Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: 24.2. 2013 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: 24.2. 2013 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace."— Transkript prezentace:

1

2 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: 24.2. 2013 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk) VY_32_INOVACE_CJ.6.A.11

3

4 PODMĚT Základní větný člen Podtržení rovnou čarou Otázka: 1.p. Kdo? Co? Nejčastěji podstatné jméno přídavné jméno zájmeno číslovka infinitiv

5 Tatínek uvařil oběd. (podstatné jméno) Raněný sténal v příkopu. (přídavné jméno) Půjde tam on. (zájmeno) Přišli jen dva. (číslovka) Skákat je zábavné. (infinitiv)

6 PŘÍSUDEK Základní větný člen Podtržení vlnovkou Otázka: Co dělá podmět? Vyjadřuje činnost, stav, vlastnost Zpravidla sloveso v určitém tvaru nebo sponové sloveso se jmenným nebo příslovečným tvarem

7 Přísudek slovesný Babička koupila vnučce nové šaty. Přísudek jmenný se sponou Maruška je hodná dívka. Jste laskaví. Přísudek jmenný beze spony Sliby chyby.

8 PŘÍVLASTEK Rozvíjející větný člen Podtržení tečkovaně Nejčastěji rozvíjí podstatné jméno Otázka: Jaký? Který? Čí? Nejčastěji vyjádřen přídavným jménem zájmenem číslovkou podstatným jménem

9 Shodný shoduje se s řídícím jménem v pádě, čísle a rodě Uděláme velký nákup. Přišly tam tři děti. Neshodný neshoduje se s řídícím jménem v pádě nebo čísle nebo v rodě Hokejisté z Pardubic vyhráli první cenu.

10 PŘEDMĚT Rozvíjející větný člen Podtržení čárkovaně Nejčastěji rozvíjí sloveso nebo přídavné jméno Otázka: všechny pádové otázky kromě 1. a 5. pádu Nejčastěji podstatné jméno přídavné jméno zájmeno

11 Četl knihu. (podstatné jméno – 4.p.) Pomohl nemocnému. (přídavné jméno – 3.p.) Je schopný všeho. (zájmeno – 2.p.)

12 PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Rozvíjející větný člen Podtržení čerchovaně Nejčastěji rozvíjí sloveso, někdy přídavné jméno nebo příslovce Otázka dle typu Uvádí okolnost děje Nejčastěji vyjádřen příslovcem podstatným jménem

13 Příslovečné určení místa otázky: Kde? Kam? Odkud? V parku si hrály děti. Příslovečné určení času otázky: Kdy? Jak dlouho? Odkdy? Včera si zlomil ruku. Příslovečné určení způsobu otázky: Jak? Jakým způsobem? Kůň skákal ladně přes překážky.

14 CVIČENÍ – urči větné členy Maminka a tatínek šli nakoupit do obchodu. Můj bratr mi včera vyprávěl hezkou pohádku. Moji kamarádi jsou náruživí sportovci. Všichni žáci museli dobře umět básničku od Nerudy. K Vánocům bych si přála nové sjezdové lyže.

15 ŘEŠENÍ PO PO PŘS PŘS PUM PKS PO PT3.p. PUČ PŘS PKS PT 4.p. PKS PO PŘS PKS PŘS PKS PO PŘS PUZ PŘS PT 4.p. PKN PUČ PŘS PKS PKS PT 4.p.

16 POUŽITÉ ZDROJE Hošnová, E. a kol. Český jazyk pro ZŠ 6 – Pracovní sešit. Praha: SPN, 2006. ISBN 80-7235-332-2. Vloženy obrázky z kolekce Klipart.

17 METODIKA Se žáky si zopakujeme vše o větných členech. Žáci určují všechny větné členy ve cvičeních.


Stáhnout ppt "Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: 24.2. 2013 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace."

Podobné prezentace


Reklamy Google