Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_20.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_20."— Transkript prezentace:

1 Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_20 Tematická oblast: SPOJOVACÍ A KLOUBOVÉ HŘÍDELE, JEJICH KLOUBY, ROZVODOVKY A DIFERENCIÁLY Téma: Mezinápravová lamelová spojka Haldex Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012

2 Anotace Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.

3 Mezinápravová lamelová spojka Haldex Účel: Regulace pohonu všech kol. Konstrukce: Základem je lamelová spojka, jejíž lamely jsou ponořeny do olejové lázně. Při zvyšování tlaku oleje dochází k postupnému propojování lamel.

4 Mezinápravová lamelová spojka Haldex Se stoupajícím tlakem se spojkou přenáší stále větší část vstupního hnacího momentu. Tlak vytváří dvě axiální pístová čerpadla poháněná axiálním vačkovým kotoučem spojeným s výstupním hřídelem. Axiální pístová čerpadla jsou v činnosti pouze tehdy, nemají-li vstupní a výstupní hřídel stejné otáčky. Jenom tehdy je potřebné rozdělit hnací moment a připojit pohon zadní nápravy. Celý systém je řízen soustavou regulačních ventilů ovládaných signály z elektronické řídicí jednotky.

5 Mezinápravová lamelová spojka Haldex Princip činnosti: Elektronická řídicí jednotka vyhodnocuje potřebné informace, např.: - otáčky kol, - poloha plynového pedálu, - otáčky motoru, - činnost ABS a ASR. Na jejich základě reguluje velikost a průběh hydraulického tlaku působícího na lamely spojky. Spojka Haldex je mimořádně rychlá. Stačí vzájemné pootočení vstupního a výstupního hřídele o 45 o a elektronická řídicí jednotka vydá pokyn ke zvýšení tlaku. Během jediné otáčky může lamelová spojka přenášet odpovídající hnací moment na kola zadní nápravy. Spojky Haldex dovede rychle a plynule rozdělovat hnací moment na kola přední a zadní nápravy od nuly až do poměru 50 : 50.

6 Mezinápravová lamelová spojka Haldex Uspořádání na vozidle: Kola přední nápravy jsou poháněna přes diferenciál přední nápravy. Z něho se hnací moment přenáší do převodovky s kuželovým soukolím pro připojení kloubového hřídele.

7 Mezinápravová lamelová spojka Haldex Kloubový hřídel je spojený se spojkou Haldex. Podle stupně rozpojení spojky Haldex se odpovídající hnací moment přenáší do rozvodovky zadní nápravy. Toto konstrukční řešení je použito u spojky Haldex I. a II. generace. Vývojem následuje model spojky Haldex IV. generace. Liší se tím, že tlak oleje potřebný pro spínání lamelové spojky vytváří elektrické čerpadlo. Přenos hnacího momentu reguluje elektronická řídicí jednotka spojky Haldex pomocí elektromagnetického ventilu řízení stupně otevření spojky. Takže aktivace spojky již není prováděna na základě rozdílných otáček kol přední a zadní nápravy. To umožňuje nezávisle na prokluzu kol kdykoliv zajistit potřebný hnací moment na kolech zadní nápravy.

8 Mezinápravová lamelová spojka Haldex Připojení zadní nápravy u řešení se spojkou Haldex 4. generace řídí elektronická řídicí jednotka spojky Haldex na základě signálů: - od elektronické řídicí jednotky motoru (snímač otáček motoru a polohy plynového pedálu), - od elektronické řídicí jednotky ABS (snímače otáček kol, spínač brzdových světel), - od snímače natočení volantu, - od snímačů příčného a podélného zrychlení. Důležitou odlišností principu činnosti je skutečnost, že prokluz kol jedné nápravy vůči druhé již není nezbytnou podmínkou pro sepnutí spojky. Tlak působící na lamely spojky reguluje elektromagnetický ventil na základě pokynů elektronické řídicí jednotky spojky Haldex. Potřebný tlak v systému vytváří elektrické čerpadlo.

9 Mezinápravová lamelová spojka Haldex Technické znaky: elektrohydraulicky ovládaná lamelová spojka, integrace do rozvodovky zadní nápravy, zjednodušený hydraulický okruh, ovládání čerpadla v závislosti na aktuální potřebě. Výhody: aktivace spojky v závislosti na jízdním stylu, rychlejší nárůst hnacího momentu v důsledku předběžné aktivace, kompatibilita s elektronickými systémy regulace prokluzu (ABS, ESP), nezávislost na jízdní situaci.

10 Mezinápravová lamelová spojka Haldex

11

12

13 Při rozjezdu a zrychlování je nejefektivnější pohon zadní nápravy. Během akcelerace je proto řídicí ventil zcela uzavřen, aby pracovní tlak na lamely spojky mohl dosáhnout maxima a pro kola zadní nápravy byl k dispozici co nejvyšší točivý moment. Pro jízdu vyšší rychlostí je na zadní nápravě potřeba pouze malý točivý moment. Pracovní tlak působící na pracovní píst je regulován dle potřeby. Při brzdění není zapotřebí přenášet točivý moment na kola zadní nápravy. Řídicí ventil se proto otevře, čímž klesne tlak v systému a spojka se rozpojí. U zabrzděného vozu s běžícím motorem je spojka rozpojena. K řízení spojky Haldex je v tuto chvíli využíván signál polohy plynového pedálu. Při rozjezdu (po sešlápnutí plynového pedálu) se pracovní tlak v systému opět zvyšuje, aby byl k dispozici. Při parkování je přenášen na kola zadní nápravy pouze malý točivý moment. Pracovní tlak působící na pracovní píst je regulován dle potřeby.

14 Mezinápravová lamelová spojka Haldex Při jízdě na kluzkém povrchu je pracovní tlak působící na pracovní píst regulován dle potřeby. Signály pro řízení spojky Haldex přicházejí od řídicí jednotky ABS, která rozpoznává prokluz kol pomocí senzorů otáček kol a propočítává potřebnou trakci. Při zásahu systému ABS je spojka Haldex zcela rozpojena, zatímco při zásahu elektronického stabilizačního systému ESP je míra sepnutí spojky Haldex řízena signály řídicí jednotky ABS. Protáčejí-li se obě kola přední nápravy, spojka Haldex se sepne a pohon přebírají zadní kola. Protáčí-li se jedno kolo na přední nápravě, zasáhne elektronická uzávěrka diferenciálu (EDS) tím, že přibrzdí protáčející se kolo. Hnací moment je směřován na druhé kolo na nápravě a zároveň se sepne mezinápravová spojka Haldex, která přenese větší část hnacího momentu na kola zadní nápravy.

15 OPAKOVÁNÍ: 1. Popište konstrukci spojky Haldex a princip její činnosti. 2. Čím se liší spojka Haldex IV. generace? 3. Charakterizujte technické znaky a výhody spojky Haldex IV. generace. 4. Popište rozdělování hnacího momentu v různých jízdních situacích. Mezinápravová lamelová spojka Haldex

16 Použité zdroje:  VLK: Převodová ústrojí motorových vozidel. Nakladatelství a vydavatelství Vlk, Brno 2000, ISBN  JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN  Dílenská učební pomůcka č.70 – Pohon všech kol se spojkou Haldex IV. Generace. Škoda auto a.s.  Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.


Stáhnout ppt "Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_20."

Podobné prezentace


Reklamy Google