Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Terezín.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Terezín."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Terezín II. Autor Mgr. Lenka Nečilová Tematický okruh Antisemitismus a holocaust Ročník třetí Datum tvorby 29.12.2012 AnotaceGhetto Terezín Metodický pokynPrezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Procvičovací cvičení lze použít jako test. Možnosti využití: promítání ve třídě při výkladu na interaktivní tabuli Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

2 Terezín hrál velice důležitou roli v nacistické propagandě. Nacisté se snažili maskovat pravdu o likvidaci Židů a prezentovali Terezín jako „samosprávné židovské sídelní město „ s dobrými podmínkami života“. proběhla tzv. zkrášlovací akce, kdy byl zlepšován vzhled ghetta. nešlo o zlepšení životních podmínek vězňů, ale o zastření pravého účelu tábora. Opatření se zdála směšná i samotným vězňům. Změnilo se označení ulic, byla zřízena kavárna, obchody, banka, byly vydávány táborové peníze. Ty však ve skutečnosti neměly žádnou hodnotu. Vězni směli vycházet na zelené plochy ve městě, kam dosud nesměli. Vylepšeny byly některé ubikace, na náměstí byl zřízen hudební pavilon, byl zřízen park pro děti, s houpačkami. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dd/Terezin1K.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/ff/Terezin50K.jpg/800px-Terezin50K.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/Terezin100K.jpg Vhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ac/Terezin10K.jpg peníze pro ghetto, které byly vydány při zkrášlovací akci

3 Pro samotnou návštěvu Červeného kříže (vedl ji Švýcar Maurice Rossel) byl vypracován velice podrobný scénář, byla dopředu určena trasa prohlídky, vše bylo naplánováno minutu po minutě. Vybraní vězni se pečlivě naučili svoje role, vše se několikrát zkoušelo. Rosselem vypracovaná zpráva tvrdila, že v Terezíně jsou skvělé podmínky pro život. Ve stejném duchu byl natočen i propagandistický film o Terezíně. odkaz na nacistický propagační snímek zde: https://www.youtube.com/watch?v=OlIMAJF3kic https://www.youtube.com/watch?v=OlIMAJF3kic

4 Přehled národností deportovaných do Terezína Země původuPočet zaokrouhlen Protektorát Čechy a Morava74 000 Německá Říše43 000 Rakousko15 000 Nizozemí5 000 Slovensko1 400 Maďarsko1 100 Dánsko500 + děti narozené v ghettu250 + Bialystocké děti (Polsko1260 + evakuační transporty a pochody smrti15 000 Dohromady156 500

5 kultura byla nejprve zakázána Mezi vězněnými byli vynikající umělci, vědci, politici, pedagogové z předválečné éry divadlo, opery, koncerty, přednášky ulehčovaly život v ghettu a pomáhaly vězňům uchovat si naději lidskost v těžkých podmínkách umělecká činnost byla omezována transporty na východ, kdy bylo nutné stále hledat náhradu, za ty, kteří odešli koláž z děl umělců tvořících v ghettu

6 Terezínem prošlo za 2. světové války více než 155 000 lidí, 35 000 zemřelo přímo v Terezíně, dalších 83 000 zemřelo vy vyhlazovacích táborech. koncentračních táborech či při pochodech smrti. na sklonku války byly do města směrovány evakuační transporty z koncentračních táborů, ke kterým se blížily spojenecké armády. Vězni s sebou přivezli nákazu skvrnitého tyfu, na kterou v samém konci války a po ní zemřelo asi 1500 osob. Tajná synagoga zřízená v ve sklepě jednoho z terezínských domů

7 děti, které dovršily 14 let, musely pracovat, někdy byly na práci přidělovány i mladší děti. Svým způsobem to bylo výhodné ( pokud se nejednalo o nějakou fyzicky náročnou práci). Práce totiž neznamenala jen větší příděly jídla, ale také dočasnou ochranu před transporty na východ. bydlely ve společných ubikacích (tzv. heimy), kde se jim židovští vychovatelé snažili co nejcvíce zlepšit jejich úděl. Na heimech probíhalo tajné vyučování, děti kreslily, zpívaly, hrály divadlo. chlapci na ubikaci č. 1 vydávali časopis Vedem. Jedním z hlavních vydavatelů byl Petr Ginz.

8 Děti také pod vedením Rudolfa Freudenfelda nastudovaly dětskou operu Hanse Krásy Brundibár Opera měla premiéru v září 1943 v Magdeburských kasárnách. Dočkala se 55 repríz, kvůli stále odjíždějícím transportům se ale neustále měnilo obsazení. koleje po kterých odjížděly terezínské transporty na východ

9 Brundibár poražen, už jsme ho dostali, zaviřte na buben, my jsme to vyhráli. Vyhráli proto jsme, že jsme se nebáli, že jsme se nedali, že jsme si všichni svou písničku veselou do kroku zpívali. dobový záznam opery Brundibár na tomto odkazu: https://www.youtube. com/watch?v=nXvFKA tTa_k

10 Otázky Jak nacisté využili Terezín ve své propagandě? Co to byla tzv. zkrášlovací akce? Co víte o Brundibárovi? Kdo vydával časopis Vedem? Kolik lidí prošlo ghettem Terezín?

11 http://commons.wikimedia.org/wiki/ Všechny použité obrázky jsou z databáze autorky Informace jsem čerpala ze vzdělávacích seminářů pořádaných Památníkem Terezín a Židovským muzeem v Praze LUDMILA CHLÁDKOVÁ. Terezínské ghetto. 1. vyd. Praha: V Ráji, 2005. ISBN 80-86758-18-4. VOJTĚCH BLODIG A KOL. Terezín. Litoměřice: Místa utrpení a hrdinství. 1. vyd. Praha: V Ráji, 2003. ISBN 80-85894-16-5. Zdroje:


Stáhnout ppt "Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Terezín."

Podobné prezentace


Reklamy Google