Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Terénní podpora vzdělávání METODICKÉ LISTY Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. a Obsah.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Terénní podpora vzdělávání METODICKÉ LISTY Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. a Obsah."— Transkript prezentace:

1 Terénní podpora vzdělávání METODICKÉ LISTY Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz Obsah

2 1.Angličtina – barvy 8 – 12 let 2.Angličtina – ovoce, zelenina 8 – 12 let 3.Barvy 4 – 6 let 4.Finanční gramotnost8 – 15 let 5.Podzim 4 – 12 let 6.Tři králové 5 – 12 let 7.Vyjmenovaná slova 9 – 12 let 8.Zima – rukavice, čepice 4 – 10 let 9.Zima – sněhulák 4 – 15 let 10.Zvířata 5 – 8 let 11.Zvířata – ježek 5 – 12 let

3 Terénní podpora vzdělávání METODICKÝ LIST Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz Angličtina – barvy

4 Popis aktivity Průběh hodinyAutor a datum přípravy Ondřej Adam Pokorný, podzim 2015 Cíl Úklid Procvičování anglických slovíček – barev 8 – 12 let Věková skupina 1 vyučovací hodina (1x45min) Časová dotace Pracovní listy, barevné papíry, CD přehrávač na baterky + CD – barvy, pastelky Pomůcky 10 minut Nejprve si v kroužku řekneme a napíšeme jednotlivé barvy v angličtině. Pak každý dostane pět pastelek a napíše a řekne jejich barvy. Po 5 minutách proběhne vzájemná kontrola. Dále pak každé dítě dostane jeden barevný papír (každý jinou barvu). Pracovník říká barvy a děti je ukazují. Barvy procvičíme minimálně 4x. Následuje poslech – kdo slyší barvu, zvedne papír nad hlavu. Nahrávku pustíme několikrát, je nutné si zvykat na svižné tempo. Pak vyzveme děti, aby říkaly barvy kolem sebe, na oblečení apod. Na konec děti dostanou pracovní listy. Závěr a hodnocení Děti se navzájem zkouší z barev, kontrolují se pracovní listy. Nakonec se děti navzájem obodují za na základě motivačního systému.

5 Doplňovačka

6 Omalovánky

7 Pracovní listy

8 Terénní podpora vzdělávání METODICKÝ LIST Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz Angličtina – ovoce, zelenina

9 Popis aktivity Průběh hodinyAutor a datum přípravy Olga Láterová, leden 2016 Cíl Úklid Naučit a procvičit ovoce, zeleninu v angličtině 8 – 12 let Věková skupina 1 vyučovací hodina (1x45min) Časová dotace Pracovní listy, pastelky Pomůcky 10 minut Na začátku si povídáme s dětmi o tom, jaké ovoce a zeleninu znají. Pak zkoušíme, zda si pamatují nějaké anglické názvy. Když vyčerpáme všechny jejich znalosti, ukážeme dětem papír, na kterých jsou barevně znázorněny jednotlivé druhy ovoce a zeleniny s jejich anglickými názvy. Nějakou dobu názvy cvičíme pomocí pexesa – ovoce, zelenina. Na další část programu se použijí obrázky ovoce a zeleniny a jejich názvy. Papíry se rozstříhají a děti mají za úkol přiřadit např. k lístečku s mrkví lísteček s jejím anglickým názvem. Využít lze i skutečné ovoce a zeleninu – děti je mohou poslepu poznávat, ochutnávat a spojovat si tak různé vjemy s anglickými i českými názvy. Závěr a hodnocení Na závěr proběhne hodnocení podle motivačního systému.

10 Pracovní listy

11

12 Terénní podpora vzdělávání METODICKÝ LIST Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz Barvy

13 Popis aktivity Průběh hodinyAutor a datum přípravy Olga Láterová, září 2015 Cíl Úklid Seznámit děti s barvami 4 – 6 let Věková skupina 2 vyučovací hodiny (2x45min) Časová dotace Pastelky, barevné kostky, pracovní listy, knížky, hra Pexetrio Kids – Znáš barvy a tvary? Pomůcky 10 minut Dětem pomocí výukové metody Grunnlaget* vysvětlíme barvy. Děti soutěží mezi sebou, kdo pozná nejrychleji barvu. Ukazujeme si v knížkách, jak vypadá sluníčko, mrak, tráva atd. a jaké mají barvy. Hrajeme pexeso na poznávání barev, hru Čáp ztratil čepičku, barevné kostky. Ke konci hodiny děti pracují s pracovními listy. *Princip Grunnlagetu spočívá v tom, že se nejdříve děti naučí chápat základní pojmy jako je barva, počet či tvar, aby se poté učily hledat mezi nimi rozdíly či podobnosti. Rozvíjí se v nich jazykové dovednosti a způsoby uvažování, které jsou pro schopnost učit se podstatné. Nově získané znalosti jsou pak základním kamenem k dalšímu učení. Závěr a hodnocení Děti ukazují své pracovní listy. Jak nakreslili sluníčko, trávu, mrak a děti samy hodnotí, zda má vše správnou barvu. Nakonec se děti navzájem obodují na základě motivačního systému.

14 Pracovní listy

15

16 Terénní podpora vzdělávání METODICKÝ LIST Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz Finanční gramotnost

17 Popis aktivity CílAutor a datum přípravy Ondřej Adam Pokorný Červenec 2015 Průběh hodiny Úklid Cílem hry je zábavnou formou dětem přiblížit různé aspekty finanční gramotnosti a zodpovědného nakládání s financemi. Vysvětluje rizika půjček a nevýhodných smluv. Děti si mohou vyzkoušet, jaké důsledky pro ně mohou plynout z uzavření spotřebního úvěru nebo jiné nebankovní půjčky. Hra děti učí, jak přecházet situacím, které končí návštěvou exekutora nebo vyhlášením osobního bankrotu. Vysvětluje výhody šetření a odkládání nákupů na dobu, kdy budou mít k dispozici celou potřebnou částku. 8 – 15 let Věková skupina 2 vyučovací hodiny (2x45min) Časová dotace Hra Hrajeme si bez dluhů, kterou vydala Občanská poradna Jihlava v roce 2013. Pomůcky 10 minut Každé dítě má sovu figurku, kterou postaví na start. Pak se střídají v hodu kostkou a postupují po herním plánu. Některá políčka mohou hráče posunout vpřed, jiná ho vrátí o několik polí zpátky. Vítězí hráč, který je první v cíli. Závěr a hodnocení Povídání dětí, jaké mají ze hry pocity a zda se něco naučily. Na závěr hodnocení podle motivačního systému.

18 Hra: Hrajeme si bez dluhů

19 Terénní podpora vzdělávání METODICKÝ LIST Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz Podzim

20 Popis aktivity Průběh hodinyAutor a datum přípravy Olga Láterová, podzim 2015 Cíl Úklid Poznávat a vnímat přirozené změny v přírodě. 4 – 12 let Věková skupina 3 vyučovací hodiny (3x45min) Časová dotace Básnička, papíry, listy ze stromů a pastelky, lepidlo, knížka – Roční období Pomůcky 10 minut Povídání si s dětmi o podzimu – co se děje s přírodou, jak se mění příroda na podzim: opadává listí, chladnější počasí, ranní mlhy, sklizeň brambor, řepy, česání ovoce, sbíráme houby, ptáci odlétají to teplých krajin. Prohlížení knížky Roční období – 4 knížky v jedné. Čtení básniček. Procházka v přírodě, sledování stromů, keřů. Pozorování jednotlivých částí keřů a stromů – porovnání. Výroba sluníčka: 1.Na papír děti nakreslí sluníčko bez paprsků. 2.Pak vezmou listy ze stromů, nanesou na ně lepidlo a nalepí na papír = paprsky sluníčka. Závěr a hodnocení Co si kdo zapamatoval o podzimu. Na závěr proběhne hodnocení podle motivačního systému.

21 Básnička Podzim Obloha je šedivá jak kožíšek myšky, veverky si na zimu schovávají šišky. Listí už je na zemi, dělá cesty zlaté, po nich podzim: „Tak tady mě máte!“ Podzimní básnička Už se zase barví listí do červena, do zlata, je to pro něj velké štěstí, že nepadá do bláta! Slunce totiž svítí ještě každý den. Do pavoučích sítí je list zapleten. Vyrobíme draka ze špejlí a papíru. Je to natotata, už se točí ve víru! Větřík mírně pofukuje nad loukou i nad polem. Drak ve vzduchu poletuje, my ho sledujem...

22 Výroba sluníčka

23 Terénní podpora vzdělávání METODICKÝ LIST Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz Tři králové

24 Popis aktivity Průběh hodinyAutor a datum přípravy Olga Láterová, leden 2015 Cíl Úklid Seznámit děti s legendou Tří králů 5 – 12 let Věková skupina 1 vyučovací hodina (1x45min) Časová dotace Text písně My tři králové, obrázky Tří králů, omalovánky, text o legendě, pracovní listy, šablona pro výrobu, nůžky, pastelky. Pomůcky 10 minut Přečteme si (část textu děti, část pracovník) o Třech králích – vznik legendy, ukážeme si, jak mohli vypadat. Děti samy povídají, co ví a co si říkaly ve škole. Vybarvení omalovánek. Použití pracovních listů. Výroba Tří králů na okno: 1.Děti si obkreslí šablonu. 2.Vybarví si jí. 3.Vystřihnou si jí. 4.Doma nalepí na okno. Závěr a hodnocení S dětmi si zazpíváme koledu Tři králové a povídáme si o tom, co si zapamatovaly o legendě. Na závěr proběhne hodnocení podle motivačního systému

25 Text ke čtení Svátek Tří králů se slaví vždy 6. ledna. V evangeliu se vypravuje o mudrcích z Východu, kteří v Betlémě navštívili krátce po narození Ježíše a jako dary mu přinesli zlato, myrhu (pryskyřice ze stromu, který u nás neroste) a kadidlo. Z toho vznikla legenda o svatých Třech králích: Kašparovi, Melicharovi a Baltazarovi. V tento den se píše posvěcenou křídou na dveře domů zkratka K † M † B jako začáteční písmena jmen tří králů. Místo českého K se používá latinské C (Casparus – Kašpar). Za poslední křížkem se píše letopočet. V mnohých rodinách se v tento den zhasínají vánoční stromečky, které se rozsvítí zase až příští Vánoce…

26 Pracovní list: Tři Králové

27 Koleda My tři králové My tři králové jdeme k vám, štěstí, zdraví vinšujem vám. Štestí, zdraví, dlouhá léta, my jsme k vám přišli z daleka. Z daleka je cesta naše, do Betléma mysl naše. Nám třem se hvězda zjevila, která jak živa nebyla. Jak jsme tu hvězdu viděli, hned jsme si koně osedlali. Co ty, černej, stojíš vzadu, vystrkuješ na nás bradu? Hrdě se k tomu hned přiznám, že já jsem mouřenínský král. A já černej vystupuju a Nový rok vám vinšuju. A my taky vystupujem a Nový rok vám vinšujem.

28 Obrázek Tří Králů

29 Šablona

30 Terénní podpora vzdělávání METODICKÝ LIST Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz Vyjmenovaná slova

31 Popis aktivity Průběh hodinyAutor a datum přípravy Olga Láterová, listopad 2015 Cíl Úklid Naučit a procvičit vyjmenovaná slova 9 – 12 let Věková skupina 2 vyučovací hodiny (2x45min) Časová dotace Tabule s vyjmenovanými slovy, cvičení na vyjmenovaná slova, papíry, pastelky, nůžky, pexeso, propisky, vláček na vyjmenovaná slova, textová cvičení Pomůcky 10 minut Každou hodinu probereme jednu skupinu vyjmenovaných slova a vysvětlíme si význam jednotlivých slov. Děti si vybarví a vystřihnou vláček pro daná vyjmenovaná slova a pokusí se poskládat, jak jdou slova správně za sebou. Na závěr budou textová cvičení na vyjmenovaná slova. Závěr a hodnocení Probereme chyby ve cvičeních, děti si ve skupinkách zasoutěží o to, kdo dřív poskládá správně vláček. Na závěr proběhne hodnocení podle motivačního systému. Český jazyk, domácí procvičování, Pierot Vyjmenovaná slova, docvičovací úkoly, Nová škola Nový souboj s pravopisem, Noemi Koušová, Trizonia Literatura

32 Vláček

33 Tabule na vyjmenovaná slova

34 Pexeso

35 Cvičení

36 Terénní podpora vzdělávání METODICKÝ LIST Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz Zima – rukavice, čepice

37 Popis aktivity Průběh hodinyAutor a datum přípravy Olga Láterová, zima 2015 Cíl Úklid Hlavním cílem je seznámení dětí se zimním obdobím, oblékáním v zimě. 4 – 10 let Věková skupina 2 vyučovací hodiny (2x45min) Časová dotace Básničky, omalovánky, knížka Roční období – 4 knížky v jedné, čtvrtky, nůžky, šablony (čepice, rukavice), vata, lepidlo – Herkules, vodovky, štětce, kelímek, voda v láhvi. Pomůcky 10 minut Povídání s dětmi o zimě – zda mají rády zimu, co pro přírodu znamená zima, jak se oblékat v zimě. Čtení básniček. Prohlížení obrázků v knížce Roční období. Výroba čepic a rukavic: 1.Děti si podle šablon obkreslí čepici a rukavici. 2.Vystřihnou si je. 3.Vybarví vodovými barvami. 4.Nalepí vatu – sníh. Závěr a hodnocení Co si kdo zapamatovali o zimě. Na závěr proběhne hodnocení podle motivačního systému.

38 Básničky To to zebe To je zima, to to zebe, (stoj, ruce hladí tělo) když padají vločky z nebe. (dřepy) Obléknem si rukavice, (stoj, třít ruce) bundy, šály i čepice, (ukazovat na část těla) vyjdem mezi paneláky, (chůze) budem stavět sněhuláky. (stoj, ruce jako sněhulák) Zima Zima zase čaruje, studeně se usmívá. Mráz po okně maluje, když se nikdo nedívá. Zima, zima, zimička, pouští bílá peříčka. Děti si je chytají, koule si z nich dělají. Zavoláme bílé vločky, přijdou tiše jako kočky, mrazík bude polku hrát, můžeš s nimi tancovat.

39 Omalovánky

40 Vyrábění

41 Terénní podpora vzdělávání METODICKÝ LIST Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz Zima – sněhulák

42 Popis aktivity Průběh hodinyAutor a datum přípravy Olga Láterová, zima 2015 Cíl Úklid Vyrobit sněhuláka 4 – 15 let Věková skupina 2 vyučovací hodiny (2x45min) Časová dotace Čtvrtky, šablony na sněhuláka, barevné papíry, nůžky, lepidlo, tužky, pastelky, básničku Pomůcky 10 minut Děti přečtou básničky a přejdeme k výrobě sněhuláka: 1.Obkreslení šablon na čtvrtku pomocí tužky. 2.Vystřižení sněhuláka. 3.Pomocí lepidla poskládáme sněhuláka na modrý papír. 4.Dokreslení nosu, knoflíků. 5.Okolo vystřiháme vločky z papíru. Stavění opravdového sněhuláka. Závěr a hodnocení Společně s dětmi hodnotíme jejich spolupráci při stavbě sněhuláka. Nakonec se děti navzájem obodují na základě motivačního systému.

43 Básničky Sněhuláček Sněhulák je panáček, (ukazujeme „stříšku nad hlavou“) má na hlavě plecháček. (poklepeme si rukou o hlavu) Místo očí uhlíky (ukazujeme oběma rukama na oči) a až dolů knoflíky. (jednou rukou naznačujeme řadu knoflíků) Chodí, chodí bos, (tři velké kroky na místě) má červený nos! (náznak velkého špičatého nosu) Sněhulák Stojí, stojí hrdina chlubně břicho vypíná. Přijde-li však na něj slunko, roztaje jak zmrzlina.

44 Vyrábění

45 Terénní podpora vzdělávání METODICKÝ LIST Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz Zvířata

46 Popis aktivity Průběh hodinyAutor a datum přípravy Olga Láterová, podzim 2015 Cíl Úklid Poznávání domácích a divokých zvířat. Jak se jmenují jejich mláďata, čím se živí a kde žijí. Nácvik čtení u dětí na prvním stupni. 5 – 8 let Věková skupina 2 vyučovací hodiny (2x45min) Časová dotace Pracovní listy, hra Příroda v kostce, knížka Procházka po lese – Otoč a najdi, knížka Procházka po farmě – Otoč a najdi (jak vypadají zvířátka a jejich mláďata, čím se živí a kde žijí), omalovánky, pastelky, texty o zvířátkách. Pomůcky 10 minut Povídání s dětmi o zvířátkách – jaké mají doma, jaké žijí v lese a jaká všechna znají. Čtení básniček, následují omalovánky. Hra Příroda v kostce. Pak si děti vypracují pracovní listy. Na konci děti ve dvou skupinách soutěží, kdo dřív poskládá zvířátko z knížek Otoč a najdi a co všechno o něm umí každé družstvo říci. Závěr a hodnocení Společné vyhodnocení soutěže. Na závěr proběhne hodnocení podle motivačního systému.

47 Básničky Kočka Ta naše černá kočka, koulí na nás očka. V noci nebo ve dne, tam i tam si sedne. Je to kočka malá, říkáme ji Sára. Kráva Spadla hruška do trávy, jenom kousek od krávy. Kráva měla hlad, začla hrušku žrát. Pak si dala ještě trávu, co tu rostla pro tu krávu.

48 Pracovní list: Mláďata

49 Omalovánky

50 Terénní podpora vzdělávání METODICKÝ LIST Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz Zvířata – ježek

51 Popis aktivity Průběh hodinyAutor a datum přípravy Olga Láterová, podzim 2015 Cíl Úklid Výroba ježka 5 – 12 let Věková skupina 2 vyučovací hodiny (2x45min) Časová dotace Špejle, listí, kaštan, jablko, hřebíček (koření), pracovní list, povídání o ježkovi, omalovánky, nůžky, plastelína Pomůcky 10 minut Povídání s dětmi o ježkovi. Přečtení básniček Vybarvení ježka a pracovní listy. Procházka parkem – nasbírání listí (je potřeba hodně listí). Výroba ježka: 1.Na konec špejle dáme kousek plastelíny (zadeček), aby napíchané listy nesjížděly dolů. 2.Dále na špejli napichujeme listy cca víc jak na půlku špejle. 3.Na druhý konec špejle nabodneme jablíčko. Připíchneme dva hřebíčky jako oči a pak stejným způsobem uděláme pusu. 4.Nakonec nůžkami uděláme díru do kaštanu a nabodneme ho na kousek špejle, kterou pak píchneme do jablíčka = nos (viz. obrázek) Závěr a hodnocení Společné vyhodnocení nejhezčího ježka. Na závěr proběhne hodnocení podle motivačního systému

52 Básnička JEŽEK Leze ježek, leze v lese, jablíčko si domů nese. Zahrabal se do listí, od té doby spí a spí. JEŽKU! Ježku, pícháš, kam pospícháš? Všude samé bodliny a nemáš rád mydliny. Také funíš, dýcháš, navíc hlučně vzdycháš. Ještě děláš dupy, dup, jablíčko je pro tvůj chrup.

53 Omalovánky

54 Výroba ježka


Stáhnout ppt "Terénní podpora vzdělávání METODICKÉ LISTY Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. a Obsah."

Podobné prezentace


Reklamy Google