Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy:žít i při sestav Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_03_Slovní.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy:žít i při sestav Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_03_Slovní."— Transkript prezentace:

1 Název školy:žít i při sestav Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_03_Slovní úlohy o směsích - příklady Téma: 11C_Ma 9.roč. Datum ověření: VM ověřen dne 8.3.2013 v 9.A Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3215 Anotace: DUM je určen k procvičení daného učiva. Celkem na sedmi úlohách, které jsou doplněny podrobným řešením, si žáci mohou ověřit míru svých znalostí. Úlohy lze využít i při sestavování písemných prací, při závěrečném opakování, …. Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost

2 Slovní úlohy o směsích Příklady k procvičení

3 1.Ze dvou druhů čaje v ceně 170Kč a 210Kč za kilogram se má připravit 25kg směsi v ceně 186Kč za 1kilogram. Kolik čaje každého druhu je třeba smíchat? 2.Pět litrů bílého vína a šest litrů červeného vína stálo 432Kč. Jeden litr červeného vína je o 6Kč dražší než 1 litr bílého vína. Kolik korun zaplatíme za 2 litry bílého a 2 litry červeného vína? 3.Pokladník vyplatil 1 390Kč padesáti bankovkami v hodnotě 20Kč a 50Kč. Kolik bylo dvacetikorunových a kolik padesátikorunových bankovek?

4 4.Denní produkce mléka 630 litrů byla k odvozu slita do 22 konví, z nichž některé byly po 25 litrech, jiné po 35 litrech. Všechny konve byly plné. Kolik bylo jednotlivých konví? 5.V továrně se vyrábějí dva druhy výrobků. Za jednu směnu se vyrobilo celkem 800 výrobků obou druhů a z toho bylo 1,5%vadných. Výstupní kontrola zjistila vady u 1%výrobků 1.druhu a u 1,8% výrobků 2.druhu. Vypočítejte z těchto údajů, kolik výrobků 1.druhu a kolik výrobků 2.druhu se v továrně za směnu vyrobilo.

5 6. Mlékárna vykupuje od zemědělců mléko pouze o předepsané teplotě 4°C. Chovatel má připraveno 66litrů mléka o teplotě 5,2°C. Kolik litrů mléka o teplotě 2°C musí přilít, aby dosáhl požadované teploty? Kolik litrů mléka předá k výkupu? 7. Na pokyn lékaře má sestra pro pacienta připravit 10 ml 2procentního roztoku léku. Na oddělení však tento lék mají pouze v koncentracích 1% a 4%. Poraďte sestře, jak má úkol splnit.

6 1. Ze dvou druhů čaje v ceně 170Kč a 210Kč za kilogram se má připravit 25kg směsi v ceně 186Kč za 1kilogram. Kolik čaje každého druhu je třeba smíchat? 1.druh2.druhcelkem množství (kg)x25 - x25 cena (Kč)170.x210. (25-x)186.25 Smícháme 15kg čaje v ceně 170Kč za 1kg a 10kg čaje po 210Kč za 1kg.

7 1.druh2.druhcelkem množství (kg)x25 - x25 cena (Kč)170.x210. (25-x)186.25 Provedeme zkoušku: 1.druh2.druhcelkem množství (kg)1525-15=1025 cena (Kč)170.15=2550210.10=2100186.25=4650 4650

8 2.Pět litrů bílého vína a šest litrů červeného vína stálo 432Kč. Jeden litr červeného vína je o 6Kč dražší než 1 litr bílého vína. Kolik korun zaplatíme za 2 litry bílého a 2 litry červeného vína? bílé vínočervené vínocelkem množství (l)5611 cena (Kč)5.x6.(x+6)432 Za dva litry bílého a dva litry červeného vína zaplatíme 156Kč. 1l bílého vína … 36Kč 1l červeného vína …42Kč

9 bílé vínočervené vínocelkem množství (l)5611 cena (Kč)5.x6.(x+6)432 Provedeme zkoušku: bílé vínočervené vínocelkem množství (l)5611 cena (Kč)5.36=1806.(36+6)=6.42 =252 432

10 3.Pokladník vyplatil 1 390Kč padesáti bankovkami v hodnotě 20Kč a 50Kč. Kolik bylo dvacetikorunových a kolik padesátikorunových bankovek? dvacetikorunypadesátikorunycelkem početx50-x50 hodnota20.x50.(50-x)1390 Dvacetikorunových bankovek bylo 37 a padesátikorunových bylo 13.

11 dvacetikorunypadesátikorunycelkem početx50-x50 hodnota20.x50.(50-x)1390 dvacetikorunypadesátikorunycelkem počet3750-37=1350 hodnota20.37=74050.13=6501390 Provedeme zkoušku: 1390

12 4.Denní produkce mléka 630 litrů byla k odvozu slita do 22 konví, z nichž některé byly po 25 litrech, jiné po 35 litrech. Všechny konve byly plné. Kolik bylo jednotlivých konví? konve – 25lkonve – 35lcelkem počet x22-x22 množství mléka (l) 25.x35.(22-x)630 14 konví bylo po 25l a 8 konví bylo po 35l.

13 Provedeme zkoušku: konve – 25lkonve – 35lcelkem počet 1422-14=822 množství mléka (l) 25.14=35035.8=280630 konve – 25lkonve – 35lcelkem počet x22-x22 množství mléka (l) 25.x35.(22-x)630

14 5.V továrně se vyrábějí dva druhy výrobků. Za jednu směnu se vyrobilo celkem 800 výrobků obou druhů a z toho bylo 1,5%vadných. Výstupní kontrola zjistila vady u 1%výrobků 1.druhu a u 1,8% výrobků 2.druhu. Vypočítejte z těchto údajů, kolik výrobků 1.druhu a kolik výrobků 2.druhu se v továrně za směnu vyrobilo. 1.druh2.druhcelkem počet výrobků x800-x800 počet vadných výrobků x.0,01(800-x).0,018800.0,015 V továrně se za směnu vyrobilo 300 výrobků 1.druhu a 500 výrobků 2.druhu.

15 Provedeme zkoušku: 1.druh2.druhcelkem počet výrobků x800-x800 počet vadných výrobků x.0,01(800-x).0,018800.0,015 1.druh2.druhcelkem počet výrobků 300800-300=500800 počet vadných výrobků 300.0,01=3500.0,018=9800.0,015=12 12

16 6. Mlékárna vykupuje od zemědělců mléko pouze o předepsané teplotě 4°C. Chovatel má připraveno 66litrů mléka o teplotě 5,2°C. Kolik litrů mléka o teplotě 2°C musí přilít, aby dosáhl požadované teploty? Kolik litrů mléka předá k výkupu? mléko – 5,2°Cmléko – 2°Csměs objem66x66+x rozdíl teplot1,220 teplo66.1,2x.2 Chovatel musí přilít 39,6l mléka o teplotě 2°C, aby dosáhl požadované teploty. K výkupu předá 105,6l mléka.

17 mléko – 5,2°Cmléko – 2°Csměs objem6639,666+x rozdíl teplot1,220 teplo66.1,2=79,239,6.2=79,2 mléko – 5,2°Cmléko – 2°Csměs objem66x66+x rozdíl teplot1,220 teplo66.1,2x.2 Provedeme zkoušku:

18 7. Na pokyn lékaře má sestra pro pacienta připravit 10 ml 2procentního roztoku léku. Na oddělení však tento lék mají pouze v koncentracích 1% a 4%. Poraďte sestře, jak má úkol splnit. 1. roztok2. roztoksměs množství (ml)x10-x10 Lék (ml)0,01.x0,04.(10-x)0,02.10 Sestra smíchá 6 a 2/3ml 1%ního roztoku a 3 a 1/3ml 4%ního roztoku.

19 1. roztok2. roztoksměs množství (ml)x10-x10 Lék (ml)0,01.x0,04.(10-x)0,02.10 1. roztok2. roztoksměs množství (ml)20/310-20/3=10/310 Lék (ml)0,01.20/3=1/150,04.10/3=2/150,02.10=1/5 Provedeme zkoušku:

20 Použití zdroje: AUTOR NEUVEDEN. ftp.mgo.opava [online]. [cit. 20.8.2011]. Dostupný na WWW: http://ftp.mgo.opava.cz/kav/matematika/kvarta_4_a/sl_ulohy_smesi.pdf ČERVINKOVÁ, Petra; KRUPKA, Peter; CACKOVÁ, Hana. Testy z matematiky 2009. Brno: didaktis spol.s.r.o., 2008, ISBN 978-80-7358-124-4. BĚLOUN, František a kol. Sbírka úloh z matematiky pro základní školu. Praha: Prometheus, spol. s r.o., 2001, ISBN 80-7196-104-3. AUTOR NEUVEDEN. ara [online]. [cit. 20.8.2011]. Dostupný na WWW: http://www.ara.cz/krmiva.html AUTOR NEUVEDEN. I-zuby.cz [online]. [cit. 20.8.2011]. Dostupný na WWW: http://www.i-zuby.cz/zajimavosti/zuby-ze-zkumavky/ Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost


Stáhnout ppt "Název školy:žít i při sestav Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_03_Slovní."

Podobné prezentace


Reklamy Google