Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dobrodružná literatura Mgr. Jana Křehlíková. O. Chaloupka: Kapitoly „Z aspektu čtenářského zaměření můžeme tedy vymezit dobrodružnou literaturu co nejšířeji.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dobrodružná literatura Mgr. Jana Křehlíková. O. Chaloupka: Kapitoly „Z aspektu čtenářského zaměření můžeme tedy vymezit dobrodružnou literaturu co nejšířeji."— Transkript prezentace:

1 Dobrodružná literatura Mgr. Jana Křehlíková

2 O. Chaloupka: Kapitoly „Z aspektu čtenářského zaměření můžeme tedy vymezit dobrodružnou literaturu co nejšířeji jako takovou tvorbu (potenciálně velmi různých hodnot), která svým dějovým napětím umožňuje dětskému čtenáři sebeprojekci do významové struktury textu, a to sebeprojekci emocionálně spjatou především s postavou úspěšného hrdiny a s takovým dějovým prostředím, které dítě ze své vlastní zkušenosti nezná a které na ně působí exoticky, ať již v čase, či prostoru. Jde tedy o literaturu, v níž dítě hledá vlastní identifikaci na úrovni zajímavých, poutavých a převážně také emocionálně prestižních rolí. Identifikace čtenáře tu znamená subjektivní psychický proces, jímž dítě vstupuje do rolí a situací nikoliv takových, jaké jsou jemu skutečně vlastní, nýbrž takových, v jakých by sám před sebou a případně i před jinými vystupovat chtěl. Tato identifikace může být za určitých podmínek společensky a individuálně velmi žádoucí cestou k vytvoření vlastní identity, tj. k vytvoření toho, čím člověk skutečně je ve svých společenských vztazích, v tomto smyslu může fungovat jako vzorová akce, jako modelové situace umožňující dítěti orientačně zvládnout složité požadavky a možnosti životních rolí.“

3 Dobrodružná próza varianty a typy dobrodružný román povídka novela

4 Motivy dobrodružství od starověku hrdinské eposy středověké příběhy o rytířích a králích v renesanční literatuře v pikareskních románech v tvorbě romantiků atd. v díle: různá pozice, význam i funkce „Dobrodružnost knihy tedy nepokládáme za kategorii spjatou izolovaně s literárním dílem samým, za apriorní genologickou normu, nýbrž za určitou významovou a výrazovou intenci díla, jejíž realizace je odvislá v nemalé míře i od čtenářského přístupu k dílu, který je u dětského čtenáře podstatně modifikován jeho zaměřením.“ (O. Chaloupka, 1976)

5 Dobrodružná literatura dobrodružství = dominantní role poutavý dramatický děj o překvapivé zvraty a zápletky o zdůrazňování nebezpečí o ohrožení hlavní postavy akcentovaná nebezpečnost situací -> pocity napětí -> řešení situací -> zvýšení přitažlivosti děje

6 Základní složky výstavby dobrodružného díla děj o akcentovaný, poutavý, dramatický o překvapující situace o motivy překvapení, nebezpečí, tajemství o napětí postavy o nebývají hlouběji psychologicky prokresleny o schematické postavy o hyperbolizace „kladného“ hrdiny o mýtus úspěšného hrdiny

7 prostředí o exotický charakter: geografická vzdálenost, neobvyklost o vzdálený čas (minulost, budoucnost) o mýtus exotiky historické události o pozadí, rámec v řadě příběhů absence společensky determinovaného a složitějšího rámce, hlubších spol. a psychol. motivací

8 Dobrodružný příběh a schéma jeho výstavby z hlediska rozvíjení děje základ: dynamický, dramatický děj od zápletek k vyvrcholení a rozuzlení gradace děje průběh děje akcelerován i retardován prostředky akcelerace děje: o moment překvapení o neočekávané zvraty o únosy, závody, souboje, záměny osob, užívání inkognita o hrozící nebezpečí o překonání překážek (předpoklad úspěšného hrdiny)

9 Kde nacházíme příběhy s dobrodružstvím robinzonády námořní a pirátská tematika exotické kraje indiánská tematika, westerny příběhy s tajemnou zápletkou příběhy s detektivní zápletkou historické detektivky špionážní příběhy kolportážní romány dobrodružná historická díla vědeckofantastická literatura fantasy mystická a okultní díla horory dobrodružství v komiksech

10 Robinzonády ústřední námět: trosečník později: lidé vržení do izolace vznik: 18. stol.; základem: Život a zvláštní podivná dobrodružství Robinsona Crusoa, námořníka z Yorku (1719) aspekty: dobrodružné, vzdělávací a výchovné, sociální, psychologické… J. D. Wyss: Švýcarský Robinson (1812) Jules Verne: Dva roky prázdnin (1888) Frederick Marryat: Kormidelník Vlnovský (č. 1955) R. M. Ballantyne: Korálový ostrov (1857)

11 Námořní a pirátská tematika E. Salgari: Sandokan ( ); Černý korzár (1889) R. Sabatini: Odysea kapitána Blooda Patrick O´Brian: Aubrey-Maturin série ( ; 21 románů – poslední nedokončený) R. L. Stevenson: Ostrov pokladů (1883) J. Verne: Patnáctiletý kapitán (1878) D. Durham: Neuvěřitelná námořní dobrodružství (2011) A. Niehausová – A. Hecker: Piráti, poklady, dobrodružství (2008) – dětská encyklopedie

12 Indiánská tematika, westerny western – žánr především americké literatury a filmu postavy: kovbojové, lovci, bandité, farmáři, indiáni, zlatokopové, šerifové, dobrodruzi atd. (nechybějí ani postavy ženské) legendární postavy: Daniel Boone, Paul Bunyan, David Crockett, Kit Carson, Buffalo Bill prostředí: Divoký západ doba: občanská válka – 90. léta 19. stol. děj: dramatický, poutavý, zápletky na konfliktech mezi představiteli respektujícími či nerespektujícími psané i nepsané zákony Divokého západu J. O. Curwood, G. Ferry, E. Haycox, Zane Grey

13 indiánská tematika J. F. Cooper: Příběhy Kožené punčochy ( ), Poslední Mohykán (1826), Průkopníci (1823), Prérie (1827); hl. p.: zálesák Natty Bumppo Karel May ( ): Old Firehand (1875), Duch Llana Estacada (1888), Old Surehand (3 díly, 1894, 1895, 1897), Syn lovce medvědů (1887), Poklad na Stříbrném jezeře ( ), Vinnetou (3 díly, 1893), Vinentou IV ( )

14 Kolportážní romány, rodokapsy kolportážní romány – sešity na pokračování; z románu-fejetonu, vzestup 19. a 1. pol. 20. stol. zábavná a relaxační funkce zřetelné definování postav jednoduchá konstrukce děje atraktivní náměty a zápletky, napětí, dobrodružství rodokapsy – zkratka řady Romány do kapsy (vych. od r. 1935); apelativizací: levné a nenáročné čtivo; sešitová vazba s přitažlivou obálkou

15 Dobrodružná historická díla Alexandre Dumas ( ) o cca 260 románů o kritizován za způsob práce o „továrna na romány“ Tři mušketýři (1844) Tři mušketýři po dvaceti letech (1845) Tři mušketýři ještě po deseti letech aneb Vikomt de Bragelonne ( ) Hrabě Monte Cristo ( )

16 Špionážní příběhy fenomén James Bond Ian Fleming ( ) inspirace zkušenostmi a zážitky z tajné služby : 12 románů s bondovskou tematikou další autoři: K. Amis (jako Robert Markham), J. Gardner, Ch. Higson, R. Benson, S. Faulks agent 007 zač.: v době studené války -> nepřítelem komunismus později i jiné hrozby: tajné agentury, anarchisté, psychopati, geniální vědci, teroristé atd.

17 R. D. Kokeš: „Bond je nedílnou součástí popkultury, provázanou dnes už spíše s mnoha dalšími kulturními jevy než jen se svým vlastním fikčním univerzem. Zároveň se dokázal prosadit jako cenná komodita především díky filmům - byť navazujících na ozkoušenou knižní „značku" bohatě propagovanou osobami jako J. F. Kennedy“. (http://magazin.aktualne.cz/kultura/film/bez- bonda-by-nebylo-indiana-jonese-a-bourne-by- byl-jiny/r~i:article:657436/)

18 Dobrodružství v komiksu Hergé (Georges Remi, ): Tintinova dobrodružství belgická komiksová série základ: detektivní příběh později: prvky sci-fi, humor přecházející ve frašku styl: čistá linka

19 Literatura Čeňková, J. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, Hlinka, B.: Robinson Crusoe. Mýtus a skutečnost. Knižnice Kamarád. Praha: Práce, Chaloupka, O.-Nezkusil, V.: Vybrané kapitoly z dětské literatury II. Praha: Albatros, Kirchner, J.: Psychologie prožitku a dobrodružství pro pedagogy a psychoterapii. Kreislová, A.: Úvod do studia literatury pro děti a mládež. PF, Ústí nad Labem 1983.


Stáhnout ppt "Dobrodružná literatura Mgr. Jana Křehlíková. O. Chaloupka: Kapitoly „Z aspektu čtenářského zaměření můžeme tedy vymezit dobrodružnou literaturu co nejšířeji."

Podobné prezentace


Reklamy Google