Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DYSKALKULIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DYSKALKULIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 DYSKALKULIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_52_INOVACE_ října 2013

2 Co je to dyskalkulie  specifická porucha schopnosti počítat  spíše základní úkony než abstraktní dovednosti  nesouvisí s mírou inteligence (u IQ < 85 se nediagnostikuje)

3 Typy dyskalkulie  verbální  lexická  grafická  operacionální  ideognostická

4 Verbální dyskalkulie  neschopnost slovně označovat počty, operace  problémy s vyjmenováním číselných řad  nejtěžší formy – schopnost zapsat počet, ale neschopnost ho říct  např.: dyskalkulik napíše číslici 5, ale neumí vyslovit „pět“ – k zapsané číslici si nepřiřadí slovní označení

5 Lexická dyskalkulie  snížená schopnost číst matematické symboly  potíže se čtením vícemístných čísel (hlavně s nulami uprostřed)  inverze čísel  nechápání poziční hodnoty číslic v čísle  např.: dyskalkulik nechápe rozdíl mezi čísly 101 a 1001 dyskalkulik nechápe, že 10 je víc než 2 (nerozumí významu desítek a jednotek)

6 Grafická dyskalkulie  snížená schopnost psát číslice, operace, tvary  psaní neúhledných číslic  nepřehledné zápisy početních operací  např.: dyskalkulik píše číslice, které od sebe nelze rozeznat – např. 6,8

7 Operacionální dyskalkulie  narušená schopnost provádět početní operace  nahrazování operací jednoduššími  potřeba zapisovat i jednoduché operace  zvýšená chybovost i v základních + - do 20  např. dyskalkulik při počítání příkladu 3-(-3) vynechá jedno – dyskalkulik musí sčítat pod sebou i jednoduché příklady jako 13+11

8 Ideognostická dyskalkulie  snížená schopnost chápat matematické vztahy  narušena schopnost převést slovní vztahy do číselné podoby  nechápání slovních úloh  např. dyskalkulik ví, že „jedna plus dva se rovná tři“, ale neumí to zapsat „měla babka čtyři jabka a dědoušek dvě“ – dyskalkulik nerozumí, co tato informace znamená a nedovede ji převést do písemné podoby

9 Výuka dyskalkuliků  potřeba vypracovat individuální plán  chválit za úspěchy, nechat vyniknout  hledat příčiny chyb, vysvětlovat je  využití názorných pomůcek  nehodnotit úpravu sešitů

10 Slavní lidé s dyskalkulií  T.A. Edison (vlevo)  N.N. Luzin, David Hilbert (uprostřed) – matematici  Benjamin Franklin (vpravo)

11 PRAMENY  Dyskalkulie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:  Typy dyskalkulie. In: Dyskalkulie [online] [cit ]. Dostupné z:  Významní lidé se specifickými poruchami učení. In: Dyskalkulie [online] [cit ]. Dostupné z:  Výuka studentů s dyskalkulií. In: Dyskalkulie [online] [cit ]. Dostupné z:  Dyskalkulie a inteligence. In: Dyskalkulie [online] [cit ]. Dostupné z:  KŘENKOVÁ, Jitka. Dyskalkulie a její reedukace. In: Dyskalkulie [online] [cit ]. Dostupné z: Obrázky  Dostupné z : [ ]


Stáhnout ppt "DYSKALKULIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google