Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_17.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_17."— Transkript prezentace:

1 Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_17 Tematická oblast: PŘEVODOVKY Téma: Dvoutoké samočinné převodovky Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012

2 Anotace Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.

3 Dvoutoké samočinné převodovky Jsou to převodovky dvouspojkové, u kterých je moment přenášen dvěma proudy. Mohou to být např.: planetové převodovky s paralelním přenosem výkonu mezi planetovými řadami, hřídelové převodovky s dvojitou spojkou.  Tyto převodovky umožňují řazení pod zatížením, tj. změnu rychlostního stupně bez přerušení hnací síly vozidla.  Vozidlo plynule zrychluje bez řadících přestávek.  To má význam zejména u přeplňovaných motorů, protože při řazení není nutno ubrat plyn (čímž se zabrání poklesu přeplňovacího tlaku).  Při částečném zatížení je změna převodových stupňů pohodlnější, protože není nutno ovládat spojkový pedál.  Řazení může být manuální, poloautomatické nebo automatické.

4 Dvoutoké samočinné převodovky Dvoutoká pětistupňová převodovka Porsche – PDK:  Vstupní hřídel je rozdělený na plný a dutý. Proto může být výkon přiváděný spojkou S1 nebo S2. Je sepnuta vždy jen jedna.  Na hřídeli s rozepnutou spojkou může být zařazen libovolný rychlostní stupeň.  Vlastní změna rychlostního stupně – momentový tok se obrátí z S1 na S2 nebo naopak.  Převodové stupně a spojky jsou ovládány hydraulicky.

5  Průběh řazení je manuální, nebo je řízen elektronicky poloautomaticky, nebo zcela automaticky. Dvoutoké samočinné převodovky  Použití: - sportovní a závodní automobily, - nákladní automobily.

6 V r představila společnost VW převodovku DSG. Je to automatická šestistupňová převodovka se dvěma vícelamelovými mokrými spojkami, na něž navazují dva vstupní hřídele. Dvoutoké samočinné převodovky

7  Jedna část převodovky řadí liché rychlostní stupně a zpátečku,  druhá část řadí sudé rychlostní stupně. Dvoutoké samočinné převodovky  Převodovka nemá hydraulický měnič hnacího momentu oproti konvenční automatické převodovce pro malou účinnost.  V principu jde o dvě souběžně propojené převodovky se společným vstupem a výstupem.  Díky hydraulicky ovládané dvojité spojce mohou být zařazeny dva rychlostní stupně současně – jeden v liché a jeden v sudé sekci.  Výkon ale jde částí se sepnutou spojkou, zatímco rychlostní stupeň s rozepnutou spojkou čeká na svou aktivaci. Ta nastane, když hydraulicky ovládaný píst rozepne dosud sepnutou spojku a současně sepne dosud rozepnutou spojku. Celá akce trvá tisíciny sekundy.

8 Ovládání převodovky DSG: manuálně pákou voliče na středovém tunelu, pomocí páček pod volantem, možnost volby samočinného režimu práce převodovky, a to:- běžný - D - sportovní – S (řazení nahoru nastává později ve vyšších otáčkách, dolů řadí rychleji, tj. dříve). Dvoutoké samočinné převodovky  Automatická převodovky DSG může pracovat ve dvou provozních režimech: - plně automatickém, - s manuální volbou rychlostních stupňů TIPTRONIC.  Volba režimu - přesunutím voliče převodovky do příslušné polohy.

9  V automatickém režimu lze volit pozice: P – parkování R – zpětný chod N – neutrál D – jízda s ekonomickým režimem řazení S – sportovní režim řazení Dvoutoké samočinné převodovky  V režimu manuálního řazení TIPTRONIC se posunutím páky voliče převodovky dopředu nebo dozadu volí vyšší nebo nižší stupeň.  Přitom elektronika převodovky kontroluje způsob řazení a zabraňuje tak možnému poškození motoru – při chybném podřazení.  Řídicí elektronika zjednodušuje obsluhu i tím, že např. při zastavení automaticky zařadí první rychlostní stupeň.

10  Řazení obstarávají synchronizační spojky jako u klasické převodovky.  Celá převodovka je řízena elektrohydraulickým ovládacím ústrojím MECHATRONIC.  Ústrojí Mechatronic se skládá z: - elektronické řídicí jednotky, - senzorů, - akčních členů.  Elektronická řídicí jednotka je s dalšími elektronickými systémy ve voze propojena sítí CAN-Bus. Dvoutoké samočinné převodovky

11 OPAKOVÁNÍ: 1. Popište a obecně charakterizujte dvoutoké převodovky. 2. Popište činnost dvoutoké převodovky PDK. 3. Popište činnost dvoutoké převodovky DSG. 4. Popište samočinný režim práce převodovky DSG. Dvoutoké samočinné převodovky

12 Použité zdroje:  VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN  JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN  Příručka pro automech.  Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.


Stáhnout ppt "Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_17."

Podobné prezentace


Reklamy Google