Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilHana Müllerová
1
Aktuální vztah školy a rodiny Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními zpracovala: PhDr. Sylva Hönigová Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Metodická zpráva č. 6
2
Používané zkratky ŠPP - školní poradenské pracoviště ŠP – školní psycholog ŠPZ – školské poradenské zařízení PPP – pedagogicko-psychologická poradna SPC – speciálně pedagogické centrum Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
3
Část 1: Aktuální vztah rodiny a školy Spolupráce s rodiči Vztahová síť školy ve vztahu ke komunikaci o dítěti s rodiči Příklady přenosu negativních kompetencí Smlouvy s rodiči Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
4
Spolupráce s rodiči nejčastější formy spolupráce ŠPP s rodiči netradiční formy spolupráce typické skupiny problémových rodičů Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
5
Nejčastější formy spolupráce ŠPP s rodiči nejčastěji kombinace všech forem preference osobních setkání – nedaří se však vždy rozdíl v práci velké školy s „anonymním prostředím“ a malé školy (např. ZŠP) rozdíl v práci na ZŠ a SŠ rozdíl v práci na gymnáziích a SOŠ a SOU Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
6
osobní setkání tel. rozhovory el. korespondence písemná korespondence korespondence – ojediněle komunikace přes ŽK, student. průkazy, deníčky převážně pouze dojednání dalšího kontaktu Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
7
využívání běžných informační kanálů nástěnky web. stránky školy (internetová poradna) školní časopis Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
8
Od září 2010 nově zapojené školy do projektu systém spolupráce ŠPP s rodiči se teprve vytváří – hledá se funkční model Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
9
Osobní setkání účast ŠP na dnech otevřených dveří besedy, přednášky pro rodiče zápis dětí do 1. roč. ZŠ při příležitosti skupinové práce s dětmi Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
10
třídní schůzky běžné malá návštěvnost chybí cílová skupina rodičů možnost přítomnosti pouze v některých třídách preference 1. roč. svolané ad hoc např. info ke kariérovému poradenství schůzky rodičů žáků 1. roč. po adaptačním kurzu k řešení nějakého problému ve třídě Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
11
setkání rodičů se ŠP za přítomnosti dítěte za přítomnosti třídního učitele setkání rodičů s dalšími pracovníky ŠPP setkání rodičů s ŠP a vedením školy setkání rodičů s institucemi mimo školu za přítomnosti ŠP Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
12
důraz na široké možnosti kontaktu rodičů se ŠPP kontakt je možný prakticky kdykoliv, nejlépe po předcházející domluvě často při příležitosti doprovodu dětí do/ze školy v malých místech – snaha rodičů o kontakt mimo školu při náhodných setkáních mediace, facilitace rozhovoru škola – rodiče specifikum ve stř. vzdělávání – pobyt na internátu Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
13
Iniciátorem setkání ŠP třídní učitel další učitelé vedení školy rodiče dítě Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
14
řešení na úrovni tř. uč.- rod. předchází nebo ne podle potřeby školy se liší v míře, v jaké je třeba setkání s rodiči iniciovat (míra aktivity na straně školy a na straně rodičů) Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
15
Obsah setkání informační setkání konzultace o dítěti práce s rodinou výchovné komise ojediněle za přítomnosti OSPODu, policie… individuální vzdělávací plány zprostředkování informací od jiných institucí (ŠPZ, lékař apod.) zprostředkování péče ŠPZ Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
16
Frekvence schůzek konzultační hodiny schůzky předem domluvené – převažují převažují jednorázové, realizují se však i pravidelné po delší dobu Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
17
Nejčastěji řešené problémy prospěch chování domácí příprava na školu fungování v třídním kolektivu vztahy mezi spolužáky individuální vzdělávací plán zralost pro školu kariérové poradenství Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
18
zakázky na straně rodičů, které se netýkají školy partnerské problémy mezigenerační vztahy Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
19
Netradiční formy spolupráce ŠPP s rodiči hodně různé pojetí v různých zprávách rozpaky nad označením „netradiční“ v naprosté většině škol nerealizují Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
20
Snad lze považovat za netradiční „odchytávání rodičů“ klub určený pro sociálně znevýhodněné děti (Charita) – návštěvy v rodině spíše nový typ schůzek s rodiči – v souvislosti s povinnou kontrolu IVP nápravné programy (HYPO) zprávy ze screeningů v 1. a 2. roč. edukativně stimulační skupiny Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
21
skupinová práce: rodič – dítě mediační setkání: rodiče – děti rodinná sezení nabídka na spolupráci již u předškolních dětí spolupráce při přípravě a účast rodičů na adaptačních kurzů program pro děti vstupující do 1. roč. návštěvy v rodinách dotazník - jak vidí chování dítěte rodiče spolupráce s rom. asistentem svépomocné skupiny rodičů Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
22
Typické skupiny problémových rodičů mnoho různých typologií velmi bohatá reakce existují „neproblémové“ skupiny rodičů? jako rodiče bychom si přáli? problémové chování x problémoví rodiče Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
23
Všem společné nespolupracující rodiče agresivní rodiče s nízkou výchovnou kompetencí rodiče s negativním vztahem ke škole rozpadlé, znovu konstituované rodiny velmi bohatí – spíš „mocní“ rodiče rodiče s nízkou sociokulturní úrovní???? rodiče zastírající problémy typicky omlouvání neomluvených absencí Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
24
Skupiny děti v péči jiných zákon. zástupců, než rodičů děti v péči jiných osob než zákonných zástupců velmi zaměstnaní rodiče „exteriorizující“ - popírají jakékoliv potíže s dětmi nezralí osamělé (často sociálně slabé) matky uzavřené rodiny - nedůvěřují jakýmkoliv zásahům zvenčí navenek spolupracující, ale ve skutečnosti kryjí problémy Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
25
neobjektivní k možnostem dítěte výchovný styl matky a otce se výrazně liší omezená rodičovská kompetence rozvádějící se rodiče rozvedení rodiče rodiče s dětmi ve střídavé péči závislí rodiče rodiče - cizinci, který neumí jazyk nekomunikující rodič rodič komunikující až moc Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
26
Vztahová síť školy ve vztahu ke komunikaci o dítěti s rodiči formy a způsoby komunikace uvnitř školy případy, kdy se o problémech dítěte dovídá ŠPP až jako poslední Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
27
Formy a způsoby komunikace uvnitř školy nejčastěji formou rozhovoru formální (ped. rady, schůzky ŠPP) a neformální (cílená nebo příležitostná setkání) v některých školách – formál. příležitosti nejsou dostatečně vytvářeny Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
28
rozbor dokumentace a školních výkonů přítomnost ve třídách krizové intervence rozbor zpráv z odborných vyšetření příprava jednání s rodiči sešit poznámek, kam se píší události dne sešity poznámek k jednotlivým žákům dokumenty v katalogových listech, systém Bakalář zprávy z odborných vyšetření Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
29
zúčastnění podle povahy problému někdy prostřednictvím vedení školy, jinde přímo ŠP: třídní učitel učitelé dalších předmětů VP, ŠMP, příp. další členové ŠPP asistent pedagoga vedení školy vychovatel Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
30
učitel – učitel učitel – vedení školy učitel - ŠPP učitel – vychovatel Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
31
problém s důvěrností informací a diskrétností - rozlišit poskytování informací v případě, že rodiče k tomu ŠP delegují různá míra důvěry, které se ŠP v různých školách těší Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
32
obecně rozdíl: mezi malými a velkými školami v efektivitě přenosu informací v toku informací směrem od vedení školy a k vedení školy v úsilí, které je věnováno vytváření prostoru ke komunikaci o žácích ze strany vedení v času, který učitelé ve škole tráví v míře strukturovanosti předávání informací (jasně vymezené schůzky nebo setkání ad hoc, případně pouze náhodná) rezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
33
Případy, kdy se o problémech dítěte dovídá ŠPP až jako poslední v neg. smyslu k tomu dochází zřídka – spíš pouze ve školách, kde ŠP letos začal pracovat není dosud jasně stanovena kompetence ŠP není nastavena ze strany vedení školy Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
34
ve škole neprobíhá dobře komunikace učitel si není jistý svou kompetencí a brání se možnosti odhalení nekompetence učitel je zvyklý řešit situace ve spolupráci se ŠPZ Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
35
pokud k tomu dochází souvisí většinou s dobou, kdy ŠP je ve škole přítomen s mírou důvěry, kterou si zatím získal rodiče nevyjádřili generální souhlas s aktivitami ŠP ve škole s problémem ve vymezení kompetencí jednotlivých pracovníků ŠPP situaci řeší rovnou vedení školy k situaci došlo mimo školu škola nevidí problém, který vidí rodiče a řeší jinou cestou učitel, který s ŠP spolupracovat z nějakého důvodu nechce Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
36
Příklady přenosu negativních kompetencí situace, kdy škol. psych./spec. ped. je delegován, aby zastupoval jednu ze stran zúčastněných v konfliktu Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
37
v naprosté většině případů ŠP uvádějí, že k těmto případům nedochází jako zakázku je odmítají je otázka, zda tuto zakázku vždy dobře mohou „přečíst“ mnohdy nemusí nutně jít o přenos neg. kompetencí, ale o mediaci často zaměňováno za zakázky typu: „udělejte s tím dítěte, rodiči, učitelem… něco“ Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
38
příklady: špatná komunikace rod. – učitel rodiče jsou nespokojení s učitelem rodiče jsou v konfliktu přijetí či nepřijetí velmi problémového žáka do školy přesun kompetencí k trestům požadavek na získání informací získaných v poradenském vztahu urovnat spor mezi učiteli a vedením školy omluvení absencí ve škole sdělení nepříjemných informací Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
39
řešení nespokojenosti vedení školy s prací učitele podpora požadavků učitelů k vedení školy sdělení nepopulárního opatření vedení školy učitelům přesunutí jednání s agresivními či jinak obtížnými rodiči Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
40
Smlouvy s rodiči uplatňují se ve škole? co je jejich obsahem a k čemu směřují? jaká je jejich smysluplnost Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
41
Využívání smluv s rodiči většinou uvedeno, že smlouvy s rodiči ve školách využívány nejsou pokud ano, tak většinou ve smyslu IVP, méně často individuální souhlas rodičů s aktivitami ŠP Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
42
Případy jiné než ojedinělé plán osobního rozvoje dítěte záznam o jednání s rodiči, jeho součástí je dohoda na dalším postupu s vymezením odpovědností dohody o pravidelných kontrolách plnění školních povinností rodiči Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
43
pouze 1x Smlouvy s rodiči jsou ve škole velmi častou formou řešení různých problémů. Jsou výsledkem diskuse mezi rodičem, učitelem, případně psycholožkou, v některých případech je smluvní stranou i vedení školy. Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
44
Co je jejich obsahem a k čemu směřují IVP – úprava vzdělávacích podmínek školní řád jako výsledek smlouvy zápis z jednání (např. výchovné komise) smlouvy jako výsledek poradenské práce ŠP Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
45
Smysluplnost pro obě strany oficiálním dokumentem a závaznou smlouvou stanoví odpovědnosti rodiče a školy sjednocení přístupu školy a rodiny dává domluvě vážnost žák i rodiče mohou být více organizováni kdykoliv dohledat a znovu se k nim vrátit, kontrolovat, jak se plní Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
46
vyjasní pozdější nedorozumění posílení zodpovědnost rodičů zlepšení komunikace mezi školou a rodiči doba platnosti a čas a způsob vyhodnocení Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
47
Část 2: Spolupráce ŠPP se ŠPZ Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
48
Bezproblémová konzultace vzájem. informace doplnění anamnestických údajů předávání dílčích výsledků vyšetření vyhodnocování plnění IVP zapůjčení testů rozdělení kompetencí pravidelné návštěvy PPP/SPC ve škole kvalitní zpráv Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
49
přispívá délka spolupráce a stabilizovanost obou pracovišť často i personální propojení (současné nebo minulé) vzájemná znalost, dobrá představa o práci často pracovníci ŠPZ metodiky ŠP Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
50
Zmiňované problémy dlouhé lhůty pro vyšetření a zaslání zprávy některá vyjádření (např. IVP), jsou vyhrazena ŠPZ, ŠP je nemůže vydávat vítán by byl opravdu sjednocený, propojený a spolupracující systém a síť žádoucí by bylo větší propojení PPP se školou, více osobních návštěv SPC při škole – vytížené péčí o děti z jiných škol Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
51
možnost reálné aplikace všech doporučení ve zprávách ve zprávách se pouze odkazují k zákonu nebo opatření shrnou pod pojem „individuální přístup“ nejasná diagnostika (např. výrazy „prvky…, rysy…, hraniční…“), příliš obecná doporučení pro školu zprávy mnohdy zbytečně rozsáhlé zprávy pro laiky, a to i pro většinu učitelů, nesrozumitelné Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
52
doporučení, která se používají již zcela běžně – zapojení všech smyslů, problémové úkoly, skupinová výuka, opakování instrukcí, pohybové uvolnění,názorný materiál, individuální tempo, procvičení jevů předem x opatření, která nelze v daném počtu, podmínkách a složení tříd uskutečnit – individuální rozvoj percepčních funkcí, když přetrvávají obtíže přes opakovaný nácvik v rámci třídy Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
53
sladit potřeby žáků prospěchově slabých, nadaných, s poruchami koncentrace, hyperaktivitou, poruchami učení, úzkostných a agresivních, často z neuspokojivého rodinného zázemí a mnohdy také v předškolním věku příliš liberálně vedených, a to bez účinných výchovných prostředků a podpory rodičovské veřejnosti není v lidských silách Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
54
PPP poskytne pouze metodické informace nikoliv přímou intervenci (šikana) z minulosti se táhne problém velmi rozšířené diagnózy SVPU s doporučením k zařazení do speciálního vzdělávání formou individuální integrace rodiče někdy nepředají zprávu ze ŠPZ škole pokud se rodiče od ŠPZ nedostaví, nedostane škola zprávu Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
55
ŠPP spolupracuje s ŠPZ jen velmi okrajově, nepředávají si vzájemně klienty - řeší se buď na půdě školy, nebo rodiče spontánně oslovují přímo ŠPZ akcent práce PPP na ZŠ, méně na SŠ Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
56
Máte to za sebou, děkuji velmi za pozornost. Analýza 87 velmi různě zpracovaných zpráv z velmi různých pracovišť není jednoduchá a nelze ji jednoduše ani prezentovat. honigova.sylva@gmail.com Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.