Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_19.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_19."— Transkript prezentace:

1 Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_19 Tematická oblast: SPOJOVACÍ A KLOUBOVÉ HŘÍDELE, JEJICH KLOUBY, ROZVODOVKY A DIFERENCIÁLY Téma: Pohon všech kol Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012

2 Anotace Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.

3 Pohon všech kol Dvounápravové automobily s pohonem všech kol mají umožněn přenos hnací síly k oběma nápravám kloubovými hřídeli z rozdělovací převodovky. U nákladních automobilů bývá pohon přední nápravy zpravidla vypínatelný (zubovou spojkou) a pohon zadní nápravy je trvale spojen s převodovkou. Po silnici jede s pohonem zadní nápravy, v terénu je zapnut pohon přední nápravy. Při tom může být zvětšený celkový převod (pomocí dvoustupňové rozdělovací převodovky).

4 Pohon všech kol Rozdělení hnacích momentů se řídí podle adhezních podmínek. Jednostupňová rozdělovací převodovka dělí vstupní moment na momenty pro přední a zadní nápravu v poměru 50% / 50%. Použitím nesymetrického mezinápravového diferenciálu se nerozděluje hnací síla na nápravy v poměru 1:1, ale v poměru jejich zatížení. Takže méně zatížená kola přenáší menší hnací sílu a nebudou prokluzovat. Jde-li např. o nákladní automobil s dvojitou montáží pneumatik na zadní nápravě, pak zadní náprava nese cca 2/3 celkové hmotnosti vozu a přední jen 1/3.

5 Pohon všech kol V tomto poměru jsou nápravy schopny také přenášet hnací sílu na vozovku. Proto i mezinápravový diferenciál musí v tomto případě rozdělovat hnací moment v poměru 1:2. Schémata základních typů rozdělovacích převodovek:

6 Pohon všech kol a)Jednostupňové rozdělovací převodovky - jsou trvale zapnuty (permanentní pohon všech kol), - mají uzávěrku mezinápravového diferenciálu. Podle druhu vozidla a provozních podmínek se sestavují různé typy rozdělovacích převodovek: 1 – hnací vřídel 2 – výstup k zadní nápravě 3 – výstup k přední nápravě 4 – uzávěrka diferenciálu

7 Pohon všech kol b) Dvoustupňové rozdělovací převodovky - mají zapínatelné rozsahové skupiny (silniční a terénní stupeň), - mají uzávěrku mezinápravového diferenciálu. 1 – hnací hřídel 2 – výstup k zadní nápravě 3 – výstup k přední nápravě 4 – silniční převod 5 – terénní převod 6 – řadící objímka 7 – uzávěrka diferenciálu 8 – pohon tachometru 9 – přídavný pohon

8 Pohon všech kol ad b) Dvoustupňová rozdělovací převodovka

9 Pohon všech kol c) Rozdělovací převodovky bez diferenciálu - trvale je poháněna jen jedna náprava, - pohon druhé nápravy je dle potřeby zapínatelný řidičem. 1 – hnací hřídel 2 – pohon přední nápravy 3 – pohon zadní nápravy 4 – terénní převod 5 – silniční převod 6 – řadící objímka předního pohonu 7 – vedlejší pohon 8 – řazení vedlejšího pohonu 9 – držáky na zavěšení

10 Pohon všech kol d) Rozdělovací převodovky s uzávěrkou diferenciálu - obě nápravy jsou stále poháněny, - hnací moment je rozdělován na přední a zadní nápravu v určitím poměru (33% momentu na přední nápravu a 67% na zadní nápravu). 1 – mezinápravový diferenciál 2 – uzávěrka diferenciálu 3 – vedlejší pohon 4 – řazení vedlejšího pohonu

11 Pohon všech kol V poslední době se značně rozšířil pohon všech kol u osobních automobilů. Pohon druhé nápravy může být zapínán manuálně, nebo je permanentní.

12 Pohon všech kol Příklady pohonu všech kol:

13 OPAKOVÁNÍ: 1. Charakterizujte pohon všech kol jednostupňovou rozdělovací převodovkou. 2. Popište základní typy rozdělovacích převodovek. 3. Popište dvoustupňovou rozdělovací převodovku. 4. Popište možné způsoby řešení pohonu všech kol u osobních automobilů. Pohon všech kol

14 Použité zdroje:  VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN  JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN  Příručka pro automech.  Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.


Stáhnout ppt "Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_19."

Podobné prezentace


Reklamy Google