak se tedy attachment vytváří? 1. prvotní fáze před rozvinutím attachmentu – do 12 týdnů, bez rozlišování vztahové figury, reflexivní systém zaručuje pozornost vztahové figury, která je poblíž (pláč, sání, vyměšování…) 2. fáze zrodu attachmentu – do 6. měsíce, dítě rozlišuje osoby, více úsměvů a reakcí na známou tvář (ta i rychleji uspokojí potřeby dítěte) 3. fáze vyhraněného attachmentu – od 6. měsíce do cca 2 let, díky rozvoji motoriky samo aktivně vyhledává vztahovou figuru (separace je pro dítě nejvíce obtížná a destruktivní – protest, zoufalství, odpoutání nebo popření) 4. fáze záměrného vztahu a partnerství – mezi 2. a 3. rokem, dítě exploruje, snižuje se závislost na matce, cesta k autonomii dítěte (je vytvořena mentální reprezentace matky - dítě je zralé k separaci)

5 Potřeba Nepohoda Naplnění potřeb Stabilita Vznik jisté citové vazby Jak to běží, když je vše v pořádku…

6 Když se daří tvořit jistou vazbu... Potřeby dítěte jsou naplňovány (Dospělý a dítě jsou „naladěni“) = vzniká důvěra = dítě se může na dospělého spolehnout = dítě se může uvolnit a učit se = pevná vazba, vysoká sebeúcta = dítě se může začít náležitě osamostatňovat

7 Potřeba nebo už problémové chování dítěte Reakce rodiče: zloba, odmítání, zanedbání, týrání U dítěte tím stabilizuje: stres, stud, hnus ze sebe, mstivost a pocit, že nic jiného neexistuje Jak vzniká průšvih… Význam pro mozek: Jsem zlý a nemám být. Vznik nejisté citové vazby

8 Mozek dítěte není zmenšeninou mozku dospělého člověka – jeho jednotlivé části se v čase v závislosti na genech a poskytované péči od rodičů vyvíjí…

9

10 AMYGDALA vyhodnocuje, co je pro mě bezpečné/nebezpečné reaguje na výraz obličeje, tón hlasu, zvuk, dotek zklidňuje jí oxytocin (přítomnost vazbové osoby) → všechno, co vidím, slyším, čeho se dotýkám … prochází mojí amygdalou + pocity z těla, ze srdce, z plic, ze žaludku – přicházejí do amygdaly Ukázka: Still Face Experiment Ukázka: Procházka

11 HIPPOCAMPUS Vyvíjí se až po prvním roce života na základě vztahu Zaznamenává místo a čas zážitku Důležitý pro různé druhy učení Je důležité, aby se H a A naučily spolupracovat

12 CINGULÁRNÍ KŮRA objevuje se ve vývoji u přechodu od plazů k savcům, (savci se starají o svá mláďata, někteří plazi svoje mláďata požírají) ↓ zásadně důležitá část mozku, abychom mohli být rodiči ↓ systém volání a odezvy Ukázka: čekárna

13 PREFRONTÁLNÍ KORTEX Vývoj až do 22 let Kontrola emocí a činů, abych o věcech přemýšlel a hned nereagoval a nedělal blbosti... Dobrá péče pomáhá propojení s ostatními částmi mozku, pokud nedochází k dobré péči, nedojde k dobrému vývoji prefrontální kůry → nejsem schopen reagovat jinak než amygdalou Musím se naučit slyšet svůj systém ohrožení (sebeobranný systém), ale musím se také naučit žít tak, abych netrávil čas v sebeobraně!

14 Stres a mozek dítěte Kortizol – „hormon stresu“ zvyšuje celkovou pohotovost organismu při zátěžových situacích – určitá hladina je důležitá pro zdraví těla i mozku pokud je dítě vystaveno stresu, hladina kortizolu u něho stoupá, když dojde k uvolnění, hladina kortizolu opět klesne pokud ale jeho hladina stoupne a zůstane zvýšená po dlouhou dobu, může dojít k poškození nervového centra - vážné důsledky především v období jeho intenzivního vývoje, jakým jsou první tři roky života hladina kortizolu stoupá pokaždé, když novorozenec či batole cítí strach, ohrožení nebo úzkost. To nutí novorozence a batolata, aby začali uplatňovat vazbové chování. Tím přilákají pozornost pečující osoby, a to jim pomůže cítit se v bezpečí. Když pečující osoba zareaguje a dítě ukonejší, hladina kortizolu klesne.

15 Vnitřní „pracovní model“ z pohledu dítěte Je moje maminka/tatínek/osoba, která o mě pečuje, někým, kdo bude obecně reagovat pozitivně, když budu potřebovat pomoc a ochranu? („Co očekávám od svých blízkých?“) Jsem někým, komu se s velkou pravděpodobností dostane od maminky/tatínka/ pečující osoby pozitivní reakce? („Co pro sebe očekávám?“) Co očekávám od vztahů?

16 Děkuji za pozornost… Diskuze, otázky ria@amalthea.cz


Stáhnout ppt "ATTACHMENT, aneb jak vzniká citová vazba mezi rodičem a dítětem a jaký má význam? RODIČOVSKÉ CENTRUM RADOVÁNEK z.s. Ria Černá, Amalthea z.s. 29. září 2016."

Podobné prezentace


Reklamy Google