Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Fyzika - optické přístroje subjektivní Autor:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Fyzika - optické přístroje subjektivní Autor:"— Transkript prezentace:

1 Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Fyzika - optické přístroje subjektivní Autor: Jana Pěničková Období: Leden 2013 Věková skupina: 8. ročník Tematická oblast: Fyzika - optika Anotace: Základní pojmy z optiky

2 Optické přístroje slouží k lepšímu pozorování okolí (blízkých i vzdálených předmětů) – lupa, mikroskop, dalekohled – subjektivní optické přístroje používají se k trvalému záznamu obrazu a jeho reprodukci – fotoaparát, filmová kamera, promítací přístroje – objektivní optické přístroje

3 Parametry optických soustav zorný úhel ω úhel mezi paprsky, které přicházejí do oka z okraje předmětu čím je předmět blíže k oku, tím ω je větší konvenční zraková vzdálenost d ideální vzdálenost pro pozorování zdravé oko d = 25 cm

4 Subjektivní optické přístroje

5 Lupa Nejjednodušším subjektivním optickým přístrojem je lupa, jejíž optickou soustavu tvoří jedna jediná spojná čočka o malé ohniskové vzdálenosti. Lupu používáme tak, že ji přiblížíme k oku a předmět umístíme do předmětového ohniska lupy popř. do vzdálenosti o něco menší. Lupa spolu s oční čočkou pak vytváří optickou soustavu o větší mohutnosti, než má samotné oko. Úhlové zvětšení čočky je 4x až 25x u soustav čoček chovajících se jako spojka Vzniká vzpřímený, zvětšený a zdánlivý obraz.

6 Použití lupy Nejběžnější užití lupy je k optickému zvětšení sledovaného předmětu. Lupu však lze použít i k založení ohně. Natočením lupy ke Slunci a umístěním do vhodné vzdálenosti od předmětu dojde ke koncentraci paprsků dopadajících ze Slunce do čočky na malé místo na povrchu předmětu a k jeho silnému ohřátí. Pokud je předmět ze snadno zápalné látky (papír, dřevo), je zahřátí povrchu vyšší, než zápalná teplota, což může vést ke vzniku ohně.

7 Mikroskop skládá se ze dvou spojných soustav objektiv – spojka o malé ohniskové vzdálenosti (zvětšený a skutečný obraz) okulár – vytváří obraz z objektivu pomocí spojky, chová se jako lupa (zvětšený a zdánlivý obraz k obrazu z objektivu) obraz zvětšený, převrácený, neskutečný úhlové zvětšení až 2000x objektiv okulár

8 Dalekohledy Čočkové – refraktory – Keplerův hvězdářský 2 spojky: objektiv s velkou f, okulár s malou f obraz neskutečný, zvětšený, převrácený astronomické pozorování, v laboratořích ke čtení stupnic – Triedr pomocí převratných pravoúhlých hranolů vytváří přímý obraz pozemská pozorování – Galileův holandský objektiv – spojka, okulár – rozptylka obraz zvětšený, přímý, neskutečný divadelní kukátko Zrcadlové – reflektory – Newtonův hvězdářský objektiv tvoří duté kulové nebo parabolické zrcadlo astronomické pozorování

9 Hvězdářský Keplerův dalekohled

10 Triedr divadelní kukátko

11 Newtonův hvězdářský dalekohled

12 Zdroje g nikon_alphaphot_%2B.jpg letters.svg?uselang=ru G Reflektor_4.5_inch.jpg


Stáhnout ppt "Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Fyzika - optické přístroje subjektivní Autor:"

Podobné prezentace


Reklamy Google