Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/02.0055.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/02.0055."— Transkript prezentace:

1 projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/ Datum : Téma : savci Název : pes Ročník : Autor : Mgr. Dagmar Rolencová

2 Materiál může být použit jako doplněk učiva ČaJS 2. a 3. ročníku – Domácí mazlíčci, obratlovci.

3 Canis lupus f. familiaris

4 Říše: živočichové Kmen: strunatci Třída: savci Řád: šelmy Čeleď: psovití Rod: vlk Druh: vlk obecný Poddruh: pes domácí

5 Největší a nejstarší domestikované zvíře Předpokládá se, že pes se vyvinul z vlka obecného. Využití psa: pomocník při lovu, naháněč stád, strážce majetku, tažný saňový pes, asistent handicapovaných osob, záchrana člověka při přírodních katastrofách, zdroj potravy. V ČR chováno odhadem 1 až 2 miliony psů. Existence psa domácího je doložena v nálezech starých 12 – 14 tisíc let v Německu.

6 1) čenich 2) morda 3) krk - hrdlo 4) plece, lopatka 5) loket 6) hrudní končetina 7) záď 8) stehno 9) hlezno 10) pánevní končetiny 11) kohoutek 12) koleno 13) tlapy 14) ocas

7 Čich – nejvyvinutější a má pro psa velký význam - je asi x citlivější než čich člověka - nos je obvykle chladný a vlhký - pomocí čichu dokáže rozlišit, zda se člověk bojí nebo ne - čich psa člověk využívá k lovu zvěře, vyhledávání lidí zavalených např. lavinou, vyhledávání pašovaných drog.

8 Zrak - oči psa jsou plošší než lidské, pes hůře zaostřuje - psi jsou dalekozrací – hůře vidí na krátkou vzdálenost - dobře vidí i za šera a dobře vnímá i pohyb - psi jsou barvoslepí – tzn. že nerozlišují všechny barvy – např. žlutou, oranžovou a zelenou vnímají jako odstíny žluté a červenou vidí jako hnědošedou nebo černou.

9 Sluch – sluch je vyvinutější než u člověka - pes slyší asi 5 x – 6 x lépe než člověk - slyší i velmi vysoké zvuky, které už člověk neslyší - natáčení vnějšího ucha slouží k lepšímu zachycení zvuků - uši jsou též komunikační prostředek: uši dozadu – agresivita uši vzpřímené – zájem uši sklopené vzad - podřízenost

10 Pes s námi i ostatními psy komunikuje prostřednictvím řeči těla: Postavení uší – uši dopředu – pozoruji, jsem si jistý a zvědavý - šikmo vzad – nejistota, provinění - uši přiklopené k hlavě – strach nebo radost Naježení srsti – v oblasti kohoutku – jsem velký a silný - po celém hřbetě – strach a děs

11 Postavení ocasu – postavený vzhůru – sebejistý - povlává nahoru a dolů – zajímám se - bouřlivě mávající – mám velkou radost - stažený mezi nohy – strach, nejistota Pozor: cizího psa nikdy nehlaďte po temeni hlavy – signál nadřazenosti – pes často přechází do útoku. Správný postup: nechte si očichat ruku a pak dvěma prsty pohlaďte jemně tvář psa.

12 Psa krmíme a) granulovanou suchou stravou b) vařeným masem c) syrovým masem Druh stravy vybíráme podle našich možností a zdravotních potřeb psa. Dospělého psa krmíme 1 – 2 x denně. Vždy musíme umožnit přístup k vodě. Jako doplněk stravy a pochoutku můžeme psovi přidávat mléčné výrobky, vajíčka, rýži či těstoviny.

13

14 Na Zemi žije asi 400 druhů psa domácího. Mezinárodní kynologická federace rozděluje psy do těchto plemen: 1. plemena pastevecká, ovčácká, honácká bílý švýcarský ovčák border kolie Kavkazský ovčák štěňátka

15 2. pinčové a knírači, plemena molossoidní a švýcarští salašničtí psi knírač malý dobrman anglický mastif bernský salašnický tibetský mastif leonberger

16 3. teriéři – vyšlechtění k lovu Foxteriér drsnosrstý Kerry blue teriér Cairn teriér Jack russell teriér

17 4. jezevčíci – používáni jako myslivečtí psi drsnosrstý dlouhosrstý krátkosrstý

18 5. špicové a tzv. plemena primitivní – charakteristický znak jsou špičaté uši a ocas přetočený nahoru samojed basenji finský špic

19 6. honiči a barváři – psi vyšlechtěni pro pronásledování zvěře, mají výborný čich bloodhound bígl bavorský barvář

20 7. ohaři – do této skupiny patří ohaři a setři Německý krátkosrstý ohař Irský setr Anglický setr

21 8. slídiči, přinašeči a psi vodní – lovecká plemena, cvičená pro přinášení ulovené zvěře. V současnosti jsou používáni jako asistenční psi. Labradorský retrívrAmerický kokršpaněl Zlatý retrívr

22 9. společenská plemena – menší psi vhodní pro chov v bytě Coton de tulear mops Shi - tzu

23 10. chrti – vyšlechtěni pro rychlost, lov vysoké zvěře, kterou nalézají zrakem. Barzoj Irský vlkodav Whippet závody

24 Doplň. 1. Pes se vyvinul z _______ obecného. 2. Doplň dva druhy využití psa domácího. _________________________________________ 3. Tlama psa se nazývá ________. 4. Popiš správný postup seznámení s cizím psem. __________________________________________ 5. Pes slyší ________ než člověk. 6. Nejvyvinutějším smyslem je ________.

25 Doplň názvy plemen.

26 Doplň. 1. Pes se vyvinul z _______ obecného. 2. Doplň dva druhy využití psa domácího. _________________________________________ 3. Tlama psa se nazývá ________. 4. Popiš správný postup seznámení s cizím psem. __________________________________________ 5. Pes slyší ________ než člověk. 6. Nejvyvinutějším smyslem je ________. vlka pomocník při lovu, naháněč stád, strážce majetku, tažný saňový pes, asistent handicapovaných osob, záchrana člověka při přírodních katastrofách, zdroj potravy. morda nechte si očichat ruku a pak dvěma prsty pohlaďte jemně tvář psa. lépe čich

27 Doplň názvy plemen. Zlatý retrívr Border kolie Jezevčík dlouhosrstý Samojed Bígl

28 Slide 2: obr.1: LEFALHER. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr.2: GRITSCHKE, Karl. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr.3: TARO THE SHIBA INU. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: elang=cs obr.4: YEOWATZUP. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: land_( ).jpg?uselang=cs elang=cs land_( ).jpg?uselang=cs Slide 3: WADSWORTH, Peter; ANDRES, Heike; JURVETSON, Steve. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 6: WATSON, Mark. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 7: THEGIANTVERMIN. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

29 Slide 8: BARBER, Chris. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 9: SANNSE. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: s s Slide 12: Slide 13: obr.1: FOELDI, Armin. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr.2: LENKAHOL. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr.3: HOHUM. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

30 Slide 14: obr.1: HOUND, Pharaoh. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr.2: IANNOTTI, David. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr.3: ROHOVSKÝ, Radovan. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr.4: OCMEY. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr.5: MRNICEGUY1113. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr.6: LANDVOGT, Sara. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 15: obr.1: DUSPIVOVA. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr.2: ALOFOK. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

31 Slide15: obr.3: AMANXSEATTLE. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr.4: PLANK. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 16: obr.1: BUHR. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 02.jpg?uselang=cs obr.2: COMMONISMNOW. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Lonni.jpg?uselang=ru obr.3: PLEPLE2000. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: g=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Elfi- 02.jpg?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Langhaardackel- Lonni.jpg?uselang=ru g=cs

32 Slide 17: obr.1: JOONASL a kol. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr.2: FUGZU. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr.3: KARELGERDA. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 18: obr.1: GILLIAMHOME'S OLYMPUS E3 AND EVOLT 500 PAGE. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr.2: DEOLIVEIRA.MNL. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr.3: LOTYS, Ralf. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 19: obr.1: KENNEL/SEPPÄNEN, Metsosuon. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr.2: SNELSON, Brian. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr.3: ELF. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

33 Slide 20: obr.1: NORRO. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: jpg?uselang=cs obr.2: WILLYBU. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr.3: JOHNSON, Ryan. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: pg Slide 21: obr.1: WHITBY, Willie. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr.2: HERING, Yvonne. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: jpg?uselang=cs pg

34 Slide 21: obr.3: SCHNEIDER, Catherine. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 22: obr.1: PLEPLE2000. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: k-kamien_pl.jpg obr.2: DUX. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr.3: PLEPLE2000. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: pg k-kamien_pl.jpg


Stáhnout ppt "Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/02.0055."

Podobné prezentace


Reklamy Google