Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Domov na rozcestí Svitavy PhDr. Jaroslava Filipová, ředitelka Název akce datum, místo Transformace sociálních služeb.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Domov na rozcestí Svitavy PhDr. Jaroslava Filipová, ředitelka Název akce datum, místo Transformace sociálních služeb."— Transkript prezentace:

1 Domov na rozcestí Svitavy PhDr. Jaroslava Filipová, ředitelka Název akce datum, místo Transformace sociálních služeb

2 Vůle ke změně Existuje veřejný závazek k deinstitucionalizaci tj. k transformaci ústavní péče v péči komunitní

3 Cílový stav – všechny rozhodovací struktury jasně a veřejně vyjadřují závazek k deinstitucionalizaci.

4 Vůle ke změně na všech úrovních STÁT OBEC A KRAJ ZŘIZOVATEL ZAŘÍZENÍ

5 Zřizovatel a zařízení

6

7

8

9 Vůle ke změně KLIENTI -aktivní, schopní, samostatní, ochotní ke změně, připravení.. -nemají zájem, nechtějí změnu, sami se nerozhodnou, potřebují větší či menší podporu… -z různých důvodů změnu odmítají, nebo změnu nezvládnou

10 Jak motivovat? Komunikace na všech úrovních Individuální přístup Využít vlastní iniciativu a zájem klientů Využít angažovaných pracovníků Dát klientům jistotu a pocit bezpečí Využít odborníků Příklady dobré praxe

11 Pohled klientů na služby Domova na rozcestí Svitavy anketa klientů služby chráněné bydlení a podporované bydlení 11/2011-5/2012, autorky: pracovnice CHB „ Jak se mi změnil život na chráněném bydlení? Změnil se mi moc a je v tom velký rozdíl, jak jsem žila předtím a nyní. Více mě to vyhovuje zde na bytech. Dostanu se do kontaktu s lidmi, kteří žijí rodinný život. Také se mě tady líbí,že se dostanu k vaření a už hodně jídel umím. Musíme se také postarat, abychom měly uklizeno a chodily v čistém oblečení. Proto jsem se ráda naučila třídit prádlo a dávat do pračky.“ p. Květka Pliatzku „ Jmenuji se Jiřina Novotná. Na chráněném bydlení na ulici Marie Majerové ve Svitavách budu asi už třetí Vánoce. Na pokoji mám i televizi, koukám na některý seriály. Předtím jsem bydlela hodně roků v ústavu. To tam byly i řádové sestřičky. Mně se tu líbí. Společně s vychovatelkami si vybíráme stravu a chodíme si nakupovat potraviny, co potřebujeme na vaření. S vychovatelkami potom vaříme. Taky si sami uklízíme a učíme se prát prádlo. Mám tu víc volnosti než v ústavu, ale taky víc zodpovědnosti, aby se mi nic nestalo nebo nás někdo nevykradl nebo nepřepadl. Pondělky chodíme na ústav dělat ruční práce. Tam vyšívám, ale i jiný. A čtvrtky zas máme sbor s Májou Mitášovou, tam zpíváme a hrajeme. Sama si chodím ke kadeřníkovi, na pedikúru, nakupovat drobnosti a někdy zavítám na návštěvu ke známým. “ p. Jiřina Novotná „ Mám tady více samostatnosti. Můžu jít většinou s přítelem na procházky, do divadla, kina nebo do restaurace. Jsem tady samostatnější. Jezdím sama do práce a spoléhám se hlavně sama na sebe. Naučila jsem se tady více vařit a uklízet. Moc se mi tady líbí a nechtěla bych už nikdy odtud pryč.“p. Kučerová Alena

12 Vůle ke změně ZAMĚSTNANCI -motivovaní – angažovaní, aktivní, rozumí problematice, nebojí se změny, …. -pasivní – je jim to „jedno“, hlavně, když zůstanou zaměstnaní,… -negativističtí – ví předem, že je vše špatně, … -opoziční – vše je špatně, klientům se ublíží, předsudky….

13 Předsudky zaměstnanců klienti se neorientují, zabloudí, ztratí se, nedomluví se, neumí se zeptat na cestu, nepřečtou si názvy ulic, označení obchodů, neorientují se v čase, neodhadne, kdy se má vrátit lehce je někdo zneužije, vezme jim peníze nebo cennosti, navede k trestnému činu, zneužije apod. klienti jsou nesvéprávní, sami mohou mimo zařízení pouze s doprovodem něco se jim stane, máme za ně odpovědnost

14 společnost se klientů bojí, lidé se jim budou smát (jsou agresivní, infekční apod.) Klienti na to neumí reagovat, budou se bát, protože se neumí bránit. klienti se neumí chovat, budou žebrat po městě cigarety, peníze, někoho budou obtěžovat, něco ukradnou, někomu ublíží, něco zničí klienti budou ničit vybavení domácnosti, protože to dělali i v zařízení klienti se nebudou umět postarat, když s něco stane, budou ohrožovat okolí tím, že neodhadnou riziko, zapálí byt, unikne plyn, voda apod.

15 Jak motivovat? Komunikace na všech úrovních Zapojení pracovníků do procesu změny – delegování pravomocí, využití osobního potenciálu Důraz na morální a humánní hledisko Finanční motivace, perspektiva zaměstnání Využití odborníků Příklady dobré praxe

16 Názory zaměstnanců Co přineslo pro nás pracovníky? Využít své organizační schopnosti, protože každý den je jiný, přináší neplánované události. Musíme být flexibilní a dělat svou práci s láskou a s přesvědčením, že to co děláme je správné. Není to práce jednoduchá. Je to především práce individuální, každý musí spoléhat především sám na sebe. Záskok nebo dopomoc jiné PSS není samozřejmosti jako na oddělení Na PSS jsou při této práci kladeny velké nároky, musí být schopný řidič, kuchařka, ekonom a hospodář.

17 Názory zaměstnanců Klienti s handicapem si zaslouží individuální přístup, s porozuměním a úctou, komunikace má směřovat k získání důvěry a odstranění možných psychických bariér. Nakonec jedna hádanka..... co je důležitější? Spokojený klient nebo perfektně uklizený byt? Bylo by dobré, kdybychom byly o veškerých změnách informováni dříve, a ne se je dovídali z cizích zdrojů. V neposlední řadě se velmi rozrostla administrativa a zadávání různých úkonů do počítače, což nám ubírá čas, který bychom mohli věnovat klientům.

18 Názory zaměstnanců Chráněné bydlení poskytlo klientům možnost žít, jak jejich vrstevníci v bytech běžné městské zástavby, splynout s běžnou populaci aniž by se odlišovali. Dalo jim to možnost se starat sami o sebe se všemi právy, ale i povinnostmi. Povinnosti nejsou pro všechny klienty brány jako nedílná součást života, a proto je třeba nastavením cílů v IP a osobním příkladem podporovat je v samostatnosti a odpovědnosti sami za sebe.

19 Na závěr…… Otevřené jednání a komunikace přináší pozoruhodné výsledky. Šance docílit skutečně významného přínosu nebo zlepšení je natolik reálná, že se vyplatí podstoupit rizika, která otevřenost přináší.

20 DĚKUJI ZA POZORNOST PhDr. Jaroslav Filipová jaroslava.filipova@dnrsvitavy.cz


Stáhnout ppt "Domov na rozcestí Svitavy PhDr. Jaroslava Filipová, ředitelka Název akce datum, místo Transformace sociálních služeb."

Podobné prezentace


Reklamy Google