Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0464 ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0464 ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění."— Transkript prezentace:

1 ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0464 ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Drahomír Havlíček Název DUM Kytice Kód DUMVY_32_INOVACE_ Datum vytvoření20. 11. 2012 Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Interpretace literárního díla Výstup ŠVP Žák interpretuje literární text. Anotace DUM Prezentace obsahuje informace o díle Kytice a podstatné informace o jejím autorovi. Metodický popis Prezentace podporující interpretaci díla Kytice, kterou žáci přečtou v rámci přípravy na státní maturitní zkoušku. Hodnocení Prezentace se osvědčila. Žáci dokázali s její pomocí interpretovat přečtené dílo. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

2 Karel Jaromír Erben - Kytice Interpretace díla

3 Kytice sbírka 13 balad balada = lyrickoepická skladba s pochmurných dějem a tragickým dějem v souvislosti s Kyticí někdy tzv. osudové balady = hrdinové se nemohou bránit krutému osudu, jejich osud je neodvratný uplatňován princip viny a trestu (trest často dopadá na nevinné)

4 Okolnosti vzniku vydána roku 1853 jako Kytice z pověstí národních první báseň z Kytice vydaná roku 1838 první vydání 12 balad, Lilie přidána až ve 2. vydání r. 1861

5 Kytice a ústní lidová slovesnost K. J. Erben v souladu s dobou sbíral ÚLS snaha poodkrýt lidové pověsti, písně a obyčeje podání svědectví o povaze českého národa, jeho charakteru podání svědectví o české minulosti zdůraznění sounáležitosti s ostatními Slovany (na konci knihy nalezeny stopy podobných příběhů v ÚLS jiných slovanských národů) jedná se však o poezii vlastní, původní

6 Kompozice sbírky Kytice Poklad Svatební košile Polednice Zlatý kolovrat Štědrý den Holoubek Záhořovo lože Vodník Vrba Lilie Dceřina kletba Věštkyně

7 Protilehlost předem promyšlené rozvržení básní osové řazení básní, protilehlé básně obsahují shodné prvky

8 Kytice a Věštkyně návaznost na lidovou poezii aktualizace starých pověstí

9 Poklad a Dceřina kletba řešen vztah matka – dítě matka se proviní – trest dopadá na dítě (v Pokladu symbolicky – dítě rok v jeskyni přežije, v Dceřině kletbě je dcera popravena)

10 Svatební košile a Vrba přeměna člověka v jinou bytost (ve Svatební košili milého v upírskou duši, ve Vrbě ženy ve strom) jejich protějšky se rouhají a jsou potrestány – dívka ve Svatební košili prodělanými muky, muž ve Vrbě tím, že zůstává s dítětem sám

11 Polednice a Vodník přítomnost nadpřirozených bytostí

12 Zlatý kolovrat a Záhořovo lože důraz kladen na vinu a vykoupení, zásadní význam pokání

13 Štědrý den a Holoubek založeny na lásce a smrti

14 Inspirace útvary ÚLS pověsti: Věštkyně lidová poezie: Kytice, etymologie slova mateřídouška pověry: Štědrý večer, Polednice pohádky: Zlatý kolovrat, Vodník

15 Etičnost Erbenovy Kytice etické (morální vztahy) základem většiny skladeb lidé (často ženy) porušují etická pravidla (upřednostnění majetku před dítětem, porušení zákazů, slibů, neplnění mateřských povinností) následuje trest, krutý, často dopadá na nevinné - děti

16 Čas a prostor balad ani jedna hodnota není řešena, není podstatná čas je neměnný, postavy žijí přítomností (lepší žít v přítomné jistotě, než v budoucí nejistotě) prostor – neurčitý (jezero, hřbitov, lesy, přírodní reálie)

17 Umělecké prostředky dějová zkratka (zhuštěný děj) – docíleno dramatického účinku, dějový spád jednotlivých balad, gradace zkratka i v popisech přírody – několik slov úsporný jazyk – neslovesné věty, absence spojek, místo sloves citoslovce → dramatičnost textu, sevřenost, napětí, dějový spád onomatopoie (zvukomalba)

18 Karel Jaromír Erben (1811 – 1870) básník, sběratel ústní lidové slovesnosti, zakladatel české moderní balady z hlediska časového vrchol národního obrození, z hlediska evropského vrcholící romantismus vystudoval právnickou fakultu, sekretář Českého muzea, archivář města Prahy pouze Kytice původní dílo, ostatní dílem národopisným a sběratelským

19 Různá zpracování Kytice dramatizace parafráze animované podoby komiks celovečerní film: r. 2000, režisér F. A. Brabec, tři ocenění Český lev – kamera, hudba, zvuk

20 Seznam použitých zdrojů: ERBEN, Karel Jaromír. Kytice. V nakl. Fragment 1. vyd. Praha: Fragment, 2010, 149 s. Díla českých klasiků. ISBN 978-80-253-1077-9. Odmaturuj! z literatury. Vyd. 1., dotisk. Editor Iveta Havlíčková. Brno: Didaktis, 2004, 176 s. Odmaturuj!. ISBN 80-862-8583-9.


Stáhnout ppt "ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0464 ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění."

Podobné prezentace


Reklamy Google