Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vědomí – sebeuvědomování, zrcadlové neurony, teorie mysli Koukolík, F. (2006). Sociální mozek. Praha: Karolinum, kap. 5, Koukolík, F. (2003). Já. O vztahu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vědomí – sebeuvědomování, zrcadlové neurony, teorie mysli Koukolík, F. (2006). Sociální mozek. Praha: Karolinum, kap. 5, Koukolík, F. (2003). Já. O vztahu."— Transkript prezentace:

1 Vědomí – sebeuvědomování, zrcadlové neurony, teorie mysli Koukolík, F. (2006). Sociální mozek. Praha: Karolinum, kap. 5, Koukolík, F. (2003). Já. O vztahu mozku, vědomí a sebeuvědomování, Praha: Karolinum

2 sebeuvědomování Uvědomování sebe sama ve chvíli, kdy jsme si vědomi, že si někdo vědom nás (vidím a vím, že vidím, dívá se někam, takže vidí a já vím, že on ví, že něco vidí); zcela automaticky přisuzujeme projevům chování druhých lidí mentální stavy Sebepozorování vlastních akcí; dívám se, jak moje ruka leží na stole – uvědomuji si dotyk a jsem si vědom, že ji pozoruji Sebe(roz)poznávání – v zrcadle, aso po roce a půl Sebepoznávání jako uvědomění si sebe jako součásti nějaké skupiny, kultury (autobiografie)

3 sebeuvědomování levá hemisfra jako „interpret“ já (vs. někdo jiný) teorie mysli

4 sebeuvědomování – vývojový pohled mezi 2. a 4. rokem života cca 11 měsíců – sledování pohledu druhého člověka mezi 15 a 24 měsícem poznává se v zrcadle (šmouha v obličeji) po roce a půl – hra „jsem jako“ kolem 4 roku většina dětí– pochopení, že mé přesvědčení, vědění, poznání může být mylné zavřená bonboniéra – co je vevnitř: „bonbony“. Když tam jsou pastelky dítě se usměje, je překvapené. Na dotaz, co řeknou kamarádi „bonbony“ = budou sdílet omyl (dítě mladší 3 let řekne „pastelky“

5 zrcadlové neurony Rizzolatti, Fogassi a další – cca 1992 a dál určité neurony v mozku opic (v motorické oblasti před příčnou rýhou), které řídí pohyby, jsou v akci i tehdy, kdy opice pozoruje jinou opici při tom, jak tyto s pohyby provádí. neuronální aktivita probíhá i v době, kdy opice tyto pohyby sama nevykonává.

6

7 zrcadlové neurony také když o pohybu slyšíme nebo mluvíme; zrcadlení aktivity jiných lidí i když vnímáme pocity druhých - nezprostředkované porozumění pocitům druhé osoby (ZN v insule) zrcadlové neurony také doplňují pozorované části scény tak, aby vznikla očekávaná celková sekvence- základ intuice

8 zrcadlové neurony zrcadlové neurony- od narození (zrcadlení výrazu tváře u novorozených opic – např. vystrčení jazyka) zrcadlení je základem sociálních vazeb – máme tendenci více času sdílet s těmi, kdo nás zrcadlí, neuvědomované (preference in-group modelů) zrcadlení v dyadické spolupráci –pravděpodobně podklad rozvoje jazyka ZN – kódování intencí (např u opic ZN reagovali, když experimentátor uchopil jídlo a dával ho k puse, ale ne když to jen napodoboval)

9 Aktivace zrcadlových neuronů při pohledu na robota, aktroida a člověka. Převzato z Saygin et al., 2012

10 zrcadlové neurony pokusy o“využití“ nových poznatků léčba u mozkové mrtvice – častější sledování onemocněním „ztracených“ akcí – lepší zotavování těchto činností („observation therapy“) opice separované od matek –podobné symptomy jako autistické děti –narušení rozvoje zrcadlení?

11 Zrcadlová skříňka využívající poznatků teorie zrcadlových neuronů při léčbě fantomové bolesti. Převzato z Hanling et al., 2010


Stáhnout ppt "Vědomí – sebeuvědomování, zrcadlové neurony, teorie mysli Koukolík, F. (2006). Sociální mozek. Praha: Karolinum, kap. 5, Koukolík, F. (2003). Já. O vztahu."

Podobné prezentace


Reklamy Google