Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu:VY_32_INOVACE_18-10_Podstatná jména – pád Autor:Mgr. Věra Vlková Ročník:3. Datum vytvoření:

2 Vzdělávací oblast:Český jazyk a literatura Tematická oblast:Český jazyk pro 3. ročník Předmět:Český jazyk Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Určování pádu u podstatných jmen Klíčová slova:pád, pádové otázky, skloňování Druh učebního materiálu:prezentace

3 PODSTATNÁ JMÉNA - pád jablku (bez) jablka (s) jablkem (o) jablku jablko

4 Tvary podstatných jmen se mění podle pádů. Říkáme, že se skloňují. Tvary podstatných jmen se mění podle pádů. Říkáme, že se skloňují. CO JE TO PÁD? Všimni si tučně vyznačených slov. Sleduj, jak slovo mění svůj tvar. Petr už týden chybí ve škole, protože je nemocný. Je mi bez Petra smutno. Píšu Petrovi každý den . Často na Petra myslím a říkám si: „Petře, už je ti lépe?“ Večer jsem mamince povídal o Petrovi a našem přátelství. Těším se zase na setkání s Petrem. SKLOŇOVÁNÍ podstatných jmen tedy znamená měnit jejich tvary podle pádů.

5 V českém jazyce je 7 pádů. Podstatná jména tedy mohou být v sedmi pádech čísla jednotného a v sedmi pádech čísla množného. V českém jazyce je 7 pádů. Podstatná jména tedy mohou být v sedmi pádech čísla jednotného a v sedmi pádech čísla množného. KOLIK MÁME PÁDŮ? 1. pád Kdo? Co? jahodajahody Na dortu je červená jahoda. Jahody na trhu jsou letos drahé.

6 JAK SE PTÁME? 2. pád (bez) Koho? Čeho? jahody Pád zjišťujeme pádovými otázkami. Ptáme se celou dvojicí otázek. Pád zjišťujeme pádovými otázkami. Ptáme se celou dvojicí otázek. jahod Mám rád zmrzlinu s příchutí jahody. Na zahrádce je už hodně jahod.

7 JAK SE PTÁME? 3. pád (ke) Komu? Čemu? jahodě jahodám Tvůj nos se podobá červené jahodě. Přidej ta jablíčka k těm jahodám na misce. 3. pád Komu? Čemu? 1. pád Kdo? Co? 2. pád Koho? Čeho? Zopakuj si:

8 A JDEM DÁL… 4. pád (vidím) Koho? Co? jahodu jahody Vyndej z misky tu zkaženou jahodu. Mám chuť na slaďoučké jahody. Vyskloňuj slovo malina v jednotném čísle: 1. pád Kdo? Co? malina 4. pád 3. pádKomu? Čemu? Koho? Co? 2. pádKoho? Čeho? maliny malině malinu

9 JAK SE PTÁME? 5. pád Voláme, oslovujeme. jahodo jahody Jahodo, ty jsi tak krásně červená! Jahody, já bych vás hned slupla. Vyskloňuj slovo had v množném čísle: 1. pád Kdo? Co? hadi 4. pád 3. pádKomu? Čemu? Koho? Co? 2. pádKoho? Čeho? hadů hadům hady

10 JAK SE PTÁME? 6. pád (o) Kom? Čem? jahodě jahodách Zdálo se mi o kyselé jahodě. V jahodách jsem našla plno slimáků. 6. pád Kom? Čem? 4. pád Koho? Co? 5. pád Voláme, oslovujeme. Zopakuj si:

11 JAK SE PTÁME? 7. pád (s) Kým? Čím? jahodou jahodami Dám si pohár s jahodou nahoře. Petra si sedla na tašku s jahodami. 6. pád Kom? Čem? 4. pád Koho? Co? 5. pád Voláme, oslovujeme. Zkus odříkat všechny pádové otázky. 3. pád Komu? Čemu? 1. pád Kdo? Co? 2. pád Koho? Čeho? 7. pád Kým? Čím?

12 PROCVIČUJ! Skloňuj názvy zvířat. jednotné množné ČÍSLO Kdo? Co? 1. pád 2. pád 3. pád 4. pád 5. pád 6. pád 7. pád Koho? Čeho? Komu? Čemu? Koho? Co? Voláme, oslovujeme. Kom? Čem? Kým? Čím?

13 Použité zdroje: Power point - Klipart


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."

Podobné prezentace


Reklamy Google