Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:"— Transkript prezentace:

1 Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_PORUCHY_PRIJMU_POTRAVY Název materiálu:Poruchy příjmu potravy Předmět:Občanská výchovaRočník:7. Časová dotace:45 minutDatum ověření: Jméno autora:Mgr. Kristýna Rýcová Klíčová slova:Poruchy příjmu potravy – anorexie – bulimie – hladovění - strava Výchovné a vzdělávací cíle: Žák - dává do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí, vysvětlí pojmy mentální anorexie a bulimie Rozvíjené klíčové kompetence: Občanské – rozhoduje se ve prospěch svého zdraví – uvědomuje si rizika nezdravé výživy a diet Anotace, metodický list: Prostřednictvím interaktivního znázornění žáci získají základní informace o poruchách příjmu potravy, seznamují se se základními znaky těchto onemocnění a vyjadřují k nim vlastní stanoviska. Použité zdroje: Občanské sdružení Anabell [online] [cit ]. Dostupné z: Diagnóza. Česká televize [online] [cit ]. Dostupné z: Jez nahá před zrcadlem, radí si anorektičky. [online] [cit ]. Dostupné z: /dieta.aspx?c=A110111_175606_dieta_jup Obrázky sady Office Microsoft

2 Poruchy příjmu potravy Mentální anorexie a bulimie

3 Jak si představujete ideálního partnera? Napište do sešitu, jak by podle vás měl vypadat ideální partner / partnerka. Jak by měl vypadat? Jaký by měl být? (Zaměřte se na vzhled i vlastnosti.) Na čem vám záleží více – vzhled či vlastnosti. povaha? Proč?

4 Jakými způsoby může člověk dosáhnou ideálního vzhledu? Uvádějte příklady. - Touha po dokonalém vzhledu je častou příčinou vzniku různých poruch, onemocnění.

5 Přečtěte si následující dva příběhy a porovnejte, jakými způsoby se dívky snažily zhubnout. Od dob gymnázia se zmítám v bludném kruhu počítání kalorií, přemýšlení, co sníst, co ne, jak dlouho denně běhat, abych spálila aspoň kousek z toho, co jsem snědla. Vymklo se mi to z rukou. Pochopit, co se se mnou děje, mi pomohla až moje sestra, která mi vyčítala trčící žebra. To mi bylo 18 let, při výšce 175 cm jsem vážila jen 45 kg, a přitom se mi stále zdálo, že moje břicho je příliš kulaté. Jako bych vůbec nevnímala, že najednou nedostávám menstruaci, že jsem neustále unavená a každý den se hádám se svým tátou o tom, že to jíst nebudu, protože je to nezdravé. Doma jsem byla nesnesitelná a na okolí jsem se snažila působit jako chodící víla, milá a usměvavá. Vzpomínám na den, kdy mi moje sestra pomohla otevřít oči. Byli jsme s ní a s pár přáteli stanovat. Oni snídali, já jsem snědla půl krajíčku s máslem, oni obědvali, já jsem snědla kus bábovky, oni grilovali, já měla jen kousek melounu. Sestra na mě velmi křičela, ostatní si šeptali o tom, jak jsem příšerně hubená. V tu chvíli mi došlo, že to asi nemůže být správné a zdravé. Chtěla jsem začít jíst, ale nevěděla jsem jak. Počítání kalorií zůstávalo i nadále v mé hlavě….

6 Všechno začalo, když mi bylo dvanáct let. Byla jsem na letním táboře s výukou angličtiny, protože rodiče trvali na tom, abych i čas o prázdninách užitečně využila. Nelíbilo se mi tam a hlavně mi tam nechutnalo jíst. Moc jsem tedy nejedla, a když jsem se vrátila domů, naši se vyděsili, jak jsem zhubla. A já v tom omezování se v jídle pokračovala. Brzy jsem byla skutečně hubená. Zhoršila jsem se ve škole a přestala jsem cvičit. Naši mi zakázali gymnastiku do té doby, než začnu víc jíst. Měla jsem ale poruchy menstruace, brala jsem tablety a píchali mi injekce. A v té době jsem začala tloustnout, hlavně v horních partiích. V druhém ročníku střední školy – bylo mi sedmnáct – jsem se poprvé přejedla a zvracela. Naši byli někde pryč a já po obědě začala dojídat zbytky v kuchyni. Najednou mi bylo hrozně těžko a muselo to ven. Hrozně mě to vyděsilo a řekla jsem si, že už to nikdy neudělám. Ale to je reakce každé z nás. Asi v jednadvaceti jsem začala chodit s klukem. Stále mi říkal, že bych měla shodit, že jsem líná, nic se sebou nedělám, necvičím. Tehdy se můj stav začal zhoršovat. Zvracela jsem a přejídala se všude možně i nemožně. Začalo mi být jedno, jestli na to někdo přijde. Došlo to tak daleko, že jsem se už vůbec nemohla soustředit na studium, byla jsem stále unavená, vzteklá a podrážděná. Víte, jak se jmenuje onemocnění, které postihlo dívky?

7 Mentální anorexie = úmyslné hladovění a snižování tělesné hmotnosti zpočátku chuť na jídlo i hlad zůstávají, bývají však popírány a přemáhány první zhubnutí bývá spojeno s nárůstem sebevědomí a zlepšením nálady postupně nemocný začíná mít strach z jídla, zvláště z potravin, po kterých se podle něj tloustne někdy dochází k omezování příjmu tekutin dochází k výraznému úbytku hmotnosti a k podváze

8

9 Mentální bulimie = opakující se záchvaty přejídání (a následné zvracení), většinou po snaze dodržovat dietu přejídání je vlastní vůlí neovladatelné pocit přejedení je velmi relativní, někdy dochází ke konzumaci velkého množství jídla, ale často nemocní sní jen o něco málo, než původně chtěli prožívání je silně ovlivňováno myšlenkami na jídlo typický je pocit ztráty kontroly nad jídlem každé přejedení je provázeno pocity těžkých výčitek a depresí ze selhání - následuje kompenzační chování – zvracení, projímadla

10 Přiřaďte typické znaky nemocem ANOREXIEBULIMIE - zvracení- velmi náročné cvičení - přísné držení diety- podváha - normální hmotnost - nošení většího oblečení (mírná nadváha)- stravování o samotě - užívání projímadel - zvracení - minimální příjem potravin- časté čištění zubů

11 Něco navíc Dokument České televize věnovaný problematice poruch příjmu potravy: 0-diagnoza/43-mentalni-anorexie-a- bulimie/video/


Stáhnout ppt "Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google