Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace AutorMgr. Pavel Lintner Tematická oblastFinanční gramotnost Tematický okruhFinanční trh Ročník2 Datum tvorbyzáří 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Inflace

3  nárůst všeobecné cenové hladiny zboží a služeb v ekonomice v určitém časovém období  snižování kupní síly peněz – za stejné množství peněz si koupíme méně než v předcházejícím období

4 Míra inflace  udává změnu cenové hladiny za určité období  určuje se jako procentuální nárůst cenové hladiny na konci daného období vzhledem k cenové hladině na jeho počátku

5 Cenové indexy  slouží ke zjištění cenové hladiny  pro určení dopadu inflace na spotřebitele se používá tzv. index spotřebitelských cen (CPI – Consumer price index)

6 Index spotřebitelských cen  vyjadřuje cenovou hladinu pomocí ceny spotřebního koše – souboru výrobků a služeb, za které domácnosti nejčastěji utrácejí svůj příjem  porovnává za určité období náklady na nákup neměnného souboru statků

7 Spotřební koš  je sestaven na základě rozsáhlého statistického šetření mezi domácnostmi  obsahuje přibližně 700 položek sdružených do 12 skupin  každé položce je přidělena váha, která odpovídá podílů výdajů domácností za tuto položku

8

9

10 Poptávkové příčiny inflace  růst spotřeby domácností  růst investic a vládních nákupů  růst čistého exportu  nízká míra nezaměstnanosti – plné využití výrobních kapacit  nízké úrokové míry

11 Nabídkové (nákladové) příčiny inflace  růst výrobních nákladů firem (růst světových cen surovin, růst cen energií)  rychlý růst mezd, neúměrný růstu produktivity práce  znehodnocení domácí měny

12 Negativní dopady inflace  snížení kupní síly v důsledku poklesu reálných příjmů  vznik mzdově cenové spirály – zaměstnanci požadují rychlejší růst mezd v důsledku inflačního očekávání, což plodí další inflaci

13 Negativní dopady inflace  hromadění zboží – skupování trvanlivého zboží za účel uchování bohatství vede k jeho nedostatku  přerozdělování bohatství – přesun peněz od věřitelů k dlužníkům (dlužníci splácejí stále stejné částky, ale věřitelé si za ně koupí méně)

14 Negativní dopady inflace  skryté zvyšování daní z příjmů – ve vyšší nominální mzdě se méně projeví jednotná sleva na dani, případně způsobí posun do vyššího daňového pásma (v případě progresivní daně z příjmu)  ostatní náklady – přeceňování, častější návštěvy bank apod.

15 Otázky a úkoly 1.Pomocí internetových zdrojů zjistěte, co je skrytá inflace. 2.Pomocí internetových zdrojů zjistěte, co je hyperinflace. 3.Pomocí internetových zdrojů zjistěte, co je deflace.

16 Použité zdroje: PETRÁŠKOVÁ, V. – HORVÁTHOVÁ, Z.: Vybrané kapitoly z finanční gramotnosti. 1. vydání. České Budějovice: Jihočeská univerzita, s. ISBN DVOŘÁKOVÁ, Z. – SMRČKA, L. a kol.: Finanční vzdělávání pro střední školy. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, s. ISBN Český statistický úřad [online]. [cit ]. Dostupné z:


Stáhnout ppt "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace."

Podobné prezentace


Reklamy Google