Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A15 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A15 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec."— Transkript prezentace:

1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A15 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec 2012 Ročník/věková kategorie4. ročník/18-19 let Vyučovací předmět/klíčová slova Makroekonomie peníze, cena, formy peněz, finanční trh, inflace, deflace, desinflace, příčiny inflace, míra inflace, spotřebitelský koš, typy inflace (mírná, pádivá, hyperinflace) Anotace Inflace patří mezi čtveřici základních makroekonomických ukazatelů. Úkolem prezentace je definovat pojem inflace a deflace, objasnit příčiny inflace, seznámit studenty s měřením inflace a rozpoznat jednotlivé typy inflace.

2 CENY A INFLACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.

3 Peníze  ekonomika se neobejde bez směny zboží  zboží se směňuje v určitém poměru vyjádřeném cenou  prostředníkem směny zboží a měřítkem ceny je speciální zboží peníze

4 Cena  je směnná hodnota statku, služby, tj. protihodnota potřebná pro získání zboží nebo služby ve směně  obvykle se vyjadřuje peněžitou částkou, kterou je třeba při získání zboží (služeb) zaplatit za jednotku množství

5 Formy peněz  hotové peníze – mince, bankovky  depozita – bezhotovostní peníze  cizí měny  pohledávky  cenné papíry krátkodobé  cenné papíry dlouhodobé

6 Peníze – finanční trh  mají svůj trh – finanční trh Členění finančního trhu:  peněžní trh – peněžní prostředky krátkodobé – např. kd CP (šeky, směnky),kd úvěry a vklady, devizy  kapitálový trh – střednědobé a dlouhodobé – např. dd CP – akcie, obligace, hypoteční a podílové listy, dd úvěry a vklady

7 Peníze  reprezentují určitou hodnotu, ale tato hodnota není fixní  lidé mají tendenci ohodnocovat peníze vždy o něco výše, než je jejich objektivní hodnota odpovídající množství a kvalitě zboží, jejichž směnu mají zprostředkovat  dochází k trvalému jevu znehodnocování peněz inflaci

8 Inflace  růst cenové hladiny (zvyšování cen zboží a služeb)  makroekonomický ukazatel  měří se pomocí tzv. spotřebního koše a porovnávání cenových hladin v různých časových obdobích

9 Příčiny inflace  inflace tažená poptávkou  inflace tažená nabídkou

10 Příčiny inflace  na straně poptávky – do oběhu se dostává příliš mnoho peněž, více než odpovídá množství zboží  mezi hlavní příčiny, které to způsobují, patří: rychlejší růst mezd než produktivity práce nadměrné státní výdaje nadměrné úvěrování

11 Inflace tažená poptávkou  na trhu je více poptávky při stejném objemu nabídky zvýšení poptávky vede k růstu cen nabídky zaměstnanci chtějí vyšší mzdy vyšší náklady firem nové zdražení na straně nabídky rozbíhá se tzv. inflační spirála

12 Příčiny inflace  na straně nabídky – růst cen způsobuje nabídka, která neodpovídá poptávce, nebo růst nákladů na výrobu a poskytování služeb  mezi hlavní příčiny patří: zvyšování nákladů vlivem růstu cen vstupů zvyšování cen produktů u výrobců s dominantním postavením na trhu, který neodpovídá zvýšení užitné hodnoty statků a služeb

13 Inflace tažená nabídkou  zvýšení cen nabídky v důsledku zdražení vstupů do výroby poptávka volá po zvyšování mezd dojde ke zvýšení cen nabídky inflační spirála má prvotní příčinu na straně výrobců (nabídky)

14 Míra inflace  makroekonomický ukazatel  vyjadřuje se ukazatelem: cenová hladina (t) – cenová hladina (t – 1) --------------------------------------------------------- x 100 (%) cenová hladina (t – 1) Pozn.: t = určité období

15 Zjišťování cenové hladiny  ČSÚ zjišťuje ceny zboží ve spotřebitelském koši v několika tisících prodejen a provozoven po celé ČR a tyto ceny se porovnávají – indexem spotřebitelských cen

16 Typy inflace podle velikosti  inflace mírná  inflace pádivá  hyperinflace

17 Inflace mírná  neboli plíživá (jednociferná)  lidé nepřestávají věřit penězům  ekonomika běžně funguje  tempo růstu cen odpovídá tempu růstu výroby

18 Inflace pádivá  dvojciferná  lidé přestávají věřit domácí měně  preferují stabilnější cizí měny nebo jiné trvalejší hodnoty (zlato, nemovitosti,...)  chod ekonomiky už je narušován  ekonomická výkonnost klesá

19 Hyperinflace  trojciferná a větší  ceny se zvyšují natolik rychle, že peníze přestávají plnit svou funkci uchovatele hodnot a zprostředkovatele směny  lidé preferují naturální směnu  ekonomický systém společnosti se úplně rozpadá  nastává chaos a anarchie

20 Inflace x Deflace  snižování hodnoty peněz – znehodnocení INFLACE  zvyšování hodnoty peněz DEFLACE

21 Desinflace x Deflace  zpomalení růstu cenové hladiny DESINFLACE  cenová hladina ve srovnání s předchozím rokem absolutně klesá a míra inflace tedy musí vyjít záporné číslo DEFLACE

22 Děkuji Vám za pozornost marie.grygarova@oa-poruba

23 Zdroje  ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie stručný přehled 2009/2010. Zlín: CEED, 2009. s. 40-42. ISBN 978-80-903433-8-2.  http://cs.wikipedia.org


Stáhnout ppt "Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A15 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec."

Podobné prezentace


Reklamy Google