Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_19 Název materiáluMetodický.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_19 Název materiáluMetodický."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_19 Název materiáluMetodický pokyn pro lab. cvičení – zdatnost oběh.soust. AutorJana Lagnerová Tematická oblastBiologie 1 Tematický okruhBiologie člověka Ročník3 Datum tvorbyListopad 2012 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Laboratorní cvičení z biologie č. Téma : Zdatnost oběhové soustavy člověka Datum : Úkol č. 1 : MĚŘENÍ TEPOVÉ FREKVENCE POHMATEM Teorie : tep je jedním ze zevních projevů srdeční činnosti na periferních tepnách je tlaková vlna, která je způsobená vypuzením krve z levé srdeční komory do aorty, odkud se šíří všemi tepnami do celého těla tep lze nahmatat na větších tepnách blízkých povrchu těla tep nejčastější měříme na vřetenní tepně (arteria radialis) nebo na krkavice (arteria carotis) tepová frekvence je počet tepů (pulsů) za jednu minutu průměrná hodnota TF dospělého člověka je 72, v 16 letech 80, v 17 letech 76 tepů za 1 minutu tepová frekvence, se zvyšuje při horečce, při rozčilení nebo při tělesné námaze nízkou klidovou TF mají sportovci a lidé těžce fyzicky pracující

3 Pomůcky : hodinky (digitální nebo se sekundovou ručičkou) nebo stopky Postup: na vřetenní tepnu na zápěstí položte bříška tří prostředních prstů počítejte počet tepů za 20 sekund, výsledek vynásobte třemi a zapište do předem připravené tabulky měření proveďte celkem 3x vypočítejte svoji průměrnou tepovou frekvenci svoji hodnotu porovnejte s průměrnou hodnotou odpovídající vašemu věku srovnejte svoje výsledky s výsledky ostatních studentů porovnejte výsledky studentů, kteří se aktivně věnují nějakému sportu, s výsledky ostatních studentů a vyvoďte závěr

4 Vypracování : výsledky svého měření zaznamenejte do připravené tabulky Do tabulky doplňte údaje své a svých spolužáků – slouží pro možné vysvětlení získaných hodnot TF PRŮMĚR1. měření2. měření3. měření Jménoklidová TFBMIsport (jaký, kolik hodin týdně)

5 Závěr : průměrná hodnota mojí TF je... ve srovnání s hodnotu odpovídající mému věku je (shodná x nižší x vyšší) rozdíl je zřejmě způsoben... ve srovnání s hodnotami průměrné TF spolužáků je moje TF... TF aktivně sportujících spolužáků je ve srovnání s průměrnými hodnotami pro jejich věk...

6 Úkol č. 2 : BROUHŮV STEP – UP TEST Teorie : člověk se zdatnější oběhovou soustavou má při téže fyzické zátěži nižší TF TF se u zdatnějších lidí rychleji vrací ke klidové TF Pomůcky : hodinky (digitální nebo se sekundovou ručičkou) nebo stopky, metronom, židle 50 cm vysoká Postup: podle metronomu (30 krát za 1 minutu, tzn. jeden výstup za 2 vteřiny) vystupujte na židli výstup začněte tak, že jedna noha je na zemi, druhá na židli na signál metronomu vystupte i druhou nohou na židli a sestupte první nohou na zem nohy pravidelně střídejte vystupujte tak dlouho, jak dlouho vydržíte – nejdéle však 5 minut ihned po skončení vystupování se posaďte a měřte svoji TF

7 měřte ji ve třech úsecích – od 1 min. do 1 min. 30 vt. – od 2 min. do 2 min. 30 vt. – od 3 min. do 3 min. 30 vt. výsledky vynásobte dvěma a dosaďte do vzorce pro výpočet indexu zdatnosti I = vypočtené hodnoty porovnejte s tabulkou a zjistěte výkonnost své oběhové soustavy délka cvičení ve vteřinách součet všech 3 TF

8 hodnota indexu zdatnostizdatnost oběhové soustavy I ≤ 80málo výkonný I  (80 ; 100  středně výkonný I  (100 ; 120  dobře výkonný I  (120 ; 140  velmi dobře výkonný I > 140výborně výkonný Závěr : moje hodnota indexu zdatnosti je... a mám oběhovou soustavu..... v mojí pracovní skupině má... spolužáků oběhovou soustavu výborně výkonnou,... velmi dobře výkonnou,... dobře výkonnou,... středně výkonnou a... málo výkonnou.

9 Použité zdroje: Machová Jitka. Cvičení z biologie pro III. gymnázia, 1. vydání. Praha: SPN, s Jelínek, J. & Zicháček, V. Biologie pro gymnázia, 7. rozšířené vydání. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, s. ISBN


Stáhnout ppt "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_19 Název materiáluMetodický."

Podobné prezentace


Reklamy Google